شناسهٔ خبر: 19629640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارش/

افزایش چراغ خاموش نرخ کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان/صحبت های متناقض مسئولان و پاسخ بازاریان

درحالی مسئولین تنظیم بازار از ثبات قیمت ها و نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان خبرمی دهند که قیمت برخی کالاها به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است و قدرت خرید بسیار پایین آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ، با فرا رسیدن ماه مبارم رمضان، بحث تنظیم بازار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ به‌ خصوص در سال‌جاری که بازارکالاهای اساسی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و برخی از این کالاها مانند گوشت قرمز و برنج افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

در ماه مبارک رمضان بازار جنب و جوش خاصی پیدا می کند و برخی به خرید کالاهای اساسی و برخی نیز به خرید ذولبیا و بامیه که در این ایام بازار داغی دارند روی می آورند که می طلبد نظارت ها در این حوزه ها افزایش یابد.

در روزهای اخیر مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در شهر ها خبر می دهند که این قیمت ها با قیمت های مصوب شده ستاد تنظیم بازار بسیار متفاوت است.

این درحالی است که مسئولان تنظیم بازار از ثبات قیمت ها و نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان خبر می دهند که قیمت برخی کالاها به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است.

درمیان گرانی سرسام آور مراکز خرید دستفروشان، بساط خود را برای قشر کم درآمد جامعه پهن کرده اند تا سفره این قشر از جامعه هم رنگ و بوی رمضان به خود بگیرد.

گرانی و افزایش قیمت کلماتی هستند که همسو با بالا رفتن تب تقاضا در برهه‌هایی خاص از سال همچون ایام ماه مبارک رمضان مردم را غافلگیر می‌کند، اما متاسفانه جای تعجب دارد که دولت نمی تواند از تجربه سال های گذشته در خصوص این گرانی ها استفاده کرده و راهکاری را برای بهبود اوضاع در نظر بگیرد زیرا گرانی مفهوم غیرملموسی نبوده و هرساله تکرار می شود.

تشدید موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال گرچه همخوانی چندانی با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها ندارد ولی به گفته عده ای از شهروندان کم فروشی و آب رفتن کیفیت محصولات مورد نیاز مردم، نگرانی بسیار بیشتری را برای آنان رقم زده است. زیرا وقتی همه اقلام شب عید به یکباره افزایش قیمت پیدا می‌کند، پس نیاز است توزیع گسترده‌ای برای همه اقلام خوراکی انجام شود تا بتوان کنترل بهتری روی قیمت‌ها داشت.

این افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج عمومی، نیاز به نظارت مستمر و رسیدگی به امور صنفی بیش از سایر ایام احساس می شود و این امر بایستی به طور جدی از سوی دستگاه های نظارتی و اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

در این مورد یکی از قصابان یاسوجی در خیابان سبزی فروشان یاسوج با بیان اینکه هم اینک گوشت بزغاله و بره هرکدام کیلویی 31 هزارتومان و گوشت بز و گوسفند نیز هر کیلو 25 هزار تومان است افزود: به دلیل افزایش قیمت دام زنده قصابان نمی توانند بزغاله و بره خریداری و کشتار کنند.

باباکوهی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو گوشت بز و گوسفند بین 28 تا 29 هزار تومان برای قصابی ها تمام می شود، می گوید: ضرر و زیان در صنف قصابان به دلیل افزایش قیمت دام بالا رفته و نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: مشکل اصلی قصابان شهر یاسوج نبود دام زنده است و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از دام سبک و سنگین زیادی برخوردار نیست که بتواند گوشت مورد نیاز تمامی بازار را تامین کند و قصابان نیز مجبورند دام مورد نیاز خود را از استان های همجوار  و شهرهای اصفهان، شیراز، سمیرم، لردگان با قیمت گزافی تامین کنند.

این قصاب یاسوجی گفت: شهروندان از کمبود گوشت بزغاله و بره در قصابی ها اظهار نارضایتی می کنند که این امر به دلیل گرانی دام زنده است.

قیمت مصوب به هیچ وجه به سود قصابان نیست

باباکوهی ابراز داشت: روزانه دام خریداری شده توسط قصابان برای ذبح به کشتارگاه تحویل داده می شود و کشتارگاه نیز به ازای هر راس دام سبک مبلغ 15 هزار و 500 تومان و هر راس گوساله نیز 60 هزار تومان از قصابان دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه از پاییز سال گذشته تاکنون با ضرر و زیان به کار خود ادامه می دهیم افزود: فقر اقتصادی مردم  و گرانی قیمت گوشت بازار را با کسادی مواجه کرده است .

یکی از بانوان گچسارانی که برای خرید به مغازه میوه فروشی در مرکز شهر مراجعه کرده از افزایش قیمت ها گلایه می کند و می گوید: همین‌طور که ملاحظه می‌کنید، قیمت این نوبرانه ها طوری نیست که همه مردم بتوانند آن را خریداری کنند. و این گرانی ها به سفره خانوار ضربه زده و باعث می شود تا خیلی از خانوادها نتوانند نیاز فرزندان روز دار خود را به خوبی تامین کنند.

افزایش قیمت گوشت قرمز توسط قصاب ها خود سرانه است

در این رابطه سید علی لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری با بیان اینکه  افزایش قیمت گوشت قرمز در استان توسط قصاب ها خودسرانه است، افزود: قیمتی که ستاد تنظیم بازار  برای گوشت قرمز مصوب کرده است باید انجام شود و اگر غیر از این باشد صددرصد خودسرانه است.

وی اظهار کرد: طبق موصبه ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت بره و کهره 31 هزار تومان و بز و میش 27 هزار تومان  است و افزایشی به غیر از این از هیچ ارگان دولتی یا تنظیم بازار مجوز ندارد.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد به افزایش قیمت گوشت گرم مرغ اشاره داشت و تصریح کرد : مرغ گرم با سازمان جهاد کشاورزی است  اما برای استحضار عنوان  می کنم با توجه به اینکه جوجه یک روزه از 1700 به 2400 تومان  افزایش یافته مرغ نیز قیمت آن بالا رفت و حال دولت به دنبال آن است که با تدابیری قیمت جوجه یک روزه را کاهش دهد.

لاهوتی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه تعدادی عنوان می کنند که افزایش گوشت قرمز به علت نبود دام سبک و سنگین برای کشتار است، تصریح کرد:  اینها همه بهانه است چرا که صنف قصابان مدت زیادی است  و مردم می توانند در صورت مشاهده این گرانی به سازمان بازرسی صنعت و معدن مراجعه و یا با سامانه 124 تمایس بگیرند چرا که هر وقت مردم از حق خودشان دفاع کردند مشکل رفع شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز برای همه یکسان است، تاکید کرد: دام زنده در استان برای کشتار زیاد است و اگر روزانه 1000 رای دام سنگین و سبک نیاز باشد کشتار می شود و از این لحظ مشکلی نداریم.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد به افزایش قیمت گوشت گرم مرغ اشاره داشت و گفت: برای شکستن این افزایش قیمت، مرغ منجمد کیلویی 5300 تومان درب شرکت تحویل عاملین  توزیع می شود و عاملان نیز در شهر کیلویی 5700 تومان به فروش می رسانند و بارهای بار اعلام کرده ایم که کیفیت و قیمت مرغ منجمد از گوشت گرم بهتر است و سلامتی آن تضمین شده است.

وی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشاره داشت و گفت: هم گوشت قرمز منجمد و هم گوشت مرغ منجمد با کیفیت بالا برای این ایام تدارک دیده شده و مشکلی نداریم.

گشت های مشترک نظارت بر قیمت کالا و خدمات در استان راه اندازی شد/برخورد قاطع و قانونی با متخلفین بازار

 

همچنین داریوش دیودیده در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و  اقداماتی که این اداره برای تامین کالاهای اساسی و نظارت بر قیمت ها انجام می دهد ، گفت : کار ما به چند بخش تقسیم می شود، بخشی از کار مربوط به نظارت بر تامین و توزیع کالاهای اساسی باشد مانند برنج ، گوشت قرمز ، گوشت مرغ منجمد ، شکر و سایر اقلام می باشد که کالاهای مورد نیاز از طریق شرکت غله و همچنین مراکز فروشگاه های زنجیره ای و مراکز عمده تامین و توزیع کالا تامین شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد و بخشی از این کالا ها توزیع شده و بخش دیگری نیز در حال توزیع شدن است .

وی افزود : بر اساس سرانه جمعیتی شهرستان ها سهمیه در نظر گرفته شده و اقلام مورد نیاز مردم در حال توزیع در سطح شهرستان ها می باشد .

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تصریح کرد: فروشگاه های فروش فوق العاده برای تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم در ماه رمضان را با همکاری اصناف در سطح شهر ها و بخش ها  مشخص شده که به منظور جلوگیری از کمبود کالا و هم قیمت مناسب ، اقدام به فعالیت نمایند .

دیودیده در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت بر قیمت کالاهای اساسی گفت : در این زمینه نظارت عام و خاص وجود دارد . به صورت عام کنترل بر قیمت ها  ، مسائل مربوط به نانوایی ها و رستوران ها و مراکزی که بعد از افطار خدمات رسانی می کنند ، انجام می شود .

وی ادامه داد : گشت های نظارتی و گشت های مشترک با همکاری تعزیرات ، دانشگاه علوم پزشکی ، اداره استاندارد و همچنین نیروی انتظامی مشخص شده و در حال انجام می باشد که ان شاءالله حداقل مشکلات وجود داشته باشد .

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت استان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به شناسایی و برخورد با کسانی که قصد گرانفروشی دارند ، افزود : قیمتهای گوشت گرم قرمز و همچنین مرغ در ستاد تنظیم بازار مصوب می شود و هر کسی که بخواهد بیشتر از قیمت های تصویب شده اقدام کند را ، شناسایی کرده و برخورد قاطع و قانونی خواهیم کرد، بنابراین کسی حق فروش بیشتر از قیمتهای مصوب را ندارد .

وی ادامه داد: گوشت مرغ منجمد نیز که بخشی از آن تامین شده و بخش دیگر در حال تامین می باشد  و مراکز توزیع آن ها مشخص شده  که در شهر یاسوج 20 مرکز فروش مرغ منجمد برای این کار در نظر گرفته شده است .

دیودیده  اضافه کرد: تخلفاتی که در زمینه گرانفروشی  صورت گرفته و از طریق مردم و بازرسی های به عمل آمده شناسایی و برخورد های لازم صورت می گیرد و ، از مردم خواهیم اگر تخلفی مشاهده کردند می توانند یا به صورت حضوری و یا از طریق سامانه 124به ما اطلاع داده تا مطابق قانون با متخلفین برخورد انجام گیرد .

انتهای پیام/

نظر شما