شناسهٔ خبر: 19628205 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش زنگنه به کاهش قیمت نفت پس از تصمیم اوپک: "عجیب است، نمی‌دانم چرا؟"

R1012128/P1010113/S7,80,85/CT10

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در واکنش به عکس‌العمل بازار به تمدید توافق کاهش تولید گفت: «عجیب است، نمی‌دانم چرا؟».

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که پنجشنبه‌شب هفته گذشته نشست اخیر اوپک به پایان رسید، وزرای کشورهای عضو به‌دلیل اجماع بر سر تمدید 9ماهه توافق کاهش تولید به یکدیگر تبریک می‌گفتند. آنها از یک موفقیت بدون هرگونه تردیدی سخن می‌گفتند.

اما دو ساعت بعد، یکی از نمایندگان کهنه‌کار یکی از کشورها نزد دبیرخانه اوپک وقتی نگاهی به گوشی خود انداخت تا واکنش بازار به این تصمیم را ببیند، ارقامی را دید که نشان می‌داد قیمت نفت حدود 5 درصد افت داشته و به 51 دلار در هر بشکه رسیده است. وی گفت: «این یک فاجعه است».

در حالی که اوپک در سال‌های اخیر به‌سختی برای بهبود ارتباطات خود کار کرده تا اطمینان یابد که پیام درستی به بازارهای مالی ارسال می‌شود، اما تجربه هفته گذشته نشان داد که 14 کشور عضو این سازمان و متحدانش در خارج از سازمان هنوز راه درازی در پیش دارند.

به‌گفته تحلیلگران صنعت نفت، مشکل پیامی که اوپک به بازار فرستاده نیست، بلکه مسئله به قول‌هایی برمی‌گردد که این سازمان قبل از نشست داده بود.

اوپک روز پنجشنبه توافق کرد که با مشارکت تولید کنندگان غیرعضو از جمله روسیه، طرح کاهش تولید را برای مدت 9 ماه ــ یعنی بیشتر از مدت پیشنهادی اولیه 6ماهه ــ تمدید نماید.

اما سیگنال‌هایی که از اوپک ارسال می‌شد حکایت از آن داشت که ممکن است میزان کاهش تولید بیشتر شود، توافق برای 12 ماه تمدید گردد، صادرات محدود شود و اینکه دقیقاً به بازار اعلام گردد که اوپک در سال 2018 به مازاد عرضه خاتمه خواهد داد. این سیگنال‌ها انتظار بازار نفت از نشست اوپک را بالا برده بود.

به‌گفته آمریتا سن، تحلیلگر مؤسسه انرژی اسپکتس: «اوپک قبل از نشست، جلسه خود را به بازار گران فروخت».

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در واکنش به عکس العمل بازار به تمدید توافق کاهش تولید گفت: «عجیب است، نمی دانم چرا (بازار با افت قیمت مواجه شد)».

سن افزود: «وقتی شما قبل از نشست از تمدید 9ماهه سخن می‌گویید، بازار انتظار میزان تمدید بیشتری پیدا می‌کند».

انتهای پیام/119

نظر شما