شناسهٔ خبر: 19631415 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نیویورک تایمز؛

قراردادهای تجاری ایران و آمریکا به رغم جنگ لفظی طرفین ادامه دارد

یک رسانه غربی با اشاره به اظهارات ضد ایرانی مقامات رده بالای آمریکایی عنوان داشت که به رغم این اظهارات قراردادهای تجاری میان تهران و واشنگتن به پیشرفت خود ادامه می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز در گزارش خود می نویسد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که هیچگاه دشمنی خود با ایران را مخفی نکرده اخیرا خواستار تشکیل یک اجماع منطقه ای برای انزوای ایران شده اما تهران با یک متانت تعجب برانگیز نسبت به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد که دلیل این رفتار ایران آن است که می داند دولت ترامپ در عمل نشان داده که خواستار تجارت با ایران است.

در ادامه این مطلب آمده است: در ظاهر چنین است که در هفته های اخیر خبرهای بدی درباره ایران شنیده ایم که اظهارات مقامات آمریکایی و کشورهای عربی در اجلاس عربستان از آن جمله بودند اما به رغم این اظهارات تند، ایران منتظر تحویل گرفتن هواپیماهای مسافری بوئینگ است. ایران برای در اختیار گرفتن هواپیماهای بوئینگ ۲ قرارداد با شرکت آمریکایی به رقم ۲۲ میلیارد دلار امضا کرده و آخرین مورد قرارداد امضا شده میان بوینگ و شرکت آسمان ایران بود که دو ماه بعد از ادای سوگند ترامپ انجام شد.

بر همین اساس ترامپ که یکی از شعارهای اصلی انتخاباتیش ایجاد اشتغال در داخل آمریکا و بخش صنایع این کشور بود نشان داده که تمایلی برای برهم زدن قراردادهای امضا شده با ایران که ۱۸ هزار شغل ایجاد کرده ندارد.

علاوه بر آن، ترامپ در دوران رقابت های انتخاباتی مدام از برجام بد می گفت و آن را بدترین توافق می خواند اما اخیرا اقدام به تمدید لغو تحریم هایی کرده که به موجب برجام رفع شده اند. موضوع دیگری که حکایت از تمایل دولت آمریکا برای همکاری با ایران دارد به اظهارات «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری ریاض مربوط می شود که در مورد احتمال گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران سخن گفته بود.

نیویورک تایمز می نویسد: به نظر می رسد که دولت آمریکا به یک درک مهم درباره ایران رسیده باشد و آن اینکه مهمترین نگرانی آمریکا یعنی افزایش قدرت ایران در منطقه موجب شده که دو کشور زمینه هایی برای همکاری داشته باشند. اگر آمریکا برای حل مشکلات خاورمیانه بخواهد ایران را کنار بگذارد روزگار دشواری خواهد داشت. برای مثال در لبنان به دلیلی ارتباط تهران با حزب الله، در سوریه به دلیل حمایت تهران از دولت بشار اسد، در عراق ارتباط نزدیک دولت بغداد با تهران و در یمن حمایت ایران از حوثی ها.

بر همین اساس است که برخی کارشناسان می گویند که اگر دو کشور (ایران و آمریکا) بر سر میز مذاکره نشسته و گفتگو کنند زمینه های برای همکاری وجود خواهد داشت و در ازای همکاری های منطقه ای ایران از امتیازات اقتصادی بهره مند شود.

نظر شما