شناسهٔ خبر: 19622232 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بازتاب گسترده سخنان رهبر انقلاب علیه رژیم سعودی در رسانه‌های بین المللی

آیت‌الله خامنه‌ای عربستان را «گاو شیرده» برای آمریکا خطاب کرد

رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ضمن بازتاب گسترده سخنان رهبر معظم انقلاب در نخستین روز از ماه مبارک رمضان در محفل نورانی انس با قرآن کریم درباره سران سعودی نوشتند که ایشان از سران سعودی با عنوان احمق‌هایی یاد کرد که مانند گاو شیرده در خدمت آمریکا هستند.

صاحب‌خبر -


خبرگزاری آلمان با اشاره به سفر اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و معامله تسلیحاتی کلان میان واشنگتن با ریاض نوشت که آیت‌الله خامنه‌ای از سعودی‌ها به دلیل معامله تسلیحاتی با عربستان به شدت انتقاد کرد.
این رسانه آلمانی با این عنوان که رهبر ایران خانواده سلطنتی عربستان سعودی را احمق خطاب کرد، نوشت که رهبری از سعودی‌ها با عنوان گاو‌های شیردهی یاد کرد که به آمریکا خدمات می‌دهند.
رهبر ایران گفت: «این احمقها تصور می‌کنند که به وسیله پول می‌توانند دوستی دشمنان اسلام را بخرند.» پادشاه عربستان سعودی از دید آیت‌الله خامنه‌ای فردی بی‌کفایت است که سرنوشت جمعی از مسلمانان را در اختیار دارد.اما سیاست‌های کنونی وی در نهایت به سرنگونی رژیم سعودی منتهی خواهد شد.
رادیو آلمان هم اعلام کرد که رهبر ایران سران سعودی را به گاوهای شیردهی تشبیه کرد که در خدمت منافع آمریکا هستند و از آنها به عنوان افرادی نام برد که گمان می‌کنند می‌توانند با پول دوستی دشمنان اسلام را به دست آورند.
نشریات آلمانی اعم از روزنامه تسایت، بیلد و شبکه خبری n-tv از دیگر منابع آلمانی بودند که به انعکاس سخنان رهبر انقلاب پرداختند.
همچنین پایگاه النشره نیز با انتشار بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت که نباید فریب عربستان و ظواهر را خورد چرا که آنها باطل هستند و سقوط خواهند کرد.
این پایگاه همچنین به این بخش از بیانات مقام‌معظم رهبری که فرمودند «در کشور ما حکومتی بر سر کار بود که آمریکایی‌ها صراحتاً آن را ژاندارم خود در خلیج فارس می‌دانستند اما ملت ایران آن را ساقط کرد» اشاره کرده است.
پایگاه النشره همچنین به نقل از مقام معظم رهبری آورده است: سعودی‌ها ثروت‌های ملی را به نفع دشمنان ملت‌ها به کار می‌گیرند.
یادآور می‌شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود خاطرنشان کردند: این افراد در ظاهر به قرآن معتقد هستند و حتی میلیونها نسخه از قرآن را منتشر می‌کنند اما در عمل بر خلاف دستور قرآن، با کفار مأنوس هستند و اموالی را که باید صرف بهبود زندگی مردم خود کنند، تقدیم کفار و دشمنان مردم می‌کنند.
پایگاه شبکه المنار لبنان نیز در خبری فوری بخشی از سخنان مقام معظم رهبری را پوشش داده و به نقل از ایشان آورد: این نادان‌ها چنین می‌پندارند که می‌توانند با پول محبت دشمنان اسلام را به دست آورند.
گفتنی است که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود با اشاره به خیال واهی برخی کشورهای مرتجع که تصور می‌کنند می‌توان با پول، صمیمیت دشمنان اسلام را جلب کرد، گفتند: واقعیت این است که صمیمیتی وجود ندارد و همان‌طور که خود آمریکایی‌ها گفتند، آنها را می‌دوشند و در نهایت ذبحشان می‌کنند.
پایگاه شبکه المیادین نیز سخنان مقام معظم رهبری را پوشش داده و با انتشار خبری به نقل از ایشان نوشت: متأسفانه امروز جامعه اسلامی مانند سایر جوامع دچار مشکل است و افرادی نالایق سرنوشت برخی جوامع اسلامی را در دولتهایی همچون سعودی در دست گرفته‌اند.
المیادین همچنین به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: در کشور ما حکومتی بر سر کار بود که آمریکایی‌ها صراحتاً آن را ژاندارم خود در خلیج فارس می‌دانستند اما با وجود همه این پشتیبانی‌های جهانی، ملت ایران با قدرت ایمان و با مجاهدت و فداکاری خود توانست آن رژیم را ساقط کند و نظام جمهوری اسلامی را به‌جای آن مستقر کند که قدرتهای استکباری حتی طاقت دیدن آن را ندارند.
همچنین پایگاه العهد نیز بیانات مقام معظم رهبری را پوشش داده و بخش‌هایی از آن را منتشر نمود.
پایگاه فرامنطقه‌ای رای الیوم و المسیره یمن از دیگر رسانه‌های عرب زبان بودند که بیانات مقام معظم رهبری را پوشش داده‌اند.
از سوی دیگر رسانه‌های مختلف عراق نیز سخنان و تعابیر مقام معظم رهبری در توصیف سیاست‌های رژیم سعودی علیه امت اسلامی و نزدیکی بیش از پیش این رژیم به آمریکا و رژیم صهیونیستی را در صدر اخبار خود قرار دادند.
رسانه‌های عراق اعم از رسانه‌های وابسته به کردها، شیعیان و اهل سنت و رسانه‌های منتسب به گروه‌های مقاومت اسلامی و همچنین سایت‌ها و خبرگزاری‌های مستقل در عراق، فرمایشات مقام معظم رهبری را در صدر مهمترین اخبار خود قرار دادند و فرمایشات ایشان در پاره‌ای خبرگزاری‌ها و سایت‌ها به عنوان پربیننده‌ترین خبر انتخاب شد.
 خبرگزاری «شفق نیوز» نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق به نقل از مقام معظم رهبری نوشت: «عربستان برای آمریکا به مانند گاو شیرده است و عاقبت این رژیم رو به زوال است.»
اما سایت خبری «السومریه نیوز» که از سایت‌های معتبر خبری و مستقل در عراق است، در تیتر جالب توجهی به نقل از مقام معظم رهبری نوشت «سعودی‌ها اشداء مع المومنین و رحماء مع الکفار هستند».
سایت خبری «الفرات نیوز» ارگان خبری مجلس اعلای اسلامی عراق نیز نوشت که مقام معظم رهبری گفته است: «جامعه اسلامی همانند جوامع دیگر با پاره‌ای مشکلات مواجه است و برخی افراد نالایق مانند حکام سعودی این روزها سرنوشت امت اسلامی را به دست گرفته‌اند و بر مسلمانان سخت می‌گیرند و در عین حال بر کفار رحم و شفقت دارند.»
سایت خبری «المسله» که به عنوان سایت نزدیک به دولت عراق از آن تعبیر می‌شود، نیز در این باره نوشت، «رهبر معظم انقلاب اسلامی، عربستان سعودی را به گاو شیرده توصیف کرد.»
این فرمایشات مقام معظم رهبری همچنین از اولین ساعات انتشار آن در رادیو و شبکه‌های مختلف تلویزیونی عراق در صدر اخبار مهم قرار گرفت و روزنامه‌های این کشور نیز این سخنان را بازتاب گسترده دادند.

نظر شما