شناسهٔ خبر: 19625468 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تاثیر مثبت تحریک الکتریکی در برقراری ارتباط بیماران با هوشیاری کم

دانشمندان در افرادی با هوشیاری حداقل، از تحریک الکتریکی استفاده کردند تا برقراری ارتباط را بعد از یک دوره درمان به آنها برگردانند.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین:دانشمندان از تحریک الکتریکی مغز<Electrical stimulation of the brain>برای افزایش توانایی برقراری ارتباط در بیمارانی که دارای هوشیاری کمی هستند استفاده کردند.

به گزارش شفا آنلاین:دانشمندان در افرادی با هوشیاری حداقل، از تحریک الکتریکی استفاده کردند تا برقراری ارتباط را بعد از یک دوره درمان به آنها برگردانند.

روش جدید به بیماران و خانواده‌های مبتلا به اختلالات آگاهی امید می‌دهد که با وجود آسیب‌های شدیدی که به مغز رسیده است، باز هم راهی برای بهبود وجود دارد.
حالات حداقل هوشیاری با اختلالات هوشیاری شدید مانند حالات نباتی مداوم یا سندرم قفل شدگی فرق دارد، چون بیمار هنوز هم می‌تواند دستورات ساده را دنبال کند و رفتارهایی هدفمند از خود نشان دهد.
در سال ۲۰۱۴، محققان کشف کردند که در حال جاری کردن یک جریان ملایم به مغز افراد در حالت هوشیاری کم هستند که به آن‌ها کمک می‌کند پس از درمان ارتباط برقرار کنند.
این مطالعه جدید، توسط فیزیوتراپیست اورار تیبو از دانشگاه لیژ بلژیک به دنبال تحقیقاتی که پیش از این با استفاده از تحریکات ترانس جریان مستقیم یا tDCS بر روی ۱۶ بیمار به صورت دو سر کور و با نمونه گیری تصادفی انجام شده است.
بیمارانی که با تشخیص هوشیاری کم پس از ضربه‌های مغزی، کمبود اکسیژن و یا سکته مغزی شناخته شده بودند، و درک و آگاهی کمی از اطراف خود داشتند وارد مطالعه شدند.
افرادی که درمان را دریافت کرده بودند، بر روی پوست سر آن‌ها الکترود قرار داده شده و جریانی ۲ میلی آمپر در سراسر قشر جلویی مغز سمت چپ به مدت ۲۰ دقیقه بیش از پنج روز دریافت کردند.
نسخه کنترل درمان نیز مشابه همین بود با این تفاوت که فقط پنج ثانیه طول کشید.
همانند مطالعه قبل، آن دسته از بیمارانی که tDCS دریافت کرده بودند، سطوح متفاوت قابل توجهی در نمره هوشیاری نشان دادند، از این نمره برای تعیین هوشیاری آن‌ها تا هفت روز بعد از آخرین جلسه استفاده می‌شود. این نمره شامل پاسخ به دستورات، شناختن موقعیت اشیاء، پاسخ حرکتی خودکار و حرکات چشم‌ها می‌باشد.
دو بیمار تا جایی بهبود یافتند که قادر به عملکرد ارتباطی شدند. آن‌ها نمی‌توانستند صحبت کنند، ولی پزشکان قادر به سوال پرسیدن از آن‌ها بودند، برای مثال نام آن‌ها را پرسیدند، آیا نام تو دیوید است؟ فرد پاسخ داد بله، یا نه، و پاسخ را فقط را با حرکت قسمتی از بدن خود ارایه داد.
چهار نفر پس از درمان اول پاسخ دادند، نتایج شبیه مطالعه سال ۲۰۱۴ بود. بقیه بیماران تا چهار روز طول کشید که علائمی از بهبودی از خود نشان دهند، برای این بیماران پیشنهاد شد که درمان تکرار شود.
افزایش اثرات tDCS در طول جلسات، می‌توانست به دلیل افزایش تحریک پذیری گیرنده‌های NMDA بود که می‌تواند تحریک پذیری قشر مغز را تقویت کند.
این روش ممکن است درمان کامل را به همراه نداشته باشد، فعلا یک گام قابل توجه از درمان‌های رایج از جمله داروهای ضد ویروسی مانند درمان بیاری پارکینسون، با داروی آمانتادین است که با حملات صرع نیز مرتبط است.
به گفته محققان، tDCS هیچ عوارض جانبی خواهد داشت، البته اگر به درستی استفاده شود.
در واقع، در دیگر آزمایشات، نشان داده شده است که این فرم از تحریک الکتریکی در افراد مورد مطالعه سالم باعث افزایش شناخت این افراد می‌شود و این کار با ارتقای نمره ریاضی این افراد نشان داده می‌شود. حتی اگر در ارتش نیز در نظر بگیریم، می‌تواند باعث افزایش تمرکز در شرایط فشار در پرسنل ارتش شود.
در حالی که کارشناسان می‌گویند که مطالعات بیشتری نیاز است تا این نوع از درمان به مرحله تجاری سازی برسد و حتی می‌تواند به عنوان روشی ایمن برای استفاده روزانه در بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد.
محققان هنوز نیاز دارند ببینند اگر از این روش پنج ساعت در یک روز استفاده کنند چه اتفاقی می‌افتد، یا اینکه اگر روزانه برای سه ماه به عنوان مثال مورد استفاده قرار گیرد چه رخ خواهد داد. بنابراین قبل از بلندپروازی در مورد استفاده از این روش باید کمی مراقب بود.
با توجه به پتانسیل و تاثیر دستگاه tDCS، می‌توان به راحتی آن را در منزل به کار برد و در راستای درمان، این نشانه هاست که امیدوار کننده هستند.سپید
ms-

نظر شما