شناسهٔ خبر: 19627485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ «عرب-کرد» تنها امید اردوغان برای فرار از چالش امنیتی ترک‌ها

داعش و اردوغان

تهران - ایرنا- پایگاه خبری مشرق در یادداشتی نوشت: ترکیه که به دلیل مداخلات نادرست و عجولانه در بحران سوریه، با بزرگ‌ترین چالش امنیتی روبرو شده است؛ هم‌اکنون قصد دارد تا با تقویت جنگ عرب-کرد فضا را به نفع خود مدیریت نماید.

صاحب‌خبر -

در ادامه این یادداشت آمده است: بررسی و رصد رسانه‌های رسمی ترکیه بیانگر افزایش نگرانی‌های امنیتی این کشور در قبال قومیت‌هاست. ترکیه نوین که از زمان تأسیس خود در سال 1923 همیشه با بحران قومیت‌ها درگیر بوده و تلاش کرده به روش‌های مختلف امنیتی، سیاسی و اقتصادی این بحران را خاموش نماید؛ هم‌اکنون به دلیل مداخله آمریکا در بحران سوریه و تجهیز سنگین کردهای این کشور با چالش‌های امنیتی جدیدی روبرو شده است.

ترک‌ها به‌شدت نگران قدرت گیری کردها در سوریه و عراق و تقویت نیروی نظامی آن‌ها هستند، چراکه معتقدند در صورت تقویت بنیه نظامی کردها و فراغت آن‌ها از بحران‌های امنیتی سوریه و عراق، ترکیه مقصد بعدی اهداف آن‌ها خواهد بود. درواقع ترک‌ها که از زمان فروپاشی امپراتوری بزرگ عثمانی، حقوق اقلیت‌های کرد داخلی خود را نادیده گرفته و حتی از نامیدن آن‌ها به نام کرد خودداری می‌کردند و آن‌ها را با تحقیر ترک‌های کوهستان (ترک‌های وحشی) می‌نامیدند؛ هم‌اکنون نگران فوران این خشم نهفته کردی هستند و باقدرت گیری بیش‌ازپیش کردها در سوریه و عراق، خطر تجزیه را از نزدیک لمس می‌نمایند.

ترک‌ها بیم آن دارند که تجهیز کردها برای مقابله با داعش و تقویت بنیه نظامی آن‌ها در راستای نبرد رقه باعث افزایش جسارت آن‌ها برای تقابل با ترک‌ها و منافع ملی آن‌ها در منطقه شود و امنیت داخلی کردها را بیش‌ازپیش به زوال نزدیک‌تر نماید.

بنابراین طراحی الگوی جنگ عرب-کرد در سوریه و تلاش برای تقویت آن نیز ازجمله استراتژی‌های پنهان ترکی برای تضعیف قوای کردها به شمار می‌آید؛ چراکه ترک‌ها ناچارند برای حفظ خود و امنیت داخلی‌شان و تضعیف خشونت داخلی کردها، آن‌ها را با یک خطر همیشگی مواجه سازند تا نتوانند به گزینه‌های دیگری فکر کنند. پس درحالی‌که ایالات‌متحده آمریکا به نیروهای کرد سلاح و تجهیزات پیشرفته ارسال می‌نماید و آن‌ها را به شیوه‌های رسمی ارتش خود آموزش می‌دهد، در مقابل ترک‌ها نیز به شیوه‌های مختلف به تقابل با این استراتژی پرداخته و نیروهای مدنظر خود را از میان اعراب انتخاب نموده و تربیت می‌نمایند.

در همین راستا خبرگزاری «دوغان» به نقل از منابع نظامی ترکیه اعلام کرده بود که این نیروها (نیروهای آموزش‌دیده توسط ترک‌ها) دقیقاً به شیوه آموزش کردها توسط نیروهای آمریکایی و به همان سبک آموزشی ارتش ترک تجهیز می‌شوند و وظیفه آن‌ها مبارزه با حزب کارگران کردستان (pkk)، یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) و حزب اتحاد دمکرات خلق کرد (PYD) است.

این نیروها در اردوگاه‌های واقع در مرز سوریه و ترکیه آموزش می‌بینند و آموزش آنان از 29/03/2017 آغازشده است و افسرانی از نیروهای ویژه ترکیه به‌صورت فشرده در حال آموزش این نیروها هستند. یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه نیز اعلام کرده بود که ترکیه در حال تشکیل این ارتش است تا بتواند علیه یگان‌های مدافع خلق (کردها) عملیات انجام دهند.
این تلاش ترکیه درواقع آخرین امیدهای رهبران ترک برای برافروختن جنگ عرب-کرد در راستای تضعیف بنیه هردو گروه به شمار می‌آید؛ چراکه اردوغان می‌داند تقویت عرب‌ها و کردها در همسایگی ترک‌ها ممکن است نه‌تنها امنیت ملی ترکیه را درخطر قرار دهد بلکه حتی محتمل است که جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای ترکیه را نیز تضعیف نماید؛ چراکه این بحران (بحران سوریه) جایگاه ترکیه به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای پرنفوذ برای حل بحران را افزایش داده و رهبران ترک به بهانه حل آن موقعیت منحصربه‌فردی در بازی‌های پازل قدرت روابط بین‌المللی پیداکرده‌اند.
*منبع: پایگاه خبری مشرق/7 خرداد 96
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردی اسدی

انتهای پیام /*

نظر شما