شناسهٔ خبر: 19625508 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عطوان بررسی کرد

ماندن و رفتن ترامپ برای عرب‌ها فاجعه بار است

R7891/P1361/S8,90,1128/CT7

رویکرد قوی مراجع تصمیم گیر و نهادهای حاکم آمریکا این است که رئیس جمهور آمریکا حتی تا عید کریسمس سال آینده در ریاست جمهوری باقی نخواهد ماند؛ نکته اینجاست که ماندن او برای عرب‌ها فاجعه و رفتنش فاجعه بارتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان با اشاره به سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض نوشت: ماندن ترامپ نژادپرست و ماجراجو در ریاست جمهوری برای عرب ها و مسلمانان فاجعه است و رفتنش نیز فاجعه بزرگتر است به ویژه برای کسانی که به او امید بسته اند.

قوت گرفتن برکناری ترامپ پیش از سال آینده میلادی

عطوان توضیح داد: یک دوست انگلیسی که با چهره های سرشناس سیاسی و فرهنگی آمریکا رابطه دارد، تاکید کرد، رویکرد قوی مراجع تصمیم گیر در نهادهای حاکم آمریکا حاکی از این است که ترامپ حتی تا عید کریسمس آینده در رایاست جمهوری باقی نخواهد ماند و حال آنکه این برای کسانی که به او امید بسته اند و صدها میلیارد دلار برای کسب رضایتش هزینه کردند، فاجعه بار تر است تا جایی که باید پرسید در مورد کسانی که تمام تخم مرغ های خود را در سبد رئیس جمهوری که 48 درصد مردم کشورش خواستار برکناری او هستند، چه باید گفت؟

وقتی ترامپ پس از بازگشت از سفر به ریاض از معاملات تسلیحاتی چشمگیر با عرب ها به ویژه عربستان سخن می گوید و معتقد است این اقدام موجب ایجاد فرصت های شغلی برای صدها هزار نفر از آمریکایی ها است، این به معنی توهین به میزبان عربی است که نشست سران را برای او به راه انداخته و رهبران و نمایندگان عرب و مسلمان 56 کشور را نیز در ریاض گرد آورد تا هنگام سخنرانی ترامپ که در آن آنان را به توسعه تروریسم در جهان متهم کرد، کف بزنند.

اولویت ترامپ معاملات تجاری است نه امنیت و مبارزه با تروریسم

اولویت برای ترامپ تجارت و امضای معاملات مالی است و در درجه بعد مسائلی مانند امنیت و تروریسم است و مسائلی مانند دموکراسی و حقوق بشر که باراک اوباما بر آن تاکید داشت، از نظر او موضوعاتی ثانویه و کاملا بی ارزش هستند.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد، حملات هوایی آمریکا در سوریه و عراق از زمان جنگ با داعش در سال 2014، موجب جان باختن دست کم سه هزار و یکصد غیرنظامی شده است حال آنکه برخی منابع دیگر تلفات این حملات را هشت برابر این رقم می دانند در نتیجه باید پرسید آیا این تروریسم نیست؟ آیا خانواده قربانیان این حملات شایسته همدردی و دریافت غرامت نیستند؟

ررو به رو شدن ترامپ با اتهام های جدید در بازگشت به واشنگتن

به هر حال ترامپ که در ریاض رقص شمشیر را به نمایش گذاشت، در بازگشت به واشنگتن با اتهام های جدیدی در ارتباط با داماد و مشاورش روبه رو شد مبنی بر اینکه قبل از تبلیغات انتخاباتی و در جریان آن با تلاش برای ایجاد کانالهای تماس های محرمانه با مسکو قانون شکنی کرده است و چنانچه این اتهام ها درست باشد نتایج خطرناکی برای ترامپ و دامادش خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما