شناسهٔ خبر: 19630928 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

دو کتاب در زمینه زیست‌شناسی منتشر شد

انتشارات جهاد دانشگاهی دو عنوان کتاب جدید درباره زیست‌شناسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی منتشر کرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دو کتاب جدید تحت عنوان «اکولوژی میکروارگانیسم‌ها» و «مدیریت انرژی بیوسیستم» توسط انتشارات جهاد دانشگاهی روانه بازار نشر شد.

اکولوژی میکروارگانیسم‌ها
اکولوژی شاخه‌ای از زیست‌شناسی است که به مطالعه موجودات زنده و روابط آنها با یکدیگر و محیط می‌پردازد. این علم با شاخه‌های دیگر میکروبیولوژی نظیر فیزیولوژی میکروارگانیسم‌ها و میکروبیولوژی خاک ارتباط نزدیکی دارد. دکتر عباس اخوان سپهی، طیبه اکبری و نعمان اردلان در کتابی با عنوان «اکولوژی و میکروارگانیسم‌ها» به بررسی اکولوژی میکروبی پرداخته‌اند.

این کتاب با استفاده از کتاب «اکولوژی میکروبی» نوشته لاری بارتون (نسخه 2011) منتشر شده ، مقالات و پایان‌نامه‌های موجود در این زمینه در شش فصل به رشته تحریر درآمده است. فصل‌های کتاب شامل (تنوع میکرو ارگانیسم‌ها)، (بررسی اکولوژیکی زیستگاه‌های میکروبی)، (چگونگی بررسی اکولوژی میکروبی)، (برهم‌کنش‌های جوامع میکروبی)، (برهم‌کنش‌های میکروارگانیسم‌ها و گیاهان) و (برهم‌کنش‌های میکروارگانیسم‌ها و جانوران) است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانید«میکرو ارگانیسم‌ها در سراسر کره خاکی زمین و حتی مناطق نامساعد آن از دریاچه‌های اسیدی گرفته تا عمیق‌ترین اقیانوس‌ها و از مناطق منجمد گرفته تا جریان‌های آب گرم مشاهده می‌شوند. گونه‌های تشکیل دهنده یک اکوسیستم در زنجیره غذایی کاملا به هم وابسته بوده و با یکدیگر و محیط خود تبادل ماده و انرژی می‌نمایند. از ویژگی‌های اکوسیستم‌ها، متنوع بودن و سعت آن‌هاست؛ اگر اکوسیستم کوچک باشد، مانند یک سنگ به همراه کلیه موجودات زنده زیر آن، در این صورت به آن میکرو اکوسیستم می‌گویند در حالیکه یک پارک با وسعتی متوسط می‌تواند به عنوان مزو اکوسیستم و یک جنگل می‌تواند به عنوان مکاکرواکوسیستم در نظر گرفته شود.»

نویسندگان کتاب «اکولوژی میکروارگانیسم‌ها» مطالعه آن را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی میکروبیولوژی، خاک‌شناسی، زیست‌شناسی دریا، بیوتکنولوژی و... توصیه می‌کنند.

کتاب «اکولوژی میکروارگانیسم‌ها» در 360 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 23 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

مدیریت انرژی بیوسیستم
کتاب «مدیریت انرژی بیوسیستم» به عنوان یک کتاب درسی در رشته مکانیزاسیون کشاورزی و مهندسی انرژی در محیط‌های زیستی و رشته‌های مرتبط، به قلم دکتر سیامک غریبی اصل، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به نگارش درآمده است.

این کتاب شامل سه فصل است. فصل نخست «مبانی مدیریت انرژی سیستم»، فصل دوم «ممیزی انرژی» و فصل سوم «بهینه‌سازی مصرف انرژی در سیستم انرژی خواه» نام دارند.

در قسمتی از کتاب می‌خوانید: «اگرچه ایران از غنی‌ترین منابع انرژی برخوردار است، اما تلف کردن و استفاده نادرست از آنها خسارت جبران ناپذیری را به بودجه سالانه کشور تحمیل می‌کند. این هزینه معادل تمام بودجه عمرانی کشور و سالانه حدود پنج میلیارد دلار تخمین زده شده است. محدودیت منابع فسیلی، رشد بالای مصرف سالانه انرژی در ایران، خارج شدن کشورمان از جرگه صادر کنندگان نفت از اواخر قرن حاضر و در نتیجه قطع درآمد‌های ناشی از صدور نفت باعث می‌شود که در صورت عدم برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم روند توسعه کشور به طور جدی تحت تاثیر قرار بگیرد.»

کتاب «مدیریت انرژی بیوسیستم» در 120 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت 12 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل به چاپ رسید.

نظر شما