شناسهٔ خبر: 19623930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

احتمال اتهام به جاسوسی زوج دردسرساز کاخ سفید

جنجال تازه به وجود آمده بر سر تلاش مخفیانه جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ برای برقراری کانال ارتباطی با روسیه، موضوع جنجالی ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها را وارد فاز جدیدی کرده است. در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به این مساله، ‌جان مک‌لوهان، رئیس سابق سیا که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، ریاست این نهاد اطلاعاتی را بر عهده داشت، اظهارنظر کرد.

صاحب‌خبر -

مک‌لوهان در مصاحبه با ام.‌اس.‌ان‌.بی.‌سی تاکید کرد: نمی‌خواهم اغراق کنم چون مسائل بسیاری وجود دارد که ما از آنها بی‌اطلاعیم و نمی‌دانیم که دقیقا محتوای مکالمات چه بوده است. ما هدف این گفت‌وگوها را نمی‌دانیم اما نمی‌توانم این فکر را از سرم دور کنم که اگر یک افسر اطلاعاتی کاری شبیه آن را انجام می‌داد، ما آن را جاسوسی در نظر می‌گرفتیم. وی تاکید کرد که داماد ترامپ ممکن است به دلیل تلاش برای ایجاد کانال ارتباطی مخفیانه با روسیه حتی به جاسوسی متهم شود.

به دنبال انتشار این اخبار و گزارش‌ها، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که جرارد کوشنر و همسرش ایوانکا ترامپ بشدت از روند تحقیقات ناراضی هستند و گفته‌اند که با سطح غیرقابل باوری از ارزیابی‌ها مواجه‌اند. طبق این گزارش، کوشنر پس از آن‌که از سوی بازرسان فدرال تحت فشار قرار گرفت،‌ از دونالد مک‌گان، مشاور حقوقی کاخ سفید خواست تا علنا اعلام کند که او موضوع بحث نبوده است؛ درخواستی که از سوی مک‌گان رد شد. این روزنامه همچنین اعلام کرد که احتمال دارد کوشنر و همسرش به کار در بخش خصوصی باز گردند.

در همین حال، جان شیندلر، رئیس پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در یادداشتی در روزنامه نیویورک آبزرور با اشاره به نشست اخیر مایک راجرز، رئیس کنونی آژانس امنیت ملی آمریکا با کارکنانش اعلام کرد:‌ وی در این نشست، اطلاعات مهمی درباره روابط ترامپ با روسیه مطرح کرد. به گفته وی هیچ سوال و شکی وجود ندارد که آژانس امنیت ملی آمریکا شواهدی مبنی بر دخالت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور و ارتباطات سوال برانگیز با روس‌ها در اختیار دارد. وی افزود: اگرچه راجرز در این نشست به سازمان اطلاعاتی بخصوصی اشاره نکرد اما گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد که ارتباطاتی میان برخی از مقامات جاسوسی روسیه و اعضای کلیدی کمپین انتخاباتی ترامپ وجود داشته است که دو طرف درباره روش‌های ایجاد خرابکاری در کمپین هیلاری کلینتون، ‌رقیب ترامپ در انتخابات اخیر گفت‌وگو کرده‌اند. رئیس پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: حتی رئیس‌جمهور نیکسون که در اوج رسوایی واترگیت مجبور به استعفا شد، هرگز آژانس امنیت ملی را وارد ماجرایش نکرد.

نظر شما