شناسهٔ خبر: 19616451 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تحت پوشش شرکت‌های تجاری انجام شد

بازگشت شرکت‌های امنیتی آمریکایی به عراق

پس از هفت سال از خروج آخرین شرکت امنیتی آمریکایی از عراق، بار دیگر یک شرکت امنیتی آمریکایی در پوشش شرکت‌های تجاری به عراق بازگشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از اینکه شرکت‌های امنیتی آمریکایی با رسوایی قتل شهروندان غیر نظامی در بغداد، هفت سال پیش عراق را ترک کردند؛ این بار اما به بهانه تأمین کاروان‌های تجاری میان بغداد و امان وارد عراق می‌شوند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، دولت بغداد با یک شرکت امنیتی به نام «اولیو» برای تأمین امنیت پروژه «القناة الجافه»(کانال خشک) که پروژه‌ ایجاد جاده مواصلاتی میان بغداد و امان (پایتخت اردن) است؛  قراردادی به امضاء رسانده است.

290 کیلومتر از این جاده 430 کیلومتری در مناطق بیابانی است و حجم تبادل تجاری در آن 13 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود؛ جاده‌ای که امنیت آن از سوی تروریست‌های داعش تهدید می‌شود.

العربی الجدید می‌افزاید: هشت ماه مذاکرات در «امان» میان بغداد و هشت شرکت امنیتی آمریکایی صورت گرفته و بغداد تلاش داشته تا این مذاکرات مخفی بماند؛ حتی «سعد الحدیثی» سخنگوی دولت العبادی در 13 مارس گذشته هر گونه مذاکراتی در این باره را تکذیب کرد.

اما «فالح العیساوی» رئیس شورای استانداری الانبار به العربی الجدید گفته است که شرکت آمریکایی کار خود را از 15 ژوئیه آغاز خواهد کرد.

همچنین این روزنامه که مقر آن در لندن است به نقل از منابع خود می‌نویسد که شرکتی که دولت عراق با آن به توافق رسیده شرکت «اولیو» است و امضای توافق میان دو طرف در جریان سفر «جرالد کوشنر» مشاور و داماد «دونالد ترامپ» به بغداد در آوریل گذشته صورت گرفته و «کوشنر» با این شرکت در ارتباط است.

این توافق که مدت آن پنج ساله است، عملیات تأمین امنیت جاده‌ها، گشت زنی با بالگرد، و بازسازی پل‌ها و ساخت ایستگاههای بین راهی، مراکز امنیتی، پمپ بنزین و رستوران را در بر می‌گیرد.

«حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون دفاع و امنیت پارلمان عراق در این باره به العربی الجدید گفته است که شرکت امنیتی آمریکایی در زمینه سرمایه‌گذاری فعالیت دارد و با شرکت‌های امنیتی که سابقا در عراق حضور داشتند تفاوت خواهد داشت.

به عقیده وی این اولین سرمایه‌گذاری دولت در زمینه امنیتی است و لازم است تا شرکت کاملا تحت نظارت دولت و اشراف آن باشد.

او از دولت بغداد خواست تا هوشیار بوده و ضمانت‌هایی را از این شرکت آمریکایی دریافت کند مخصوصا اینکه این اولین باری است که با شرکتی با این کارنامه در زمینه امنیت اقتصادی همکاری می‌شود.

انتهای پیام/ص

نظر شما