شناسهٔ خبر: 19631502 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

حجت الاسلام توکل :

برترین اعمال در ماه رمضان،پرهیز از انجام گناه است/تلاوت قرآن و نمازهای روزه دار باید همراه با معرفت باشد

حجت الاسلام توکل گفت:در روایتی از رسول خدا (ص)، برترین اعمال در ماه رمضان، پرهیز از گناهان معرفی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوله بار : حجت الاسلام سیدعبدالمهدی توکل کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار کوله بار در خصوص اهمیت ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از روایات استفاده می شود که ماه رجب و شعبان که دو ماه پر اهمیت محسوب می شوند، برای این است که انسان در این دو ماه، خود را برای مهمانی خدا که ماه رمضان است آماده سازد.

 
وی ادامه داد: گرفتن روزه در ماه رجب و شعبان فضیلت بسیاری دارد ولی از آنجا که ثواب روزه در ماه رمضان بسیار زیاد است، خداوند آن را واجب کرده تا همه از این موهبت  استفاده کنند و ثواب عظیم این ماه را درک نمایند.
 
حجت الاسلام توکل ادامه داد: رسول خدا در آستانۀ ماه مبارک رمضان خطبه ای ایراد فرمود و در آن به برخی از اهمیت های این ماه اشاره کرد. از جمله فرمود که انسان در این ماه مورد کرامت و احترام الهى قرار گرفته‏، نفس ها او در حکم تسبیح است و خواب او عبادت و دعا در این ماه مورد قبول قرار می گیرد.
 
وی افزود: در روایت دیگری از رسول خدا (ص)، برترین اعمال در این ماه، پرهیز از گناهان معرفی شده است. این حدیث به ما می گوید که نه تنها باید زبان انسان روزه داشته باشد، بلکه چشم و گوش و تمامی اعضاء و جوارح انسان نیز باید روزه دار باشد و از محرمات و اعمال حرام دوری گزیند. بندگان در این ماه مهمان خداوند هستند و چقدر زشت است که مهمان در خانۀ صاحبخانه که برای او انواع غذاهای لذیذ را فراهم کرده به جای تشکر، به صاحب خانه جسارت کند.
 
حجت السلام توکل اظهار داشت: این نکته نیز حائز اهمیت است که انسان ذاتا و از روی غریزه به دنبال به دست آوردن مال و منال و روزی بیشتر می باشد ولی از آنجا که در این دنیا غرق نعمت های مادی است در بسیاری از موارد از بُعد معنوی و نعمت های روحانی غافل می ماند. به همین جهت به راحتی ثواب های عظیمی که در مسیر راه او وجود دارند و به راحتی می تواند آنها را جمع کند را از دست می دهد. ثواب هایی که اگر جمع شوند، در بهشت تا ابد به همراه او هستند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: رمضان ماهی است که این برکات عظیم به راحتی در اختیار همه قرار گرفته است، ثواب قرائت هر آیه از قرآن در این ماه چندین برابر ماه های دیگر است و خداوند دنبال بهانه می گردد که به انسان نعمتی را عطا کند. البته واضح است که اعمال انسان در این ماه، تلاوت قرآن و نمازهای او باید همراه با معرفت و عمل به مضمون آنها باشد و این گونه نباشد که قرآن را بخوانند ولی معنای آن را درک نکنند و مضامین آن را در زندگی پیاده ننمایند. این ماه علاوه بر اینکه ماه عمل است، ماه معرفت و شناخت نیز می باشد.

نظر شما