شناسهٔ خبر: 19631404 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کشف مکانیزم رشد مو در موش‌ها

- همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین‌بار کشف کرده‌اند که نوع خاصی از سلول‌های ایمنی می‌تواند به صورت مستقیم سلول‌های بنیادی در پوست را که عامل رویش مو هستند، تحریک کند.

صاحب‌خبر -

براساس گزارش ساينس الرت، بدون اين فرايند محرك فوليكول‌ها وظيفه خود را به درستي انجام نمي‌دهند، حتي اگر سلول‌هاي بنيادين مورد نياز براي انجام آن را داشته باشند. از آنجايي كه مكانيزم رشد مو در موش شباهت زيادي به انسان دارد، محققان اميدوارند اين كشف جديد بتواند به درك بهتري از بيماري‌هايي مانند آلوپسيا و ديگر انوع طاسي منجر شود.

در ميان تمامي فاكتورهاي ايمني كه در بدن وجود دارند، نوعي از سلول‌هاي ايمني به نام سلول‌هاي تي تنظيم‌كننده يا به اختصار تي‌رگ‌ها وجود دارند كه اكثريت آنها درون غدد لنفاوي پراكنده شده‌اند تا به كنترل التهاب در سرتاسر بدن كمك كنند. اما زير‌مجموعه‌هايي از تي‌رگ‌ها نيز وجود دارند كه در ديگر بخش‌هاي بدن پراكنده‌اند.

محققان اكنون مي‌دانند كه موش‌ها و انسان در پوست خود از تعداد زيادي تي‌رگ برخوردارند كه درعين حال اطلاعات زيادي از عملكرد آنها در دست نيست. از اين رو گروهي از محققان دانشگاه كاليفرنيا سن‌فرانسيسكو با درنظر گرفتن اينكه در اطراف هر فوليكول تعدادي زيادي سلول تي‌رگ وجود دارد،‌اين فرضيه را كه سلول‌هاي ايمني در رشد مو نقش دارند مورد بررسي قرار دادند.

نتايج نشان داد سلول‌هاي ايمني محرك مستقيم رشد مو در پوست به شمار مي‌روند و به اين شكل تي‌رگ‌ها به بخشي كليدي از فرايند رشد مو تبديل شدند. به گفته محققان تا به امروز تصور براين بود كه رشد مو فرايندي كاملا مبتني بر سلول‌هاي بنيادي است، اما اكنون مشخص شده كه بدون تي‌رگ‌ها اين فرايند غيرممكن مي‌شود.

محققان تي‌رگ‌هاي موجود در پوست موش‌ها را در دو دوره رشد و توقف مورد بررسي قرار دادند و به رابطه‌اي قوي پي بردند، در فاز توقف  تعداد سلول‌هاي بنيادي بيشتر مي‌شد. علاوه بر اين تراكم تي‌رگ‌هاي فوق فعال در اين دوره در اطراف فوليكو مو سه برابر بيشتر از زمان معمول بود.

براي بررسي بيشتر محققان روي موش‌هايي مطالعه كردند كه سلول‌هاي تي‌رگ آنها به واسطه تغييرات ژنتيكي غيرفعال مي‌شد. نتايج اين بررسي نشان داد رشد مو در موش‌هايي كه سلول هاي ايمني در آنها غيرفعال شده‌بود، متوقف مي‌شود. محققان دريافتند اين سلول‌ها به صورت مستقيم در فعال‌سازي سلول هاي بنيادين در فوليكول مو نقش دارند. دانشمندان اميدوارند با مطالعه بيشتر روي اين مكانيزم به تاثير آن روي التيام زخم‌ها و درمان بيماري‌هاي مختلف منجر به ريزش مو پي ببرند.

نظر شما