شناسهٔ خبر: 19631423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم پای حرف مردم

پل پردیسان رکورددار پروژه‌های نیمه‌تمام قم؛ وقتی ناهماهنگی در پروژه موج می‌زند

R7854/P41362/S6,62/CT7

پیگیری‌های هیچ‌کس تا امروز نتوانسته پروژه پل پردیسان را تمام کند از همین حیث انتظار می‌رود اعضای شورای پنجم کاری فراتر از باید و حتماً انجام داده و با پیگیری، این پروژه را به سرانجام رسانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، خوبی جستجو کردن تاریخچه پل پردیسان در گوگل یک‌چیز است، آن‌قدر این پل نیمه‌تمام قدمت داشته که می‌توان با تاریخچه آن اینفوگراف مدیران شهر قم را رسم کرد و این پل دو شورا و چندین شهردار را پشت سر گذاشته اما هنوز شبیه یک  مسیر ورودی هم نشده است.

شهرک پردیسان بافاصله‌ای 12 کیلومتری و در جنوب غربی شهر قم واقع‌شده که حدوداً روزانه 30 هزار خودرو در بلوار الغدیر و ورودی این شهرک تردد دارند. شهرکی که برای اسکان 300 هزار نفر طراحی و برنامه‌ریزی‌شده اما هیچ‌یک از امکانات لازم برای شهرکی با این جمعیت را ندارد.

پل پردیسان رکورددار پروژه‌های نیمه‌تمام قم

درحالی‌که زمان اجرای پروژه در همه دنیا یکی از معیارهای توانمندی مدیران است  و در این زمینه چین رکورددار این مسئله بوده و در 19 روز یک پروژه 57 طبقه‌ای را به بهره‌برداری می‌رساند و یا در همین تهران خودمان با آن‌همه مشکلاتی که برای تملک و اجرای پروژه دارند زمان اجرای پروژه را به 2 سال کاهش داده‌اند نباید از امکانات و مدیران شهر این توقع را داشته باشیم که به این پروژه نیز بعد از سال‌ها سروسامانی بدهند.

پل پردیسان با بیش از 7 سال قدمت و تنها با 2.3 هکتار تملک، نمادی است از عدم مدیریت مدیران شهری و بی‌توجهی به بیش از 150 هزار نفر جمعیتی که در پردیسان ساکن هستند.

از سفارش و تأکید مدیران استان برای ضرورت تکمیل این مسیر در خبرگزاری‌ها و نشریات استانی نقل‌قول‌های زیادی است، اما جدیدترین سفارش و تأکید برای اتمام این پروژه از آیت‌الله سبحانی است که در فروردین 96 اظهار داشت: شهرداری پیگیری کند تا مدیران استان اقدامی عاجل در پروژه پل ورودی پردیسان انجام دهند و هرچه سریع‌تر این پروژه تکمیل شود.

ترافیک تمام‌نشدنی، خطر نرسیدن امداد به‌موقع

محمد برخورداری طلبه ساکن در پردیسان با گلایه از عدم ساماندهی حمل‌ونقل عمومی، علمی و کاربردی نبودن مسیرهای تردد اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در سطح شهرک و شهر پردیسان می‌گوید: به علت همین کاستی‌ها در حمل‌ونقل عمومی ساکنان این منطقه به استفاده از ماشین شخصی تمایل بیشتری داشته و تقریباً هر خانواده برای راحتی در رفت و آمد دو دستگاه ماشین شخصی برای خانواده خود در نظر می‌گیرد.

سعید محمدی طلبه همراه محمد برخورداری که قصد رفتن به مدرسه علمیه خیابان جمهوری را دارد با یک حساب سرانگشتی ادامه می‌دهد: اگر تعداد هر خانواده را متوسط 4 نفر در نظر بگیریم تقریباً بیش از 38 هزار خانواده در پردیسان ساکن بوده و این یعنی تردد بیش از 30 هزار خودرو در روز در بلوار الغدیر و این در حالی است که خیلی از خانواده‌ها بیش از یک خودرو داشته و از هر دو خودرو خود در طول روز استفاده می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: وجود چندین دانشگاه اصلی در این منطقه ازجمله دانشگاه قم در بلوار الغدیر، دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا شهرک پردیسان، دانشگاه پیام نور، شهاب دانش، باقرالعلوم و تردد دانشجویانی که تعدادی زیادی از آن‌ها با خودروهای شخصی به محل تحصیل خود تردد می‌کنند را به این تعداد خانواده و خودرو اضافه کنیم رقمی سرسام‌آور خواهیم داشت.

محمدی ادامه می‌دهد: مسیری که باید در پیک ترافیک آن یعنی صبح، ظهر و غروب حداقل 1 ساعت زمان در این مسیر صرف کنیم. البته در روزهای تعطیل و شب‌های تابستان نیز به خاطر وجود دو پارک جنگلی و مسیر تردد به روستاهای خوش آب‌وهوای قم نیز باید ترافیک و تردد ماشین‌ها را مضاعف دانست که این موضوع حتی تصورش هم وحشتناک خواهد بود و برای چنین مسیر پرترددی فقط یک‌راه ورودی و خروجی  خیلی بی‌تدبیری است.

رضا یکی از رانندگان خط صفاییه - پردیسان نیز می‌گوید: اگر پروژه‌ای در قم کمتر از 10 سال تمام شد حتماً یا شخصی است یا نزدیک انتخابات بوده و مجبور بوده‌اند برای ارائه عملکرد سالانه دستی به سر و رویش بکشند و موقت افتتاحش کنند و الحمدالله پل پردیسان هم به هیچ انتخاباتی مربوط نمی‌شود و برای همین  احتمالاً 10 سال دیگر همین شکلی مهمان ما خواهد بود.

وقتی از فاطمه موسوی ساکن شهر پردیسان درباره مشکلات بلوار الغدیر می‌پرسم با نگرانی می‌گوید: همه‌اش دعا می‌کنم کسی در پردیسان نیاز به آمبولانس نداشته باشد، یا مجتمعی دچار آتش‌سوزی بزرگی نشود که احتیاج باشد از داخل شهر کمک‌رسانی شود و تا آمبولانس یا ماشین آتش‌نشانی بخواهد برسد کار از کار گذشته است.

اهمیت افتتاح این پروژه بسیار فراتر از این‌هاست و چون شهرداری هم تنها متولی تملک بوده و اداره‌کل راه و شهرسازی پیمانکار پروژه به نظر می‌رسد همین تداخل کاری سبب طولانی‌تر شدن افتتاح این پروژه شده است که انتظار می‌رود در آستانه تشکیل پنجمین دوره شورای شهر اسلامی، اعضای شورا قبل از این‌که شاهد اتفاق ناگواری در این منطقه شهر باشیم نسبت به بررسی روند این پل اهتمام داشته باشند.

گزارش از راحله روشن

انتهای پیام/

نظر شما