شناسهٔ خبر: 19625976 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین اخبار جهان(7-19)

وزیر خارجه عمان روابط مسقط با تهران را همواره مبتنی بر صداقت ، دوستی و همکاری دوجانبه دانست و گفت برخی از اتفاقات منطقه ای نمی تواند روابط ما با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیما؛ مهمترین اخبار و رویدادهای جهان در دوازده ساعت گذشته به شرح ذیل است.

فلسطین اشغالی
// کابینه رژیم صهیونیستی در اقدامی جنجالی،جلسه هفتگی خود را در تونل های تعبیه شده در قسمت زیرین دیوار براق در قدس برگزار کرد.
// سازمان امنیت کل رژیم صهیونیستی یکشنبه تعدادی از نیروهای امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین را به اتهام تیراندازی به سوی اهداف صهیونیستی ،‌بازداشت کرد.
// دبیر کل سازمان آزادیبخش فلسطین یکشنبه اقدام کابینه رژیم صهیونیستی در برگزاری جلسه خود کنار مسجد الاقصی را به شدت محکوم و آنرا غیرقانونی توصیف کرد.
// کابینه رژیم صهیونیستی طرح جنجالی احداث تراموا را که بخش غربی بیت المقدس را به بخش قدیمی واقع در شرق بیت المقدس متصل می کند، تصویب کرد.

قطر
// سازمان عفو بین الملل اقدام مقامات قطر را در تحویل دادن یک فعال مخالف سعودی به ریاض محکوم کرد.

عمان
// یوسف بن علوی وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان روابط مسقط با تهران را همواره مبتنی بر صداقت ، دوستی و همکاری دو جانبه دانست و اظهار داشت برخی از اتفاقات منطقه ای نمی تواند روابط ما با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

آمریکا
// آمریکا روز دوشنبه آزمایش موشک بالستیک جدید کره شمالی را تایید کرد.
// جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد شکست دیپلماسی با کره شمالی و‌آغاز جنگ با این کشور فاجعه بزرگی در پی خواهد داشت .
// ماتیس مدعی شد قربانی شدن غیر نظامیان در آنچه که جنگ علیه گروه تکفیری صهیونیستی داعش در عراق و سوریه خواند اجتناب ناپذیر است اما آمریکا به لحاظ انسانی همه توان خود را به کار می گیرد تا از این اتفاق جلوگیری شود.
// دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه با محکوم کردن «دروغ های» رسانه ها که افشاگری ها را درباره ارتباط با روسیه افزایش و کاخ سفید را در اوضاع بحرانی قرار می دهند، به ضد حمله علیه رسانه ها مبادرت کرد.
// وزیر امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد این کشور ممکن است حمل دستگاه های رایانه همراه (لپ تاپ) را در همه پروازهای ورودی و خروجی این کشور ممنوع کند.
// براثر تیراندازی در نیوجرسی آمریکا دست کم یک نفر کشته شد.

ژاپن
// شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن گفت گروه هفت بر این مساله توافق دارد که تکرار اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی اولویت اصلی جامعه بین‌الملل است.

کره شمالی
// کره شمالی آنچه را که به نظر می رسید یک موشک بالستیک بود شلیک کرد.

یمن
// در حمله جنگنده های متجاوز سعودی، چهار غیر نظامی در استان تعز جان خود را از دست دادند.
// نیروهای مشترک یمن با استفاده از موشک اورگان مراکز تجمع ماشین های جنگی و نظامیان سعودی را در پادگان دغاریر، غرب شهرستان خوبه، استان جیزان عربستان، هدف قرار دادند. توپخانه نیروهای مشترک یمن نیز مواضع مزدوران را در شمال صحرا و ساحل میدی هدف قرار داد.

اردن
// عبدالله دوم پادشاه اردن روز یکشنبه اعلام کرد از هیچ تلاشی برای از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان بر اساس راه حل دو کشور و ابتکار صلح عربی فرو گذار نخواهد کرد.

انگلیس
// وزیر کشور انگلیس روز یکشنبه گفت برخی اعضای شبکه بمبگذاری سلمان عابدی که عامل انفجار شهر منچستر بود هنوز متواری هستند.
// شمار حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان در منچستر که به پلیس گزارش شده است، از زمان روی دادن حمله تروریستی در این شهر که به کشته شدن بیست و دو نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر انجامید، دو برابر شده است.
// مقامات پلیس انگلیس روز یکشنبه اعلام کردند چهاردهمین مظنون را در ارتباط با حادثه انفجار انتحاری در منچستر بازداشت کردند.
// فعالیت دو فرودگاه مهم لندن به حالت عادی در می آید و شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را از این دو فرودگاه از سر می گیرند.

بلاروس
// خبرگزاری ایتارتاس از مینسک، رسانه های بلاروس روز یکشنبه اعلام کردند نیروهای مرزبانی این کشور در سال 2016، مانع از ورود 12 عضو گروه تروریستی داعش به این کشور شدند.

الجزایر
// عبدالعزیز بن علی شریف سخنگوی وزارت امور خارجه الجزایر روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد بحران لیبی در دستور کار نشستی در ماه ژوئن در الجزایر با مشارکت وزیران امور خارجه الجزایر، تونس و مصر قرار خواهد داشت.

لبنان
// در ادامه نقض مکرر حاکمیت هوایی لبنان و قطعنامه 1701 شورای امنیت در خصوص منازعه میان رژیم صهیونیستی و لبنان ، هواپیماهای جنگی ارتش رژیم صهیونیستی یکشنبه از طریق آسمان جنوب لبنان ،‌به حریم هوایی این کشور تجاوز کردند.

بحرین
// یکی از رهبران مخالف نظام بحرین اعلام کرد، نهاد امنیت ملی در بحرین برای شکنجه بازداشت شدگان از شیوه های مختلف از جمله آزار جنسی استفاده می کند.وی هرگونه گفتگوی رسمی مقامات بحرینی با آیت الله عیسی قاسم را با هدف تبعید این مرجع دینی تکذیب کرد.

عراق
// گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله انتحاری روز یکشنبه به یک مرکز ایست و بازرسی پلیس عراق در شهر بعقوبه مرکز استان دیاله را که 19 کشته و زخمی بر جا گذاشت ، برعهده گرفت .
// شیخ تحسین سعید بیگ رهبر روحانی و مذهبی ایزدی های عراق ، باقدردانی از نقش مرجعیت دینی درتشکیل بسیج مردمی ، از جوانان ایزدی برای پیوستن به نیروهای مردمی و جنگ با داعش تا ازادی کل عراق دعوت کرد.
// نیروی بسیج مردمی عراق اعلام کرد داعش را از شماری از روستاهای غرب موصل به بیرون رانده و به سمت مرز این کشور با سوریه پیشروی کرده است.

روسیه
// هزاران نفر از ساکنان مسکو روز یکشنبه در مناطق جنوب غربی این شهر راهپیمایی و به برنامه های دولت روسیه مبنی بر جابجایی میلیون ها شهروند از مجتمع های آپارتمانی دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق اعتراض کردند.

اسکاتلند
// نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند روز یکشنبه گفت اگر حزب ملی اسکاتلند که طرفدار جدایی از انگلیس است اکثر کرسی‌های اسکاتلند را در انتخابات هشتم ژوئن برنده شود مخالفت ترزا می نخست‌وزیر انگلیس با درخواست برگزاری دومین همه‌پرسی برای جدایی از انگلیس دیگر محلی از اعراب ندارد.

مصر
// منابع خبری اعلام کردند، شماری از احزاب و شخصیت های مصری با صدور بیانیه ای نظام حاکم در مصر را مسئول حملات تروریستی علیه مسیحیان این کشور و حفظ جان شهروندان دانستند.

فیلیپین
// رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین از جدایی طلبان و شورشیان تحت رهبری مائوئیست ها درخواست کرد تا به دولت این کشور در جنگ علیه تروریست های داعش بپیوندند.

ترکیه
// منابع خبری از وخیم تر شدن روابط آمریکا و ترکیه بر سر مسائل مختلف خبر دادند.


نظر شما