شناسهٔ خبر: 19616534 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پیروانی: بعضی منتقدان فقط به نفع خودشان حرف می‌زنند

صاحب‌خبر -
امیر حسین پیروانی

سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان با بیان اینکه بضاعت فوتبال ایران تا مرحله گروهی جام جهانی است، گفت: تا زمانی که در هر دوره به جام جهانی صعود نکنیم و ساختارها اصلاح نشود نمی‌توانیم تیم‌هایی مانند پرتغال را شکست دهیم.

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال جوانان ایران در جام جهانی ۲۰۱۷ کره جنوبی با سه امتیاز و کسب تنها یک پیروزی مقابل کاستاریکا در رده چهارم گروه خود قرار گرفت و نتوانست به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی صعود کند.

شاگردان امیرحسین پیروانی در این مسابقات با پیروزی در نخستین دیدار امیدواری‌ها را نسبت به صعودبه مرحله بعد افزایش دادند اما در دو بازی بعد مقابل زامبیا و پرتغال در حالی که نیمه نخست هر دو دیدار را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند در نیمه دوم بازی را واگذار کردند.

البته تیم ملی با کسب سه امتیاز و قرار گرفتن در رده چهارم قوی‌ترین تیم چهارم این مسابقات بود.

امیرحسین پیروانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد تیمش در این مسابقات صحبت کرد و به انتقاداتی که از او و تیمش صورت گرفته پاسخ داد که آن را در ادامه می‌خوانید.

ـ ارزیابی‌تان از عملکرد تیم ملی در جام جهانی چه بود؟

اگر به گروه‌مان نگاه کنید می‌بینید که تفاوت امتیازها بسیار کم بوده است یعنی فاصله تیم‌ها بسیار کم بوده و مشخص نبود چه تیمی به مرحله بعد صعود می‌کند. اختلاف تیم صعودکننده با تیم حذف شده تنها سه امتیاز بود و هیچ تصوری از صدرنشین و قعرنشین گروه وجود نداشت. ما تا روز آخر مدعی صعود بودیم اما به یک‌باره تیم صدرنشین مقابل قعرنشین گروه شکست خورد. نتایج طوری رقم خورد که باب میل ما نبود و در نگاه کلی این بضاعت فوتبال ماست. تیم‌های حاضر در این گروه تلاش بیشتری کرده بودند و سرمایه‌گذاریشان به مراتب بیشتر از ایران بود. ما تا دقیقه ۸۵ با پرتغال مساوی بودیم که این بیانگر بازی خوب ما بود اما باز هم پرتغال یک تیم اروپایی است و هشت بازیکن این تیم در سطح اول فوتبال دنیا بازی می‌کنند که در آن صورت شرایط فرق می‌کند. اگر بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری را انجام دهیم و امکانات و تدارکات‌مان را افزایش دهیم می‌توانیم در ۱۰ سال آینده به تیم‌هایی مانند پرتغال برسیم. آنها قطعا برنامه‌ریزی بهتری نسبت به ما داشتند اما با اطمینان به شما می‌گویم که بازیکنانم تمام تلاش خود را برای موفقیت این تیم به خرج دادند و بسیار با غیرت ظاهر شدند.

ـ مشکلات بدنی و تحلیل رفتن بازیکنان در نیمه دوم مقابل هر سه تیم از ویژگی‌های تیم ملی جوانان بود.

زمانی که عزم صعود در جام جهانی را دارید باید جهانی آماده شوید. ما قبل از مسابقات از نظر جسمانی دغدغه‌هایی را داشتیم. شرایط جسمانی تیم ما ایده‌آل نبود و نتوانستیم در زمانی که در اختیار داشتیم تیم را به شرایط ایده‌آلی برسانیم. اکثر بازیکنان ما تا آستانه این مسابقات درگیر مسابقات لیگ بودند و به لحاظ جسمانی شرایط مناسبی نداشتند. ما تا ۶۰ دقیقه نخست مسابقات بسیار عالی ظاهر شدیم اما بعد از آن به مشکل می‌خوردیم. مهمترین مشکل تیم ما خستگی بود و ما آمادگی ۹۰ دقیقه بازی در سطح جهانی را نداشتیم.

ـ به نظر می‌رسد کمبود وقت قبل از آغاز مسابقات عامل این موضوع بوده است.

از آخرین روزی که لیگ تمام شد ما فقط بازیکنان را به اندازه سه، چهار در اختیار داشتیم و به حدی که بتوانیم به آنها استراحت دهیم و چند جلسه تمرینی انجام دهیم از وقت‌مان استفاده کردیم. بضاعت تیم ما همین بود اما بازیکنان غیرت و عرق ملی خود را با دوندگی بیش از حدشان در بازی ها نشان دادند. اگر دوربینی تصاویر رختکن ما را بعد از بازی‌ها نشان می‌داد می‌دیدید که چه فشاری به بازیکنان وارد شده و آنها خستگی را چطور تجربه کرده‌اند. فوتبال ما هنوز با اروپا فاصله دارد و باید برای این فاصله فکری کنیم.

ـ بعد از پیروزی مقابل کاستاریکا باز هم قول صعود به مرحله بعد را ندادید، پیش‌بینی شما از جام جهانی چه بود و چه اتفاقاتی افتاد؟

ما ۱۶ سال در جام جهانی نبودیم و می‌دانستیم که در مقایسه با رقبا کار سختی داریم. آنها هر کدام تجربیات گران‌بهایی از این رقابت‌ها داشتند و ساختار فوتبال‌شان بسیار بهتر و قدرتمندتر از فوتبال ما بود. اگر توجه داشته باشید ۱۶ سال قبل ما به جام جهانی رفتیم و از سه بازی، سه شکست آوردیم و نتوانستیم گلی را به ثمر برسانیم. حال نمی‌دانم چطور برخی انتظار داشتند که ما به جمع هشت تیم برتر جهان صعود کنیم؟ فوتبال ما فاصله زیادی با اروپا دارد و این فاصله با برنامه برطرف می‌شود. ژاپن و کره در هر دوره به جام جهانی می‌روند و اگر آنها به مسابقات نروند جای تعجب دارد. ما باید به قدری به این مسابقات صعود کنیم که به یک اتفاق طبیعی تبدیل شود. تیم ملی بزرگسالان در دوره قبل به جام جهانی صعود کرد و فقط توانست در گروهش بازی کند اما الان که برای دومین بار پیاپی قصد صعود به جام جهانی را دارد به مراحل بالاتر از دور گروهی فکر می‌کند. در رده جوانان هم همین وضعیت است و باید در هر دوره به این مسابقات صعود کنیم.

ـ برخی از کارشناسان معتقدند که شما تجربه گران‌بهایی را در جام جهانی به دست آوردید و دوره آزمون و خطا را سپری کردید و باید در این سمت ابقا شوید تا در دوره‌های بعد نتایج بهتری به دست بیاورید.

ما باید به ساختار فوتبال‌مان بپردازیم. زمانی که ساختارها در رده‌های پایه برطرف شود ما دیگر دغدغه‌ای نداریم که چه کسی هدایت تیم را بر عهده دارد. دو سال و نیم تیم را در اختیار داشتم و سعی کردم بهترین تیم را روانه این مسابقات کنم. من در هر کجا که باشم به فوتبال خدمت خواهم کرد یا اگر در فوتبال نباشم به عنوان هوادار از تیم‌ها حمایت می‌کنم. تجربه بحث مهمی است اما باید آکادمی‌های فوتبال ما قدرتمند شوند تا هر کدام یک تیم خوب داشته باشند. جام جهانی تجربه بسیار خوبی برای بازیکنان، مربیان و مدیران بود تا ببینند چطور یک تورنمنت را در سطح بسیار بالایی برگزار کردند.

ـ وضعیت بازیکنان چطور است، قطع به یقین آنها ناراحت و سر خورده هستند.

طبیعی است که آنها ناراحت باشند. آنها تابع احساسات هستند اما نکته امیدوارکننده این است که جوان هستند و خیلی زود فراموش می‌کنند. آنها در سنین یادگیری هستند. بعد از بازی با آنها صحبت کردم و گفتم که باید از این مسابقات بیشترین بهره را ببرند و تا به اینجا هم کار بزرگی انجام داده‌اند.

ـ صحبتی باقی مانده که نگفته باشید؟

صحبت من این است که فوتبال ما هنوز مشکلاتی دارد. من دوست داشتم که تیمم بازی منطقی مقابل پرتغال انجام دهد اما آنها ما را به دفاع کردن مجبور کردند. اگر بازی منطقی را انجام می‌دادیم قطعا پنج گل از پرتغال می‌خوردیم. آنها بازیکنان مستعدی دارند که در سطح اول اروپا بازی می‌کنند.

در پایان دوست دارم از همکارانم و مردم عزیز ایران تشکر کنم. از بازیکنان ممنونم که با غیرت بازی کردند، قطعا ما در اتخاذ تاکتیک‌ها اشتباهاتی داشتیم و باید در آرامش عملکرد تیم ملی را کارشناسی کنیم و ببینیم در چه بخش‌هایی اشتباه‌ها وجود داشته است. گلایه‌ای از دوستان منتقد دارم که بعضی از آنها از هر شرایطی استفاده می‌کنند تا همه چیز را به نفع خود رقم بزنند. ما باید انتقادهای سازنده کنیم. فوتبال ما کجا و فوتبال پرتغال کجا.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما