شناسهٔ خبر: 19630697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سنتی زیبا در ایران کوچک؛

سفره ساده افطار مساجد و بازارهای کیش میزبان روزه داران می شود

موقع افطار در جزیره کیش کسی نگران این نیست که کجا افطار کند زیرا در تمام مساجد و هیئت های مذهبی وحتی بازارها برای غرفه داران و روزه داران سفره های افطار گشوده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیش پرس، جزیره کیش، شهر اقوام مختلف ایرانی با فرهنگ های ناب، همچون سراسر کشور با نزدیک شدن به لحظات معنوی ماه مبارک رمضان حال و هوایی تازه به خود می گیرد.

تجربه میهمانی و ضیافت الهی در کیش برای گردشگرانی که این جزیره کوچک را به عنوان مقصد سفر رمضانی خود برگزیده اند خالی از لطف نیست.

برگزاری برنامه های متنوع همراه با مراسم جشن و بازی های کودکانه در بخش های مختلف کیش و برپایی سفره های افطار در مساجد، بازارها و مکان های برگزاری جشن چهره شهر را شاد و پر انرژی کرده است.

سفره های ساده افطار حاوی نان و پنیرو چای ، سبزی، خرما، شیر و گاه آش یا حلیم که توسط بانیان و خیرین در مساجد و بازارها برپا می شود، ترجمان زیبایی از یکرنگی و وحدت مسلمانان در سراسر جهان است زیرا در کنار سفره های افطار، کوچک و بزرگ بی توجه به رنگ و نژاد و اصول طبقاتی در کنار یکدیگر نشسته و لقمه نانی حلال و دلنشین افطار می کنند.

برپایی صفوف فشرده نماز و سخنرانی در تمامی مساجد کیش با حضور مبلغان مذهبی جزیره کیش و 13 مبلغ مذهبی که میهمان رمضانی جزیره مهربانی ها هستند حال و هوای مساجد جزیره کیش را هم زیباتر کرده است.

این روزها نوای ناب قرآن کریم صوت زیبای حنجره کودکان و جوانان، زنان و مردانی است که صبح و عصر در مساجد و دیگر محافل مذهبی جزیره کیش برپا می شود. دعا و نیایش، جزء خوانی و محافل انس با قرآن پای ثابت برنامه های مساجد و هیئت های مذهبی و خانه های کیش نشینان است.

سوگند فاضلی، سال های اول روزه داری را سپری می کند و امسال با حضور در محافل قرآنی، به گفته خود لحظه هایی زیبایی از زندگی را تجربه می کند.

این روزه دار کوچک گفت: دومین سال است که روزه می گیرم، سال گذشته خیلی زود تشنه و گرسته می شدم اما امسال با شرکت در کلاس های قرآن که با حضور دوستانم برگزار می شود علاوه بر اینکه قرآن یاد می گیرم کمتر احساس تشنگی و گرسنگی می کنم و از روزه داری بیشتر لذت می برم.

وی در توصیف حال روزه داری افزود: وقتی روزه می گیرم احساس می کنم به خدا نزدیک تر می شوم و برای هر کاری بیشتر دقت می کنم که مبادا کاری که انجام میدهم خلاف دستورات الهی نباشد. سعی می کنم سروقت نماز بخوانم و برای سلامتی خانواده ام و مردم بیشتر دعا کنم.

سوگند بهترین لحظات ماه رمضان را سحر و هنگام افطار می داند و می گوید: بیدار شدن در سحرها و گوش دادن به صدای دعا و اذان افطار را خیلی دوست دارم و این لحظات را برای همیشه در ذهن خود ثبت و ضبط می کنم.

سعید مهدوی هم اهل یکی ازشهرهای شمالی کشور و میهمان یکی از سفره های افطار جزیره کیش است وی در رابطه با حضور در جزیره کیش و حال و هوای ماه رمضان در کیش گفت: من برای اولین بار است که ماه رمضان در کیش هستم و هیچ شهر کشور را ندیدم که به این خوبی از میهمانان خود پذیرایی کنند.

وی افزود: موقع افطار در جزیره کیش کسی نگران این نیست که کجا افطار کند زیرا در تمام مساجد و هیئت های مذهبی وحتی بازارها برای غرفه داران و روزه داران سفره های افطار گشوده می شود. اگر چه سفره های افطار ساده است اما همه کنار هم بدون توجه به اینکه چه حرفه ای داری، مسافری یا ساکن و بی هیچ رنگ و ریا با صفا و صمیمت افطار می کنند.

این گردشگر با بیان اینکه در جزیره کیش ماه رمضان را به شکلی متفاوت تجربه کرده است نیز افزود: در بخش های مختلف شهر مردم جنب و جوش دارند و برنامه های متنوعی به خصوص برای بچه برگزار می شود و این خیلی جذاب است.

وجود خانه بومیان در جزیره کیش با ارائه غذاها و شیرینی های مخصوص نیز یکی دیگر از جاذبه های ماه مبارک رمضان برای گردشگران است.

بومیان جزیره کیش به ماه رمضان و برنامه های مذهبی علاقه وافری داشته و تلاش می کنند تا با پخت غذاها و شیرینی های سنتی رنگ و بوی زیباتری ماه میهمانی الهی بدهند.

برگزاری مسابقات مختلف ورزشی با عنوان جام رمضان از دیگر برنامه های متنوع جزیره کیش است که هر ساله در این ایام برگزار می شود و پس از مراسم افطار ورزشکاران جزیره به رقابت با یکدیگر می پردازند.

حضور هنرمندان مطرح کشور در جزیره مهربانی و اجرای برنامه هایی با حضور هنرمندان گروه قلقلک از شبکه پویا برای کودکان، اجرای مسابقات آشپزی، برگزار مسابقات قرآن و نهج البلاغه، اجرای تواشیح و برنامه های متنوع دیگر در دروازه تهران باغ راه کیش بخش دیگری از ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان در کیش است.

حجت الاسلام غلامرضا حقانی، مسئول ستاد اقامه نماز و برنامه های فرهنگی این ستاد در کیش  در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تعداد مساجد فعال در جزیره گفت: جزیره کیش دارای 10 مسجد فعال است که با برگزاری برنامه های معنوی در ماه رمضان میزبان روزه داران و میهمانان خوان الهی است.

حقانی با اشاره به اینکه هر روز در تمام مساجد جزیره کیش مراسم جزء خوانی قران کریم از ساعت 18:30 دقیقه برگزار می شود تاکید کرد: مراسم معنوی نماز جماعت در تمامی مساجد و بازارهای جزیره کیش هنگام ظهر و مغرب و عشا برپاست.

وی با بیان اینکه در شب های قدر نیز مراسم احیاء در تمامی مساجد و تکایای مذهبی برپا  می شود افزود: آیت الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام قاضی عسگر، حجت الاسلام طائب و حجت الاسلام سلمانی از جمله سخنرانان مذهبی در شبهای قدر هستند .

مسجد نور و سه مسجد دیگر اهل سنت جزیره کیش نیز در ایام مذهبی و ماه مبارک رمضان با برگزاری مراسم معنوی در چیره کیش فعال هستند.

مسجد خاتم الانبیا در شمال غربی جزیره بزرگترین مسجد جزیره است و مسجد امیرالمومنین علیه السلام از قدیمی ترین مساجد جزیره کیش است که با بافت سنتی در منطقه ماشه قرار دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کیش در مورد سخنرانان ویژه شب های قدر در کیش اظهار کرد : آیت الله حسینی بوشهری ، حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر و حجت الاسلام مهدی طائب از جمله سخنرانان مذهبی در این ایام هستند.
وی افزود: 13 مبلغ مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان علاوه بر مبلغان حاضر در جزیره کیش به اقامه نماز، آموزش احکام و سخنرانی در مساجد و هیئت های مذهبی کیش می پردازند.

گفتنی است در سال های اخیر گسترده شدن طولانی ترین سفره افطار برای بیش از 3 هزار گردشگر و ساکن در میدان و خیابان اصلی شهر از ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان در جزیره مرجانی کیش است.

جزیره کیش با 91.5 کیلومتر مساحت در میان آب های نیلگون خلیج فارس با جمعیت 37 هزار نفری سالانه میزبان بیش از یک میلیون و هشتصد هزار گردشگر و دارای 34 هیئت مذهبی است.

 

انتهای پیام/

نظر شما