شناسهٔ خبر: 19623804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراف رئیس سیا به پایداری انقلاب

ریچارد هلمز رئیس سابق سیا که زمانی نیز سفیر آمریکا در ایران بود گفت: شواهد امر نشان می دهد که آیت الله خمینی که شاه و کارتر را سرنگون کرده اینک در پی آنست که صدام حسین رئیس جمهور عراق را نیز سرنگون کند.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 8 خرداد 63

چکیده:

  • آقای هاشمی رفسنجانی بار دیگر به ریاست مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

 

  • نمایندگان دومین دوره مجلس شورای اسلامی در بهشت زهرا با شهیدان میثاق بستند.

 

  • هیئت سیاسی ایران به سرپرستی دکتر ولایتی وارد صوفیه پایتخت بلغارستان شد.

 

  • در کنکور سراسری امسال 35 هزار دانشجو پذیرفته می شوند.

 

  • رئیس سابق سیا: آیت الله خمینی که شاه و کارتر را سرنگون کرد در پی سرنگونی صدام است.

 

  • فرانسه رسما از حمله عراق به نفت کش ها در خلیج فارس حمایت کرد.

 

هاشمی رئیس ماند

امروز دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست سعید امانی همدانی رئیس سنی مجلس و امیرزاده ایرانی نایب رئیس و علیرضا نظری منشی جلسه و با حضور اکثریت نمایندگان دوره دوم مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

در این جلسه نسبت به انتخاب هیئت رئیسه موقت مجلس شورای اسلامی رای گیری شد و در نتیجه آیت الله هاشمی رفسنجانی با 196رای موافق و 9 رای ممتنع به ریاست مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. سپس انتخابات در مورد نواب رئیس صورت گرفت و از میان  4 نفر کاندیدا به نام های مهدی کروبی، محمد یزدی، ربانی املشی و سید محمد خامنه ای افراد زیر با اکثریت آراء به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند. حجت الاسلام محمد یزدی با  144رای موافق و حجت السلام مهدی کروبی با 119رای موافق. (1)

 

تجدید میثاق نمایندگان با شهدا

مقارن ظهر دیروز کلیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گلزار شهدای انقلاب اسلامی بهشت زهرا و در کنار مزار شهید مظلوم دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیر و هفتم شهریور حضور یافتند و با شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی پیمانی دوباره بستند. در این مراسم همچنین پیام خانواده های شهدای مجلس شورای اسلامی توسط فرزند شهید حجت الاسلام شاه آبادی اولین شهید مجلس دوم شورای اسلامی قرائت شد. میثاق نامه نمایندگان دور دوم مجلس شورای اسلامی نیز توسط آقای امانی رئیس سنی مجلس در کنار مزار شهدای انقلاب اسلامی قرائت شد.(2)

 

ولایتی وارد صوفیه شد

هیئت سیاسی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز وارد صوفیه شد.

 دکتر ولایتی طی اقامت خود در بلغارستان با وزیر امور خارجه این کشور و چند تن از مقامات بلغاری دیدار و گفت و گو خواهد کرد این اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور در بعد از انقلاب می باشد. گفتنی است بلغارستان در طول جنگ ایران و عراق بی طرف مانده و تنها اصرار داشته است اختلافات دو  طرف باید از طریق صلح آمیز برطرف شود.(3)

 

پذیرش 35 هزار دانشجو در سال آینده

دکتر علی شریعتمداری نماینده امام در شورای عالی ستاد انقلاب فرهنگی که جهت بررسی اجرای آئین نامه های این ستاد به دانشگاه گیلان سفر کرده است گفت: در سال تحصیلی آینده با استفاده از حداکثر ظرفیت دانشگاه ها حدود 35 تا 40 هزار دانشجو به دانشگاه ها راه خواهند یافت.

وی افزود: برنامه های دوره های بعد از لیسانس در بسیاری از رشته ها تدوین شده و از طریق وزارت فرهنگ و آموزش عالی در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است.(4)

 

هلمز: آیت الله خمینی شاه و کارتر را ساقط کرد

ریچارد هلمز رئیس سابق سیا که زمانی نیز سفیر آمریکا در ایران بود در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: شواهد امر نشان می دهد که آیت الله خمینی که شاه و کارتر را سرنگون کرده اینک در پی آنست که صدام حسین رئیس جمهور عراق را نیز سرنگون کند. من فکر نمی کنم تا صدام سقوط نکند جنگ بین ایران و عراق متوقف شود. کوردزمن کارشناس برجسته وزرات خارجه و جنگ آمریکا نیز در مصاحبه با روزنامه کویتی القبس اعتراف کرد  که با وجود کمک های همه جانبه کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر دول شرقی و غربی این حمایت های آمریکاست که موجب شده رژیم عراق همچنان به جنگ در مقابل جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد. به گفته وی این کمک ها با موافقت و تشویق آمریکا به رژیم عراق پرداخت شده است.(5)

 

حمایت فرانسه از عراق در حمله به نفت کش ها

کلود شیسون وزیر امور خارجه رژیم فرانسه گفت: جنگ ایران و عراق تنها مورد است که در آن آمریکا و شوروی برای حفظ حکومت عراق به طور مشترک تلاش کرده و با یکدیگر همکاری می کنند.

 وی همچنین از اقدام تجاوزکارانه حکومت صهیونیستی عراق در حمله به نفت کش ها در خلیج فارس حمایت کرد و در توجیه عملکرد عراق اظهار داشت: عراق از پیش منطقه شمال خلیج فارس که محل تردد کشتی های خارجی برای بارگیری از ترمینال های نفتی ایران است را منطقه ممنوعه اعلام کرده و در این منطقه به کشتی ها حمله می کند.(6)

منابع:

1. کیهان، 8 خرداد 63، ص 2
2. کیهان، 8 خرداد 63، ص 23
3. اطلاعات، 8 خرداد 63، ص 3
4. اطلاعات، 8 خرداد 63، ص 5
5. جمهوری اسلامی، 8 خرداد 63، ص 3
6. جمهوری اسلامی، 8 خرداد 63، ص 3

انتهای متن/

نظر شما