شناسهٔ خبر: 19628375 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صنعت کشتیرانی به وضعیت نرمال باز می گردد

مدیر آسیایی گروه تحقیقی کلارکسونز لندن گفت: برغم دیدگاه برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه صنعت کشتیرانی در یک رکود طولانی مدت باقی خواهد ماند، اما این امکان وجود دارد که صنعت مذکور در روند بازگشت به شرایط نرمال و عادی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران(مانا) " John d'Ancona" مدیر آسیایی گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در کنفرانس دریایی Clyde & Co در سنگاپور گفت : رونق صنعت جهانی کشتیرانی از سال 2003 الی 2009 را نمی توان یک دوره عادی و نرمال در تاریخ این صنعت به شمار آورد، چنانچه در مدت زمان مذکور میانگین درآمد روزانه در شاخص Clarksea حدود 48 هزار و 489 دلار برای بوده است و در بازه زمانی 2009 تا 17 ماه می سال جاری میلادی میانگین درآمد روزانه در شاخص مذکور حدود 10 هزار و 95 دلار گزارش شده است.

متاسفانه پس از بحران مالی سال 2008، مالکان کالا تصور می کردند به آسانی می توانند نرخ کلان بازگشت سرمایه مانند بازه زمانی 2003 الی 2009 را کسب کنند، اما دوره مذکور یک دوره عادی نبود که بتوان تجربه مشابه ای را داشت.
"d'Ancona "همچنین تاکید کرد: به نظر می رسد بخش فله خشک پس از یک دوره طولانی که با افت نرخ کرایه حمل دست به گریبان بوده شرایط بهبود را تجربه می کند، از طرف دیگر، بخش کشتی کانتینری که نیز شاهد چالش های فراوانی بوده حادثه ای مانند فروپاشی کشتیرانی هانجین را نیاز دارد تا به عنوان زنگ هشداری، نسبت به مسائل هشیارتر عمل کند.
علاوه بر این، در بخش فراساحل نیز برای اینکه بتوان علایمی را از بهبودی شاهد بود، نیاز به دارو درمان بیشتری وجود دارد.
از طرف دیگر، از آنجایی که مالکان بیشتری به سمت تناژ دست دوم گرایش دارند، می توان انتظار داشت کشتی سازی ها چالش های بیشتری را پیش رو داشته باشند.
جدای از مسائل ذخیره و عرضه، ظهور تکنولوژی و هوشمند سازی می تواند تغییرات عمده ای را ایجاد کند.
به عبارت دیگر، از تکنولوژی اطلاعات می توان برای به وجود آوردن ارزش در صنعت کشتیرانی استفاده کرد، چرا که این فن آوری می تواند حمل و نقل شناورها را بهبود بخشد و تحویل کارآمدتر کارگو را تضمین کند.
صنعت کشتیرانی می تواند از داده های بزرگتر برای بهبود تحویل و کاهش حوادث بهره گیری کند و در عین حال اتوماتیکی شدن به صورت چشم گیری می تواند به عملیات، دریانوردی، مدیریت پرسنل و سیستم های یکپارچه سازی ناوگان کمک شایانی را ارائه دهد.

آهنگ رشد بازار فله خشک تا سال 2021 ادامه دارد

موسسه تحقیقی Drewry درگزارش نوشت: افزایش واردات سنگ آهن برای تولید بیشتر فلز در چین، نرخ کرایه حمل شناور کیپ سایز را نیز به بیش از 30 درصد در سه ماه نخست سال جاری میلادی افزایش داد.
به گزارش گروه بین الملل مانا ؛ موسسه تحقیقی Drewry درگزارش وضعیت فله در سه ماه نخست سال جاری میلادی با اشاره به اینکه کاهش تدریجی ظرفیت مازاد در پنج سال آینده، نتایج خوبی را برای بازار فله خشک به همراه خواهد داشت، نوشت: افزایش واردات سنگ آهن برای تولید بیشتر فلز در چین، نرخ کرایه حمل شناور کیپ سایز را نیز به بیش از 30 درصد در سه ماه نخست سال جاری میلادی افزایش داد.
مصرف بالای فلز در چین، رشد سه درصدی واردات سنگ آهن به این کشور را در سال جاری میلادی به دنبال خواهد داشت، در سال گذشته واردات چینی با رشد تاریخی از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد که در نتیجه نرخ کرایه حمل شناور کیپ سایز در مسیرهای چین- استرالیا و چین- برزیل روند صعودی را به همراه داشت.
با توجه به طرح برزیل برای فراهم کردن سنگ آهن با قیمت اساسا پایین، واردات سنگ آهن از Tubarao برزیل رونق گرفته و شادی بیشتری را برای مالکان فله خشک به ارمغان آورد، واردات فزاینده چین از برزیل نیز در مقایسه با واردات از استرالیا، رشد سه برابری را تجربه کرد.
در ژانویه سال جاری میلادی صادرات سنگ آهن برزیل با رشد 25.6 درصد در حدود 16.23 میلیون تن ثبت شد، البته ارزش سنگ آهن فروش رفته بیش از دو برابر شده و متوسط قیمت فوب نیز از 24.81 دلار ژانویه 2016 به 53.84 دلارهر برای هرتن در ابتدای سال جاری میلادی رسید.
در ماه ژانویه سال جاری میلادی، 56 درصد صادرات سنگ آهن برزیل به چین بوده است. ژاپن با 2.72 میلیون تن سنگ آهن وارداتی از برزیل رتبه دومین خریدار سنگ آهن را در ژانویه از آن خود کرد که 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد داشت.
جدای از سنگ آهن، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، زغال سنگ هم یک نقش اساسی را در اوج گیری دوباره نرخ کرایه حمل شناورهای فله خشک داشته و به نظر می رسد نقش عمده ای را در بهبود بیشتر نرخ مذکور نیز بر عهده خواهد گرفت.
ناگفته نماند، آمریکا بیش از 30 میلیون تن زغال سنگ بخار را در سال 2013 صادر کرد، اما وقتی قیمت این محصول روند نزولی را در پیش گرفت، تولید زغال سنگ در این کشور دیگر سودآوری مملوسی را به همراه نداشت، بسیاری از معادن متحمل ضرر شدند و نابسامانی مالی به بار آمد، اما با روی کارآمدن دونالد ترامپ، وی قول تقویت دوباره تولید زغال سنگ با هدف بازگشت شغل های معدن را داد. اگر این هدف تحقق یابد، افزایش تولید زغال سنگ و رشد قیمت آن را به همراه خواهد داشت و در نتیجه، صادرات زغال سنگ از آمریکا رونق خواهد گرفت، رخدادی که به طبع بهبود نرخ کرایه حمل فله خشک در مسیر آتلانتیک را رقم خواهد زد.
تاثیر انرژی های تجدید پذیر بر تجارت نرخ چارترهای فله خشک را معکوس کند
هزینه نزولی تولید انرژی از منابع انرژی های تجدید پذیر ممکن است استفاده از زغال سنگ را به عنوان یکی از منابع اصلی برای تولید انرژی کاهش دهد، علیرغم اینکه سهم انرژی های تجدید پذیر در تولید انرژی برای بسیاری از اقتصادهای مهم کاملا پایین است، اما هر گونه تغییر مسیر از تولید زغال سنگ می تواند تجارت فله خشک را در یک بازه زمانی یک تا سه سال مختل کند.
در شرایطی که زغال سنگ اکثر مقتضیات انرژی را تامین می کند، سهم انرژی تجدید پذیر در تولید انرژی در چین، هند و آمریکا بین 15 تا 20 درصد باقی مانده است، با توجه به کم رنگ بودن نقش انرژی های تجدیدپذیر، موسسه تحقیقی Drewry پیش بینی کرد، نقش تجارت زغال سنگ در کوتاه مدت هم چنان غالب و چیره باقی خواهد ماند.
به طور کلی می توان گفت اگر سهم انرژی های تجدید پذیر در تولید انرژی افزایش یاید، استفاده از زغال سنگ کاهش می یابد و نرخ کرایه حمل فله خشک در دو سال آینده روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.
اما بدون در نظر گرفتن تاثیر انرژی های تجدید پذیر، پیش بینی می شود، تقاضا از 19 میلیون و 80 هزار تن در سال 2016 به 21 میلیون و 831 هزار تن افزایش یابد، علاوه بر این، درآمد بخش فله نیز به 25 میلیون و 700 هزار دلار در سال 2021 خواهد رسید.

سفارش های جدید باعث احیای رشد ناوگان از سال 2019 خواهد شد

برای نخستین بار از سال 2000 تاکنون میزان سفارشات به کمتر از هشت درصد برای کل ناوگان فله خشک کاهش یافته است، این رخداد، فضا را برای رشد آرام تر ناوگان فله خشک طی دو سال آینده فراهم کرده است. حتی اگر سفارشات جدید افزایش یابد، یاردها به دو سال زمان نیاز برای تحویل شناورها نیاز خواهند داشت.
بنابراین، عرضه شناورها یک عامل نگرانی برای مالکان فله خشک طی دو سال آینده به شمار نخواهد آمد. با این وجود، بهبود در نرخ کرایه چارترها مالکان را به سمت سفارشات جدیدتر ترغیب کرده است.
با توجه به بهبود نرخ کرایه حمل، مالکان کشتی سفارش شناورهای جدید را آغاز کرده اند. میزان سفارشات ثبت شده در نیمه نخست سال جاری میلادی بیشتر از سفارشات کل سال گذشته هستند،( به استثنای 30 فروند نفتکش غول پیکر در سه ماه نخست سال 2016).
پیش بینی می شود تحویل شناورها تا سال 2019 روند کاهشی را در پی خواهد گرفت، اما انتظار یک رشد دو درصدی در سال 2021 وجود دارد. به عبارت دیگر، هر افزایشی در سفارشات جدید در سال جاری میلادی، تحویل شناورها در اواخر سال 2018 را تقویت خواهد کرد و در نتیجه تشدید فشار روی توازن عرضه- کالا از سال 2019، تاخیر بیشتر در بهبود بازار فله خشک را به همراه خواهد داشت.
با توجه به رشد تقاضای غلات و سنگ آهن و از سوی دیگر افزایش متوسط تجارت زغال سنگ، انتظار میرود تجارت دریایی فله خشک بهبود تدریجی را تا سال2021 تجربه کند.
پیش بینی می شود، تجارت فله خشک به استثنای زغال سنگ و سنگ آهن تا سال 2021، دست کم رشد 2.5 درصدی را تجربه خواهد کرد.
موسسه تحقیقی Drewry هم چنین معتقد است، به همراه تولید و سرمایه گذاری افزایش یافته، تجارت دریایی با رشد چهار درصدی سالانه همراه خواهد بود، تقاضای بالای غلات از کشورهای آسیایی و آفریقایی ( به دلیل افزایش در جمعیت و رشد در اقتصاد) عامل حمایت کننده از نرخ کرایه حمل شناورهای پاناماکس و سوپراماکس که تجارت این محصول را برعهده دارند، خواهد بود.
تجارت جهانی سنگ آهن از طریق دریا در سال های آینده نیز شتاب خواهد گرفت و در سال جاری میلادی رشد 2.6 درصدی را شاهد خواهد بود.
تجارت جهانی غلات از طریق دریا نیز با نرخ رشد سه درصدی همراه خواهد بود، تولید غلات از سوی صادرکنندگان اصلی مانند روسیه، برزیل و آمریکا به رشد خود ادامه خواهد داد، در ضمن، به دلیل اینکه تولید داخلی هند پاسخگوی نیاز فزاینده داخلی نیست، انتظار میرود تبدیل این کشور تبدیل به خریدار همیشگی گندم شود.
به طور کلی می توان گفت که تقاضای بالا از آسیا و آفریقا به همراه صادرات قوی از اروپا، آمریکا و برزیل، به تقویت نرخ کرایه حمل شناور پاناماکس منجر خواهد شد.
بهبود در تجارت های زغال سنگ و غلات باعث افزایش تقاضا برای شناورهای سوپراماکس و بهبود نرخ کرایه حمل خواهد شد.
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، ناوگان شناورهای سوپراماکس در سال جاری میلادی شاهد رشد سه درصدی خواهد بود.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی، پنج فروند شناور پاناماکس با ظرفیت در مجموع 0.32 میلیون DWT در یاردهای چینی سفارش داده شدند، تعداد سفارشات شناور مذکور در مدت زمان ذکر شده با کل سفارشات داده شده در سال 2016، برابری می کند.
به لحاظ اوراق سازی، در سه ماه نخست سال جاری میلادی، 0.6 میلیون DWT از ظرفیت ناوگان سوپراماکس به اوراق رفته است، رقمی که 40 درصد کمتر از اوراق سازی ثبت شده در سه ماه چهارم سال 2016، است.
از آنجایی که دولت چین در نظر دارد مخارج برای پروژه های زیرساختاری مانند ریل، جاده و اموال خانه را افزایش دهد، واردات کالاهای فله خشک به این کشور در سال های آینده به طور چشم گیری روند صعودی را خواهد داشت، علاوه بر این، صادرات سنگ آهن و فلز به هند نیز روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت.
برغم تحویل بیشتر شناورها و اوراق سازی کم تر، نرخ چارتر شناورهای handysize در سه ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به هفت هزار دلار در روز، رشد 23 درصدی را تجربه کرد و پیش بینی می شود از هشت هزار دلار عبور کند، رقمی که نسبت به چهار هزار دلار برای هر روز سال گذشته، 65 درصد افزایش خواهد داشت،علاوه بر این با کوچک تر شدن فاصلع بین عرضه و تقاضا، نرخ کرایه حمل بهبود بیشتری را در سال های آینده تجربه خواهد کرد.

اعلام ورشکستگی شرکت فراساحلی سنگاپور

شرکت خدمات فراساحلی Ezra سنگاپور و دو شرکت وابست? آن در دادگاه آمریکا اعلام ورشکستگی کرد.
بلومبرگ نوشت: شرکت فراساحلی سنگاپور موسوم به هلدینگ Ezra و دو شرکت وابسته آن با نام های تجاری شرکت خدمات دریایی Ezra و EMAS IT Solutions به موجب شکایت از سوی طلبکاران و قیمت های پایین نفت در بخش انرژی به مدت سه سال متوالی، در دادگاه آمریکا اعلام ورشکستگی کرد.
بر اساس این گزارش و اسناد ارائه شده در دادگاه، ارزش دارایی های تلفیقیِ بلند مدت شرکت فراساحلی Ezra و دارایی های اخیر این شرکت تا پایان سال مالی که در روز 31 ماه آگوست سال 2016 میلادی به اتمام رسید، به ترتیب یک میلیارد و 300 میلیون و 623 میلیون دلار برآورد شده است.
این گزارش ضمن اشاره به سهام شرکت فراساحلی Ezra در بورس ادامه داد: طی سه سال اخیر سهام این شرکت افت شدید 98 صدری را تجربه کرد که بازتاب دهنده وضع نابسامان شرکت های خدماتی نفت و گاز و بدهی انبوه آنها به موجب تاخیر در تحویل و یا لغو قراردادها بود.
از سوی دیگر ، روال نزولی قیمت نفت خام باعث شد تا فعالانِ حوزه نفت و گاز مخارج را کاهش دهند و تامین کنندگان خدمات فراساحلی در سنگاپور مانند هلدینگ Swiber و Swissco طرح هایی بازسازی خود را از سال گذشته اجرا کنند.
تحلیل گر شرکت کارگزاری اوراق بهادار KGI در سنگاپور ضمن اشاره به وضعیت بهتر شرکت های فراساحلی در حال حاضر در مقایسه با ماه های اخیر، گفت: طلبکاران در حال حاضر می توانند 50 درصد از سهام خود را دریافت کنند و دارندگان اوراق قرضه می توانند اوراق خود را به دارائی خالص تبدیل کنند.
از میان 20 طلبکار بزرگ شرکت خدمات فراساحلی Ezra سنگاپور، نام هلدینگ DBS و بانکداری خارجی چین در لیست اعلام ورشکستگی شرکت که به دادگاه آمریکا ارائه شده است با طلب 457 میلیون دلار به چشم می خورد. این دو شرکت قرض دهنده بعنوان اعطاکننده وام های بدون وثیقه به ارزش بیش از 94 میلیون دلار از Ezra طلب دارند.
اعلام ورشکستگی Erza درست یک ماه پس از ورشکستگی شرکت EMAS Chiyoda Subsea در تگزاس اعلام شد. پیش از آن، شرکت Ezra شاهد افت ارزش اسمی سهام تا 170 میلیون دلار بود و پیش بینی کرده بود که نتواند برنامه بازسازی را آنگونه که باید اجرایی کند.

شناورداران یونان سکان دار رشد ناوگان جهانی شدند

شناورداران یونان توانستند طی هفت سال گذشته در بین مالکان آسیایی و اروپایی بیشترین سهم را در رشد ناوگان جهانی داشته باشند.
رشد ناوگان جهانی طی هفت سال گذشته از اوج 8.6 درصدی در سال 2010 در مقایسه با 3.1 درصد در سال 2016 میلادی درحالی کاهش یافته است که ظرفیت مجموع ناوگان جهانی 391 میلیون gt در مقایسه با تناژ 355 میلیونی در دهه پیش افزایش یافته است و در این میان یونان بیشترین سهم را در رشد ناوگان جهانی داشته است.
10 کشور مالک شناورها تاثیر به سزایی در رشد 75 درصدی ناوگان داشتند. بر همین اساس، تحقیقی که از سوی موسسه Drewry به انجام رسید، نشان می دهد، یونان بیشترین سهم را در تامین حجم شناورهای ناوگان در سطح جهانی و از سال 2010 میلادی تاکنون داشته است؛ به گونه ای که در این مدت بر حسب تناژ 89 میلیون و 300 هزار gt به ظرفیت ناوگان افزوده شد.
رشد ناوگان یونان نتیجه تحویل پایدار شناورها و خرید شناورهای دست دوم در سال های اخیر است که بیشتر این شناورها متعلق به شناورداران ژاپنی بود.
ناوگان چین نیز در این میان به عنوان دومین ناوگان بزرگ از سال 2010 میلادی تاکنون با تناژ 73 میلیون و 700 هزار gt فعالیت می کند این درحالی است که ناوگان ژاپن شاهد رشد 32 میلیون و 200 هزار gt بوده است.
از سوی دیگر، مالکان آلمانی با تناژ 84 میلیون و 400 هزار تن در رد? بعدی ایستاند. این درحالی است که ناوگان آلمان شاهد افت 12 درصدی تناژ از سال 2013 میلادی است.
ناوگان جهانی بر اساس تناژ و در هفت سال گذشته، رشد 44 درصدی را ثبت کرده است. ناوگان های اروپایی و آسیایی نیز هر کدام با افزایش 164 و 168 میلیونی تناژ شاهد رشد ناوگان های خود را تجربه کردند.
این گزارش ضمن اشاره به تفاوت در نوع رشد ناوگان در کشورهای مالک افزود: رشد ناوگان مالکان اروپایی به دنبال رشد ناوگان یونان بود که توانست از سال 2010 میلادی شاهد رشد 74 درصدی باشد. رشد ناوگان اروپایی نیز از مدت زمان مذکور 54 درصد اعلام شد. شناورداران ایتالیایی و نروژی نیز به ترتیب 9 و هفت درصد از رشد ناوگان های اروپایی را به خود اختصاص دادند.
در مقابل رشد ناوگان آسیا متاثر از رشد ناوگان کشورهای زیادی بوده است. در این میان و از سال 2010 میلادی تاکنون، مالکان چین 44 درصد، ژاپن 19 درصد، سنگاپور 10 درصد، کره جنوبی 9 درصد و تایوان شش درصد در رشد ناوگان آسیایی سهم داشتند.

ا فت کرایه حمل فله برهای پاناماکس

نرخ کرایه حمل فله برهای پاناماکس به پایین ترین سطح از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون رسید.
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست نوشته است از یک طرف عدم شکل گیری تجارت تازه نفس در مناطق آتلانتیک و اقیانوس آرام و از سوی دیگر انباشته شدن شناورهای در صف انتظار، نرخ کرایه حمل فله برهای پاناماکس را به پایین ترین سطح در پنج ماه گذشته کشانده اند.
این گزارش ادامه داد: میانگین نرخ اجاره زمانی در شاخص بالتیک به شش هزار و 823 دلار در روز چهارشنبه هفته جاری ریزش کرد، این در حالی است که چهارشنبه هفته گذشته و در 17 می ماه جاری، نرخ مذکور هفت هزار و 445 دلار در روز ثبت شده است.
افزون بر این، شاخص بالتیک برای شناورهای پاناماکس از 925 واحد در هفته گذشته به 849 واحد ریزش کرد که تنها 38 واحد بالاتر از پایین ترین سطح ثبت شده از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون است.
در حالی که ساحل شرقی استرالیا صادرات زغال سنگ را از سر گرفته و در نتیجه فرصت ها اشتغال بیشتری فراهم می شود، افزایش بازده زغال سنگ و سهام بالاتر سنگ آهن در چین می تواند جریانات کارگو را کنترل کند.
ناگفته نماند، برای یک بازه زمانی کوتاه به دنبال فرارسیدن تعطیلات چینی و برگزاری فستیوال قایق اژدها ممکن است روند بی رمق تجارت ادامه پیدا کند، هم زمان درآمدها نیز شیب تند نزولی را طی می کنند.
با این وجود، یکی از تحلیلگران با اشاره به اینکه پیش بینی های تجارت و اقتصاد جهانی مثبت هستند، گفت: طرحهای ابتکاری مانند طرح یک جاده یک کمربند چین باید بخش تقاضا و سرمایه گذاری را پویا نگاه دارند.
علاوه بر این، توسعه مستمر و توسعه طبقه متوسط چین هم چنین رشد کلی تولید ناخالص داخلی در سراسر جنوب شرقی آسیا، رشد تقاضا برای کالاهای کشاورزی، فرتیلایزرها و رنج وسیعی از کالاهای فله جزئی به ویژه آنهایی که با ساخت مرتبط هستند مثل فلز و سیمان را به همراه خواهند داشت.
پیش بینی می شود، تجارت فله خشک به استثنای زغال سنگ و سنگ آهن تا سال 2021، دست کم رشد 2.5 درصدی را تجربه خواهد کرد.

نظر شما