شناسهٔ خبر: 19625048 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

«اميد» يا «پايداري»؛ مسئله اين است

حاميان لاريجاني بر سر دوراهي

صاحب‌خبر -

محمدحسن نجمي: ديروز مجلس در حال‌وهواي انتخابات بود؛ البته انتخابات هيئت‌رئيسه که قرار است چهارشنبه برگزار شود. ديروز حتي وقتي در صحن مجلس وزير صنعت براي پاسخ به سؤال چند نماينده در صحن مشغول سخنراني بود، نمايندگان بيشتر ترجيح مي‌دادند در گعده‌هاي چندنفره مشغول صحبت درباره انتخابات هيئت‌رئيسه باشند.
يکي از گعده‌هايي که ديروز به چشم آمد، زماني بود که «علي مطهري» به سمت صندلي «محمدرضا عارف» رئيس فراکسيون اميد رفت و بيش از 10 دقيقه با هم صحبت کردند. اين گعده دونفره چنددقيقه‌اي با حضور برخي نمايندگان مانند «الياس حضرتي» به بيش از دو نفر رسيد ولي پاي ثابت آن، عارف و مطهري بودند. هرچند کسي از صحبت‌هايشان باخبر نشده ولي مي‌توان حدس زد که موضوع انتخابات هيئت‌رئيسه بوده؛ انتخاباتي که به گفته «نقوي‌حسيني» سخنگوي فراکسيون نمايندگان ولايي، توافقي بين فراکسيون متبوعش با فراکسيون مستقلين (حاميان علي لاريجاني) براي آن شکل گرفته؛ طبق توافقي که او از آن صحبت مي‌کند، دو فراکسيون هرکدام شش صندلي از 12 صندلي هيئت‌رئيسه را از آن خود مي‌کنند و در نتيجه آن، سهمي از هيئت‌رئيسه براي فراکسيون اميد با بيش از صد نماينده در مجلس نخواهد ماند و به شکلي فراکسيون اميد از جايگاه هيئت‌رئيسه حذف مي‌شود. اما برخلاف «نقوي‌حسيني» که روي قطعي‌بودن آن تأکيد دارد، «غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي» نايب‌رئيس فراکسيون مستقلين از تلاش براي حفظ هيئت‌رئيسه فعلي خبر داد. اما در عين حال با وجود اينکه سخنگوي فراکسيون اميد از معرفي «مسعود پزشکيان» به‌عنوان گزينه فراکسيون اميد براي رياست مجلس در صورت عدم توافق بر سر حفظ وضع موجود صحبت کرده بود، ديروز «عليرضا رحيمي» نماينده تهران به «ايلنا» گفته که «انتخاب پزشکيان به‌عنوان کانديداي فراکسيون اميد براي رياست مجلس به اين معنا نيست که مسير مذاکره بسته شده است. به هر حال از آنجا که تفاهمي اتفاق نيفتاد، آقاي پزشکيان معرفي شدند». حالا با اين شرايط ديگر نوبت فراکسيون مستقلين يا همان حاميان علي لاريجاني است که با کدام فراکسيون توافق نهايي انجام دهد؛ «فراکسيون اميد» يا «فراکسيون نمايندگان ولايي» که نزديک به جبهه پايداري هستند؛ شايد اين انتخاب آينده سياسي علي لاريجاني را هم به نوعي دستخوش تغيير کند؛ اتحاد با نمايندگان نزديک به پايداري با توجه به سابقه اين طيف سياسي، براي لاريجاني تبعات زيادي خواهد داشت.
نايب‌رئيس مستقلين: همين هيئت‌رئيسه بماند
غلامعلي جعفرزاده روز گذشته در حاشيه جلسه علني مجلس در جمع خبرنگاران گفت که «ما به آقاي مطهري رأي مي‌دهيم». وقتي از او پرسيده شد که منظور از «ما» چه کساني هستند، گفت: «سعي مي‌کنيم مستقلين را متقاعد کنيم که به آقاي مطهري رأي دهند». اين در حالي است که مطهري نايب‌رئيس دوم مجلس از اعضاي فراکسيون ولايي و مستقلين نيست که بخواهد در ليست آنها قرار بگيرد. او همچنين درباره توافق 6-6 که سخنگوي فراکسيون نمايندگان ولايي در مورد آن صحبت کرده، هم گفت: «از کسي که آن پيمان را بسته بايد سؤال کنيد». هرچند او گلايه‌هايي هم از فراکسيون اميد دارد ولي در عين حال جمله‌اي مي‌گويد که برجسته‌ترين نقطه تقابل نايب‌رئيس فراکسيون مستقلين با فراکسيون نمايندگان ولايي است: «در هر صورت به نحوي عمل مي‌کنيم که همين هيئت‌رئيسه بماند». در روزهاي اخير بحث‌هاي زيادي درباره حذف مطهري از نيابت رئيس مجلس مطرح شده؛ حتي تا جايي که «الياس حضرتي» نماينده تهران در صفحه خود در توييتر نوشت: «از بيرون مجلس فشار سنگيني روي لاريجاني است که افرادي مثل مطهري حذف شوند، از اين اتفاق هم لاريجاني ضرر مي‌کند هم دولت». با وجود اين، کاظم جلالي رئيس فراکسيون مستقلين در چند روز اخير تأکيد کرده که دنبال حذف مطهري نيستيم.
سخنگوي فراکسيون نمايندگان ولايي: توافق 6+6 قطعي است
اما «سيدحسين نقوي‌حسيني» نماينده ورامين و سخنگوي فراکسيون نمايندگان ولايي معتقد است که اين اعضاي فراکسيون مستقل بودند که خواستار تعامل با فراکسيون متبوع او بودند. نقوي‌حسيني روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت که «فراکسيون نمايندگان ولايي به دنبال اين است که تأثيرگذار باشد و در مجلس نقش ايفا کند. ما خودمان دنبال تعامل نبوديم و اگر تعاملي بوده با درخواست فراکسيون‌هاي ديگر بوده و درخواستي براي نشست نداشتيم. فراکسيون مستقلين اولين فراکسيوني بود که درخواست داد نشستي داشته باشيم». به گفته او فراکسيون مستقلين قبل از تعامل با آنها، با فراکسيون اميد نشستي داشتند که به توافق نرسيده بودند. او مي‌گويد: «پس از نشست دو فراکسيون مستقلين و نمايندگان ولايي، آقاي لاريجاني هيئت‌رئيسه دو فراکسيون را دعوت کردند و در آنجا صحبت شد و روي چند نکته توافق شد؛ از جمله اينكه شش نفر از مستقلين و شش نفر از ولايي‌ها در ترکيب قرار بگيرند به صورتي که خود آقاي لاريجاني هم از مستقلين حساب شود و غير از ايشان پنج به شش مي‌شد. موضوع ديگر كه توافق شد اين بود که مذاکره‌اي با فراکسيون‌هاي ديگر نشود و همين توافق اجرائي شود. موضوع ديگر اين بود که هرکس در فهرست 12 نفر قرار گرفت، اعضاي دو فراکسيون به اتفاق به آن رأي دهند و تفکيک نکنند. همچنين اعضاي ليست 12نفره هم به طور انفرادي با ديگران صحبت نکنند و همه متعهد به ليست باشند». نقوي‌حسيني همچنين در واکنش به احتمال رد توافق صورت‌گرفته از سوي مستقلين و همچنين سخنان کاظم جلالي درباره احتمال تعامل سه فراکسيون، گفت: «آنها تعهد دادند که پاي توافق بمانند.
حتي گفته هم شد که اگر مثلا فلاني آمد و گفتند فلاني تند است يا تمايل به فراکسيون اميد دارد، نبايد کسي بگويد که رأي نمي‌دهم». نقوي‌حسيني همچنين از جلسه‌اي صحبت مي‌کند که تعدادي از نمايندگان فراکسيون اميد به نمايندگي از اين فراکسيون با علي لاريجاني داشتند. او مي‌گويد: «گويا تعدادي هم به نمايندگي با رئيس مجلس ديدار مي‌کنند. در آنجا مي‌گويند خط قرمز ما دو نايب‌رئيس است و با اين ملاحظات به شکل 3،3،3 عمل شود تا توافق کنيم. در آنجا پيشنهاد رد مي‌شود و گفته مي‌شود که خط قرمز نداريم». منظور از 3، 3، 3 اين است که غير از رئيس و دو نايب‌رئيس، بقيه صندلي‌هاي هيئت‌رئيسه، به طور مساوي بين سه فراکسيون اميد، مستقلين و نمايندگان ولايي تقسيم شود؛ در نتيجه اين ترکيب مي‌شود حفظ وضع موجود که اعضاي فراکسيون اميد بارها اعلام کرده‌اند کف مطالبات فراکسيون، حفظ وضع موجود است. او در واکنش به اين سؤال که «اما جلالي تلويحا توافق را رد کرده»، گفت: «همين که عرض کردم؛ غير از اين نيست». اين قسمت از سخنان او با سؤال دوباره خبرنگاران مواجه شد؛ آنها از نقوي‌حسيني پرسيدند: «يعني شما حرف آقاي جلالي را رد مي‌کنيد؟». او هم پاسخ داد: «من صحبت کسي را رد نمي‌کنم. من سخنگوي فراکسيون ولايي‌ام؛ آنچه را اتفاق افتاده به شما عرض کردم. حالا مش‌حسن مي‌رود چه مي‌گويد، به من ربطي ندارد». اما دوباره اين‌گونه از او سؤال شد: «ممکن است مش‌حسن صحبتي کند که صحبت شما رد شود!»؛ اما نقوي‌حسيني پاسخ داد: «به من ربطي ندارد و آنچه را اتفاق افتاده، گفتم. از آقاي جلالي پرسيدند هدف شما زدن فلاني است؟ که ايشان گفتند کذب محض است. من هم مي‌گويم هدف ما زدن حسن و حسين نيست. ما دو فراکسيون هستيم که اين‌گونه تصميم گرفتيم».
اين درحالي است که «کاظم جلالي» روز شنبه در مصاحبه با «خانه ملت» گفته بود: «نه آقاي لاريجاني و نه نزديکان ايشان به دنبال حذف مطهري نيستند و به دنبال اين هستيم که در يک فرمول هر سه فراکسيون باشند. رياست مجلس از يک ماه پيش تأکيد داشتند که ترکيب فعلي هم ترکيب خوبي است و هيچ‌گاه درباره هيچ عضوي اظهار نظر منفي نداشتند». او همچنين گفته بود: «مذاکره ادامه دارد و احتمال جمع‌بندي جديد هنوز وجود دارد».
تابش: شأن مجلس فراتر از دخالت دولت است
از طرف ديگر، «محمدرضا تابش»، نايب‌رئيس فراکسيون اميد هم روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد و درباره تصميمات اين فراکسيون براي انتخابات هيئت‌رئيسه توضيحاتي ارائه کرد.
او هم مانند جلالي به شکل‌گيري توافق اميدوار است: «نظر فراکسيون اميد قبلا اعلام شده و ما همچنان نسبت به برقراري تعامل اميدواريم؛ چرا که طيف وسيعي از نمايندگان عضو فراکسيون مستقلين ولايي، اعضاي ليست اميد هستند و بعيد است که اين گروه از نمايندگان بتوانند با جبهه پايداري به توافق برسند».
او گفت: «با توجه به اينکه مطالبه فراکسيون اميد طبق وضع موجود است، در صورت تحقق اين خواسته رئيس و دو نايب‌رئيس ابقا مي‌شوند که در اين صورت خواسته آنها نيز برآورده شده است».
او در واکنش به ادعاي رئيس و برخي از اعضاي هيئت‌رئيسه فراکسيون مستقلين ولايي مبني بر تمايل‌نداشتن اصلاح‌طلبان براي مذاکره و تعامل با ديگر فراکسيون‌ها، اعلام کرد: «اگر کسي چنين ادعايي مطرح کرده، مرتکب بي‌صداقتي شده است؛ چراکه از همان ابتدا فراکسيون اميد بنا را بر تعامل گذاشت و پيشنهاد ما اين بود که با يکديگر به تعامل برسيم. ما همه راه‌ها را امتحان کرديم و درباره اينکه وضع موجود حفظ شود صحبت کرديم. درباره اشکال مختلف دستيابي به تعامل براي ۹ کرسي هيئت‌رئيسه به جز کرسي رئيس و نواب که خواستار ابقاي آن هستيم، مذاکره کرديم؛ اما به نتيجه نرسيديم».
تابش همچنين درباره موضوع ورود دولت به انتخابات هيئت‌رئيسه مجلس گفت: «علائم و نشانه‌هايي در اين رابطه وجود داشت که خوشبختانه تکذيب شد. نه دولت بايد چنين مداخلاتي را بپذيرد و نه نمايندگان بايد اجازه اين کار را بدهند. بماند که اگر خرده‌کارهايي صورت گرفته، اعضاي کابينه دولت تکذيب کردند؛ چرا که شأن مجلس و نمايندگان فراتر از اين است که دولت دخالت کند».
او درباره پيشنهاد فراكسيون اميد مبني بر حضور يک زن و يک نفر از اهل سنت در هيئت‌رئيسه گفت: «بايد تلاش كنيم اين ايده نيز محقق شود. به‌هرحال اين مسئله پيشنهاد فراکسيون اميد بوده؛ اما بسياري از نمايندگان نظر مساعدي نسبت به آن ندارند و بااين‌حال اگر مستقلين و ما با يکديگر توافق کنيم، اين مسئله نيز محقق مي‌شود».

 

نظر شما