شناسهٔ خبر: 19618896 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

207 واحد از ارتفاع نماگر بورس کاسته شد/تداوم اصلاح شاخص در کانال 80 هزار واحدی

تهران- ایرنا- شاخص کل بورس امروز (یکشنبه) همزمان با کاهش حجم معاملات با 207 پله افت به جایگاه 80 هزار و 713 واحدی عقب نشینی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اصلاح نماگر بورس همچنان در کانال 80 هزار واحدی ادامه دارد، به طوری که دیروز 225 واحد و امروز 207 واحد از ارتفاع شاخص کاسته شد.
نکته مایوس کننده بازار امروز، کاهش بیشتر حجم و ارزش معاملات بود که نشان می دهد فضای بی اعتمادی میان سهامداران و فعالان بازار سرمایه شکل گرفته است و آنها به جای خرید و فروش ترجیح می دهند نظاره گر بازار باشند.
در معاملات امروز، 482 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 219 میلیارد ریال در 43 هزار و 707 نوبت مبادله شد.
نمادهای پالایشی مانند شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) در معاملات امروز تاثیر مثبت بر شاخص داشته و آن را تقویت کردند اما تاثیر منفی نمادهای اخابر (مخابرات)، تاپیکو(سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، خودرو (ایران خودرو) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) و فضای راکد بورس در نهایت شاخص را پایین کشید و موجب افت 207 واحدی شد.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز همانند دیروز (شنبه) روندی کاهشی داشتند.
بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 70 واحد، شاخص کل (هم وزن) 97 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 75 واحد، شاخص آزاد شناور 312 واحد، شاخص بازار اول 127 واحد و شاخص بازار دوم 553 واحد افت کرد.
حق تقدم شهد ایران، فراورد های نسوز ایران، حق تقدم مارگارین، کاشی پارس و شیرپاستوریزه پگاه خراسان امروز بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.
حق تقدم سایپا آذین، حق تقدم توسعه معادن و فلزات، حق تقدم لبنیات پاک و سیمان بجنورد با بیشترین کاهش قیمت روبرو شدند.
بیشترین تقاضا نیز در بازار امروز برای خرید سهام کاشی پارس، شهد ایران، حق تقدم شهد ایران و گروه مپنا وجود داشت.
سیمانی ها بیشترین فروشنده را داشتند؛ به طوری که سیمان مازندران، سیمان خزر، تولیدی کاشی تکسرام و حق تقدم کشاورزی و دامپروری مگسال در صدر عرضه قرار گرفتند.

**افت پنج واحدی فرابورس
در بازار امروز فرابورس، 367 میلیون ورقه به ارزش حدود یک هزار و 83 میلیارد ریال در بازارهای 9 گانه داد و ستد شد.
شاخص آیفکس (فرابورس) نیز امروز با عقبگرد پنج واحدی در جایگاه 918 واحدی ایستاد که نمادهای هرمز(فولاد هرمزگان جنوب)، ذوب(ذوب آهن اصفهان) و مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند.
پنج نماد معاملاتی متعلق به شرکت‌های بورس کالای ایران، تجهیز نیروی زنگان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، صنایع غذایی مینو شرق و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، امروز گشایش یافتند و 2 نماد معاملاتی لوله‌ وتجهیزات‌ سدید و قند شیروان قوچان و بجنورد متوقف شدند.
بررسی بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز نشان می دهد امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت‌ماه96 با دادوستد نزدیک به 35 هزار ورقه به ارزش 26 میلیارد ریال بالاترین میزان حجم و ارزش مبادلاتی را میان تسه‌ها در اختیار خود گرفت.
تسه فروردین‌ماه96 با 751 هزار ریال بیشترین قیمت را در این میان به خود اختصاص داد.
امتیاز تسهیلات مسکن خرداد‌ماه 94 با 715 هزار ریال با کمترین قیمت خریدوفروش شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1961* گزارش: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

انتهای پیام /*

نظر شما