شناسهٔ خبر: 19628380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد:

رباخواری ریشه فسادهای اقتصادی و بازی کردن با دین خدا است

قم- رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ریشه فسادهای اقتصادی را رباخواری دانست و گفت: رباخواری با دین خدا بازی کردن است و نباید در برابر این گناهان علنی مردم ساکت بنشینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد با اشاره به داستان اصحاب سبت اظهار داشت: اطاعت از دستورات الهی در آیات متعددی از قرآن کریم آمده است و خداوند ملت‌ها را به شیوه‌ها و روش‌های گوناگون امتحان می‌کند.

وی افزود: افراد نیک‌اندیش و خیرخواهی اصحاب سبت را توصیه و موعظه می‌کردند تا به‌سوی کارهای نیک بروند و به تکالیفی که خداوند به آن‌ها دستور داده عمل کنند اما این قوم به این خیرخواهی‌ها گوش نداده و سرکشی کردند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به عذاب دردناکی که خداوند شامل حال قوم سبت کرد، گفت: براساس آیات قرآن کریم خداوند این قوم را به شکل بوزینه مسخ کرد و این عذاب سختی بود که به علت سرکشی این قوم شامل حالشان شد.

آیت‌الله مصباح یزدی مسخ قوم‌های مختلف از سوی خداوند در دوره‌های مختلف تاریخی را مورد توجه قرار داد و افزود:  قوم سبت به دلیل عدم انجام دستور خداوند و صید ماهی در روز شنبه گرفتار مسخ شدند اما با وجود اینکه قوم بنی‌اسرائیل گناهان فراوان انجام داده بود خداوند این قوم را مسخ نکرد.

وی بیان کرد: خداوند انسان مشرک را تحمل می‌کند و این دلیل عذاب نشدن قوم بنی‌اسرائیل است اما کسانی که با دین او بازی می‌کنند را تحمل نخواهد کرد و داستان اصحاب سبت هشداری برای امت‌های دیگری است که با دین خداوند بازی نکنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به هدف خداوند از ممنوعیت صید در روز شنبه از سوی اصحاب سبت اشاره کرد و اظهار داشت: با افزایش ثروت ثروتمندان روز به روز تعداد فقرا نیز در جامعه افزایش می‌یابد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: دلیل اینکه ورشکستگی‌های فراوان در کشورمان رخ می‌دهد این است که بانک‌ها وام‌های سنگین و سودهای نجومی به مردم پرداخت می‌کنند و این خود سبب افزایش روز افزون فاصله طبقاتی میان مردم است.

وی ریشه فسادهای اقتصادی را رباخواری بیان کرد و گفت: رباخواری با دین خدا بازی کردن است و نباید در برابر این گناهان علنی مردم ساکت بنشینند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سکوت در برابر مفاسد و گناهان گاهی از انجام خود گناه بزرگ‌تر است و نیازمند یک همت عمومی هستیم تا تأثیرگذاری امر به‌ معروف و نهی از منکر در جامعه را ببینیم.

نظر شما