شناسهٔ خبر: 19628070 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ساختارشکنی چارچوب‌های متداول در کتاب «فیلم‌نامه نویسی آلترناتیو»

کتاب «فیلم‌نامه نویسی آلترناتیو» نگاهی متفاوت به حوزه فیلم‌نامه نویسی دارد. این کتاب از سوی آراز بارسقیان به فارسی ترجمه شده است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشر چشمه در بهار 96 کتاب «فیلم‌نامه نویسی آلترناتیو»، نوشته کن دایسینجر و جف راش را با ترجمه آراز بارسقیان روانه بازار نشر کرد. این کتاب حاوی 31 فصل و منتخب فیلم‌شناسی است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «ما در دنیای میانه زندگی نمی‌کنیم، ما با الف‌ها و هابیت‌ها و دورف‌ها و گابلین‌ها همنشین نیستیم. ما در جهان علم و دانش قدم می‌گذاریم و باید به قدرت ابزار ارتباط جمعی احترام بگذاریم و سپاس‌گزار باشیم.» 

آراز بارسقیان، مترجم کتاب فیلم‌نامه نویسی آلترناتیو، در مقدمه کتاب از اکراه برای چاپ کتاب می‌گوید. وی با زبان استعاری و مقایسه کتاب با حلقه مهم داستان ارباب حلقه‌ها خود را گالومی می‌بیند که نمی‌خواهد این حلقه را از دست بدهد، اما به گفته وی دنیای واقعیت چیز دیگری است و نگه داشتن یک کتاب برای خود در عصر ارتباطات کاری ساده نیست.

مترجم در ادامه مقدمه دو دلیل دیگر برای منحصر به فرد بودن این اثر برمی‌شمارد و آن را اثر متفاوت و کامل در حوزه فیلم‌نامه نویسی مطرح می‌کند. وی جایی اشاره می‌کند که پس از ترجمه هر فصل بارها از خود می‌پرسیده که بهتر نیست بقیه کتاب‌های فیلم نامه‌نویسی خود را به آتش بکشد. از طرف دیگر چاپ ترجمه این کتاب بعد از یک دوره طولانی باعث شده است که در ویرایش پنجم که در سال 2013 چاپ شده است چهار فصل دیگر برای فیلم‌نامه سریال اضافه شود که مترجم آن فصل‌ها را نیز در ترجمه جدید اضافه کرده است.

تعریف مترجم کتاب در وهله اول هر کسی را بر آن می‌دارد تا ببیند این دُر گران‌بها چیست. نویسندگان این اثر کوتاه و موجز مقدمه‌ای نوشته‌اند و خواننده را به ساختارشکنی چارچوب‌های متداول دعوت کرده‌اند، مسئله‌ای که نظر هر خواننده‌ مشتاق فیلم‌نامه نویسی را جلب می‌کند تا به دنیای نویسندگان کتاب وارد شود.

کن دایسینجر و جف راش نویسندگان کتاب فیلم‌نامه نویسی آلترناتیو هر دو مدرسان مدرسه فیلم و تئار و هنرهای رسانه‌ای فیلادلفیای آمریکا هستند و تجربه سال‌ها فیلم‌نامه نویسی و تدریس خود را به نوعی در این کتاب جمع آوری کرده‌اند.

فیلم‌نامه نویس داستان‌گویی است که برای سینما می‌نویسد و فیلم‌نامه باید چیزی بیشتر از یک ساختار قابل قبول داشته باشد. یکی از اهداف ما گذاشتن راه‌هایی پیش پایتان است که فراتر از ساختارهای موجود حرکت کنید. در این کتاب قراردادهای فیلم‌نامه‌نویسی را مشخص و سپس راه‌های عبور از آن‌ها را تشریح می‌کنیم. ما می‌خواهیم به لایه‌ زیرین فیلم‌نامه نویسی نگاه کنید. از آن‌چه پیدا می‌کنید شگفت‌زده خواهید شد.

پس از این مقدمه در ابتدای فصل یک نویسندگان به وعده خود عمل می‌کنند، ابتدا همه قواعد را می‌گویند سپس شروع می‌کنند به نشان دادن فرای این قواعد و خواننده را با دنیای دیگری مواجه می‌کنند، ساختار، شخصیت، ژانر، اقتباس و...، موضوعاتی است که قواعد معمول آن‌ها بیان می‌شود، سپس به هرکدام از زاویه دیگری نگاه می‌شود. نویسندگان حتی با بیان مثال‌هایی نوع نگارش توضیح صحنه را نیز برای خواننده تشریح می‌کنند.

کتاب «فیلم‌نامه نویسی آلترناتیو» در 499 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه با قیمت 40 هزار تومان از سوی نشر چشمه در اختیار علاقه‌مندان حوزه سینما قرار گرفت.

نظر شما