شناسهٔ خبر: 19631232 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در راستای برگزاری نمایشگاه قرآن در فضای غیر استاندارد مصلی؛

لزوم تاسیس سرای قرآن جهت برپایی فعالیت های قرآنی احساس می شود

خبرگزاری شبستان: قاری ممتاز قرآن کریم با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی قرآن در فضای غیر استاندارد مصلی برگزار می شود، گفت: جامعه قرآنی منتظر ایجاد فضای استاندارد به عنوان سرای قرآن در جهت فعالیت های قرآنی مانند نمایشگاه، مسابقات و محافل انس است.

صاحب‌خبر -

رحیم خاکی، قاری ممتاز بین المللی در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به ارزیابی مکان نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بالاجبار در یک فضای غیر استاندارد مانند فضای مصلی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه  در طی چند دهه گذشته فضایی مناسب نمایشگاه در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: فضای مصلی از کیفیت برگزاری مناسب برخوردار نیست به طور مثال سیستم های سرمایشی و گرمایشی آن در فصل های مختلف خوب کار نمی کند که باعث رنجش غرفه داران و مخاطبین می شود.

خاکی با بیان اینکه همچنین محدودیت در مورد غرفه سازی و فعالیت های جنبی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه فقط برای ارائه محصولات نیست و فعالیت های دیگری در کنار آن برگزار می شود باید متذکر شد که این فعالیت ها در کنار هم مخل هم می شوند که منجر به کاهش کیفیت هر دو بخش خواهد شد.

این قاری ممتاز بین المللی قرآن کریم ادامه داد: به طور مثال بخش عرضه و فروش با سر و صداهای بسیاری همراه است یا بخش کودک که نیاز به فضای مفرح و مناسب کودکان دارد در کنار بخش های دیگر بازدهی مناسب ندارد، همچنین فضای آموزشی و ایجاد کارگاه های آموزشی به سرو صدای بیشتری می انجامد.

وی افزود: این در حالی است که جامعه نیاز به چنین نمایشگاهی دارد و مردم برای مراجعه و تهیه اقلام دینی و قرآنی خود نیاز به این فضا دارند و از طرفی وزارت ارشاد با کمبودهای مختلفی مانند بودجه روبرو است و ارائه چنین حجمی از محصولات نتیجه زحمات زیاد دوستان است که جای تقدیر دارد.

خاکی با بیان اینکه بنابراین سازمان ها و نهادها و موسسات مالی می توانند حمایت های جدی تری از مجموعه وزارت ارشاد داشته باشند، تصریح کرد: همچنین برپایی نمایشگاه های قرآنی در استان ها باید جدی تر دنبال شود؛ چراکه بسیاری از نیازمندی های شهرها از طریق آن برطرف می شود تا رنج سفر در ایام ماه مبارک رمضان را برای آنها برطرف کند.

این قاری قرآن کریم با بیان اینکه بهتر است پنج روز اول نمایشگاه قبل از ماه مبارک برگزار شود، تاکید کرد: اگر این طرح جدی تر دنبال می شد به ارتقای کیفیت نمایشگاه کمک شایانی می کرد.

وی با اشاره به مدت برگزاری نمایشگاه در طول 20 روز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره و نمایشگاه بزرگ قرآن کریم و ارائه تمام محصولات قرآنی در یک زمان و مکان در مدت طولانی به نظر خوب می رسد از این جهت که تا چند میلیون نفر برنامه حضور خود را در نمایشگاه تنظیم کنند بالطبع باید نمایشگاه در طولانی مدت برگزار شود.

خاکی با اشاره به شعار نمایشگاه امسال با عنوان "قرآن، اخلاق و زندگی" و تاثیر آن در زندگی افراد گفت: این شعار جهت دهی حداقلی است و انتظاری نیست شعاری انتخاب شد تا مشکل اخلاق به کل در جامعه حل شود یا این موضوع نهادینه شود.

این قاری ممتاز ادامه داد: طراحی یک شعار، تلاشی در جهت هدف گذاری مشخصی است که نیاز کشور است، الان مردم نیاز رعایت اخلاق دارند بنابراین فضای قرآنی ماه مبارک با رویکرد اخلاق محوری مفید می باشد.

وی با اشاره به تاسیس یک سرای قرآن و مجموعه قرآنی استاندارد برای برگزاری فعالیت های قرآنی خاطرنشان کرد: ایجاد فضایی در شان نظام جمهوری اسلامی ایران باشد لازم و ضروری به نظر می رسد که در خصوص آن تعلل صورت گرفته است.

خاکی اظهار کرد: ما شاهد راه اندازی باغ کتاب یا نمایشگاه بین المللی تهران بوده و هستیم همچنین در ایامی که صحبت از ایجاد سرای قرآن بود، باغ موزه دفاع مقدس برنامه ریزی و احداث شد، پردیس های سینمایی، ایجاد مجموعه های ورزشی همه اینها در جهت ساماندهی فعالیت های جامعه می باشد ولی خلا نبود سرای قرآن احساس می شود.

این قاری ممتاز بین المللی قرآن کریم تصریح کرد: به نظر می رسد برنامه ریزی شهری و سیاست گذاری ها توانایی احداث مجموعه قرآنی را ندارند هر چند چند بار کلنگ زنی در تپه های عباس آباد صورت گرفت ولی بی نتیجه باقی ماند و هیچ پیگیری صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه جامعه قرآنی هنوز منتظر یک فضای استاندارد به عنوان سرای قرآن می باشد، گفت: راه اندازی چنین مجموعه ای در فضای شهری نه تنها می تواند محلی برای برگزاری فعالیت های قرآنی مانند نمایشگاه، مسابقات و محافل انس باشد بلکه آبروی نظام اسلامی را حفظ خواهد کرد.

 

نظر شما