شناسهٔ خبر: 19628310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

هیچ استخدامی در شهرداری بدون ضابطه نبود

- یکی از بحث‌های مهم جلسه روزگذشته شورای شهر تهران به موضوع اخیر مطرح شده در برخی رسانه‌ها در رابطه با استخدام‌ها و تغییر وضعیت‌های قراردادی در شهرداری تهران‌ اختصاص داشت.

صاحب‌خبر -

 محمد سالاري در اين‌باره گفت: «فارغ از صحت و سقم اين اخبار شهرداري تهران مي‌بايست هرچه سريع‌تر در اين زمينه شفاف‌سازي كند.» احمدمسجدجامعي نيز با بيان اينكه استخدام‌هايي كه با مجوز سازمان امور اداري و استخدامي كشور و براساس برنامه و بودجه مصوب شورا باشد بلامانع است، اظهار داشت: «در مورد استخدام 4200نفر در شركت بهره‌برداري مترو كه مورد خطاب گزارش سازمان بازرسي كشور بوده و موارد مشابه بايد تامل كرد تا تصميمات صحيحي اتخاذ شود.» به‌گفته وي در روند بخش‌هايي از استخدام‌هاي جديد، بي‌نظمي‌هايي وجود دارد و لازم است از اقدامات شبهه‌انگيزي كه منجر به افزايش بار مالي در مديريت آينده مي‌شود و تعهدات ناخواسته ايجاد مي‌كند پرهيز شود.

به همين منظور ناصر اماني، معاون شهردار پايتخت پشت تريبون قرار گرفت و براي شفاف‌سازي موضوع گفت: «هيچ استخدام جديدي صورت نگرفته است.» وي با بيان اينكه تبديل وضعيت كارمندان طبق آزمون برگزار شده سازمان اداري و استخدامي در دستور كار است و نيز تبديل قرارداد 7هزار نفر از كارمندان به قرارداد هاديان شهر، تأكيد كرد: «قويا استخدام نيروهاي جديد را تكذيب مي‌كنم.» وي افزود: «براي تبديل وضعيت در بودجه سال‌جاري پيش‌بيني‌هاي لازم صورت گرفته و اين امر مصوبه دارد. بر اين اساس كارمنداني كه با شركت‌هايي نظير مهيمن‌پوش قرارداد داشته‌اند و زيرمجموعه شهرداري بوده‌اند قراردادشان به هاديان شهر تبديل وضعيت شده و از اين به بعد يك‌شركت طرف قرارداد با كارمندان خواهد بود.» اماني همچنين پيرامون استخدام 4200نفر در مترو نيز اعلام كرد كه بيش از 2هزار و اندي از اين افراد در قالب شركت‌هاي طرف قرارداد با مترو فعاليت مي‌كرده‌اند و شركت مترو خود طرف قرارداد اين افراد شد. معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران سپس درخصوص تذكر يكي از اعضا نسبت به واگذاري شهروند به بانك شهر توضيح داد: «هنوز در تعيين قيمت واگذاري شهروند و شهر آفتاب به بانك شهر به توافق نرسيده‌ايم.» وي همچنين پيرامون واگذاري پرديس متروي تهرانپارس گفت: «تهاتر املاك يكي از راه‌هاي تأمين بودجه غيرنقد به‌حساب مي‌آيد كه در بودجه سنواتي شهرداري آمده است.»

پاسخ به بي‌اخلاقي‌ها نسبت به شريفي با تقدير از وي مهدي چمران در ابتداي سيصد و چهل و هشتمين جلسه شورا به وعده هيأت نظارت مجلس و فرمانداري براي بازشماري10درصد صندوق‌هاي اخذ رأي از روز يكشنبه (ديروز) اشاره كرد و گفت: «ما هيچ نگاهي به نتيجه نداريم اما همواره تأكيدمان بر اين بوده كه به اصل انتخابات خدشه‌اي وارد نشود و تنها مر قانون اجرا شود.» پس از اين اعضا نسبت به شايعه شكل‌گرفته پيرامون يكي از معاونان شهردار تهران انتقاد كردند. آنها نسبت به برخي سخنان ناروا كه به معاون شهردار تهران اطلاق شده گلايه داشتند. در همين خصوص پرويز سروري با ناجوانمردانه خواندن اين تخريب‌ها گفت: «چطور راضي مي‌شويم براي اميال سياسي ديگران را تخريب كنيم. آقاي شريفي از سال قبل درخواست استعفا به واسطه بيماري فرزندشان داده بودند. وي حتي چندين‌بار با من درد دل كرده بود كه نمي‌تواند وظيفه پدري خود را به‌واسطه انجام وظيفه محوله در امور شهر انجام دهد. در چنين شرايطي چرا اين بي‌تقوايي‌ها را انجام مي‌دهيم؟!» در ادامه اسماعيل دوستي نيز گفت: «آنان كه اينگونه نسبت به تخريب ديگران اقدام مي‌كنند سقوط‌شان حتمي است.» سالاري و مختاباد نيز اين امر را ناشي از عدم‌اطلاع‌رساني صحيح روابط عمومي شهرداري تهران دانستند. عليرضا دبير هم با بيان اينكه آقاي شريفي خادمانه براي شهر زحمت كشيدند، اعتقاد داشت روابط عمومي شهرداري بايد بهتر عمل مي‌كرد. كاشاني هم گفت: «بسياري از گره‌هاي بازنشدني شهر را آقاي شريفي و دوستان‌شان باز كردند پس نبايد در مورد چنين افرادي اين بداخلاقي‌ها شكل گيرد.» در پايان به پيشنهاد مهدي چمران و مرتضي طلايي مقرر شد تقديرنامه‌اي از سوي اعضاي شورا به پاس زحمات عيسي شريفي، معاون شهردار تهران، تقديم وي شود.

صدور 2300شناسنامه براي باغات ديروز بررسي طرح «ساماندهي، صيانت و حفاظت از باغات شهر تهران» هم جزو دستورجلسات شورا بود. محمد حقاني در تشريح ابتدايي اين طرح عنوان كرد: «اين طرح و جمع‌بندي مشترك درنظر دارد تا در وهله اول بر تهيه شناسنامه باغات تأكيد شود و در مرحله بعدي چگونگي حفظ باغات و منافع صاحبان‌شان در بهره‌برداري از اين اراضي مورد تأكيد است.» چمران نيز در اين خصوص تأكيد كرد: « در شرايطي كه طي چند سال اخير بنا به ضعف قانوني ديوان عدالت اقدام به صدور حكم براي برخي پرونده‌هاي باغات كرده است با توجه به اصلاحات صورت گرفته شوراي شهر تنها مرجع قانوني اين تشخيص معرفي شده است.» در ادامه جلسه مسعود شفيق، مشاور عالي طرح جامع و تفصيلي تهران كه مشاور سازمان پارك‌ها و فضاي سبز تهران براي شناسايي و تهيه شناسنامه باغات تهران است از شناسايي 13هزار قطعه باغ در شهر تهران خبر داد. طبق اعلام وي اين 13هزار قطعه به 2دسته تقسيم شده‌اند كه در دسته دوم كه حدود 6242قطعه به مساحت 1744هكتار هستند، 4646قطعه در دست بررسي قرار گرفته‌اند و براي 2300قطعه شناسنامه تهيه شده است.

پس از گزارش مشاور طرح شناسنامه باغات، بند‌هايي از طرح مورد بررسي قرار گرفت و تصويب شد و ادامه بررسي به جلسه آتي شورا موكول شد. براساس ماده واحده اين طرح، شهرداري تهران مكلف است به‌منظور حفظ باغات شهر تهران نسبت به شناسايي، تهيه و تكميل شناسنامه كليه باغات اقدام و پس از تهيه اطلاعات لازم، در قالب لايحه شناسنامه باغات شهر تهران را حداكثر تا پايان سال96 به شوراي اسلامي شهر ارائه دهد.

حبيب كاشاني؛ كميسيون برنامه و بودجه :  انتخابات به اتمام رسيد، مردم انتخاب خود را داشته‌اند اما چرا برخي به‌گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه گويي اتفاقي در شهرداري رخ داده است. در جلسه ملاقات مردمي روز چهارشنبه متأسفانه شهردار منطقه19 در شهرداري منطقه حضور پيدا نكرد و اين در حالي بود كه برخي از شهرداران مناطق ديگر نيز در محل كار خود حاضر نبودند.

محمد حقاني؛ كميسيون سلامت و محيط‌زيست : در گرماگرم فاجعه پلاسكو بحث انتقال شهروند به بانك شهر مطرح شد بدون آنكه ما اطلاعي از املاك و دارايي‌ها يا قيمت برند شهروند داشته باشيم. از اين‌رو معاون شهردار آقاي اماني مي‌بايست گزارشي از نحوه واگذاري شهروند به بانك شهر به شورا ارائه دهند.

رحمت‌الله حافظي؛ كميسيون سلامت و‌محيط‌زيست (رئيس) : در بند 2 گزارش يكي از نهادهاي نظارتي در خرداد سال93 آمده است كه تعداد 4200نفر بدون برگزاري هرگونه آزمون استخدامي و مصاحبه علمي و رعايت مفاد آيين‌نامه استخدامي شركت بهره‌برداري مترو جذب شده‌اند. از تيرماه سال92 نيز تغييرات وسيعي در حوزه معاونان و مديران شركت بهره‌برداري مترو ايجاد شده به‌نحوي كه در برخي موارد افراد غيرمتخصص و داراي مدرك تحصيلي غيرمرتبط جايگزين افراد متخصص و باتجربه شده‌اند.

مجتبي شاكري؛ كميسيون فرهنگي - اجتماعي : در خصوص اظهارات رئيس‌جمهور درخصوص حذف شعارهايي كه مبناي انقلاب اسلامي است بايد بگويم كه «مرگ بر آمريكا» فقط يك شعار نيست بلكه استراتژي نظام است و مايه تأسف است كه رئيس‌ دولت از حذف شعار«مرگ» سخن گفته است. اميدوارم همه جانبازان و خانواده شهدا نسبت به اظهارات اعلام موضع كنند.

نظر شما