شناسهٔ خبر: 19616382 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارشی به بهانه تاسیس اولین خانه ملت؛

خانه‌ای که می‌تواند برای ملت ناامن باشد/ همه‌چیز حتی مجلس در تهدید ثروت‌سالاران!

وقتی راهیابی به مجلس جولانگاه ثروت‌اندوزان و سرمایه‌سالاران شود، دیگر جایی برای عرضه فرزندان شایسته ملت باقی نمی‌ماند،لذا پس از مدتی مجلس محل اجتماع نمایندگان جریان‌های آلوده سیاسی و اقتصادی می‌شود و نمی‌توان در آن نمایندگان واقعی ملت را یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، هفتم خرداد روز قانون و آغاز هفته مجلس است، انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در 24 اسفند 1358 برگزار شد و ملت در این انتخابات با شرکت حدود 11 میلیون نفری به نمایندگان خود رأی دادند، بدین ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میاندوره‌ای مجموعا 263 نماینده به مجلس راه یافتند.

تاریخ تاسیس اولین خانه ملت
با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) در سیزدهم رجب 1400 ه . ق برابر هفتم خرداد 1359 در میان شور و شوق عمومی وصف ناپذیری رسما افتتاح شد.

امام خمینی(ره) در پیام خود به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند: « شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمی‌کند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند.»

همچنین همه عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها ، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد و در بعد نظارتی نیز مجلس اختیارات زیادی دارد از جمله رأی اعتماد به دولت، حق سؤال و استیضاح از اعضای هیأت دولت و نیز تحقیق و تفحص از دستگاه‌های حکومتی از جمله مهمترین این اختیارات است.

پیشینه مجلس در ایران
مجلس شورای ملی در جریان جنبش مشروطه و بر پایه اولین قانون اساسی ایران تشکیل شد، در دوران‌های آغازین مجلس، به احترام فرمان مشروطیت مظفرالدین‌شاه به مجلس شورای ملی ایران «دارالظفر» نیز می‌گفتند.

در زمان پهلوی دوم قوهٔ مقننهٔ ایران دومجلسی شد و مجلس سنا در حکم مجلس ایران بود. مجموعه مجلس شورای ملی و مجلس سنا را اغلب با نام «مجلسَین» می‌خواندند.

از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ ش تا انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ش کلاً ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در میان برخی از این دوره‌ها ایام فترت پیش می‌آمد و کشور بدون مجلس می‌ماند.

در فرمان مشروطیت نام مجلس یک بار مجلس شورای ملی و بار دیگر مجلس شورای اسلامی آمده است. پس از انقلاب، قوهٔ مقننه دوباره تک‌مجلسی شد و نام مجلس طبق قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای ملی ماند ولی نمایندگان‌نخستین مجلس آن را به مجلس شورای اسلامی مصوب کردند. پس از سه دورهٔ مجلس، در بازنگری قانون‌اساسی سال ۱۳۶۸، نام مجلس رسماً به مجلس شورای اسلامی تغییر نام یافت.

خانه‌ای برای نظم و نظارت
بمناسبت افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی  با علی‌اصغر یوسف نژاد نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به گفت‎و‎گو پرداختیم.

وی درخصوص وظایف مجلس اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند.

مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد، تشخیص این امر بر عهده شورای نگهبان است.

وی در خصوص دیگر وظایف مجلس افزود: تعیین رئیس مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد و شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است.

فرایند قانون‌گذاری
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لوایح قانونی پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس تقدیم می‌شود و طرح‌های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است و طرح‌های قانونی، پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: مجلس جزئی از مردم است و تمام‌تصمیماتی که در آن‌گرفته می شود به کمک‌نمایندگان مردم، در راستای آرامش و امنیت و تامین خواسته‌های مردم می‌باشد.

به گزارش بلاغ، مجلس در نظام اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد چنانکه حضرت امام (ره) آن را «‌خانه ملت» و «‌در رأس همه امور»‌ می‌دانستند، مجلس شورای اسلامی وظیفه و اختیار تصویب قوانین و برنامه‌های مورد نیاز کشور را در چارچوب احکام و ضوابط اسلام دارد.

چه کنیم تا مجلس در رأس همه امور باقی بماند
براساس قانون اساسی و نظرگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری، مجلس دارای شأن بی‌مانند است اما واقعاً باید چه کرد تا همچنان این نهاد راهبردی بتواند به نقش اصلی خود در تدوین قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین بپردازد.

رضا کرم‌حسینی، دانشجوی کارشناسی حقوق، رعایت شأن و جایگاه مجلس را از وظائف اولیه نمایندگان این نهاد قانونی می‌داند و می‌گوید: حرمت امامزاده را ابتداء باید متولی آن نگه بدارد، و نمایندگان مجلس اولین کارشان باید آشنایی با بایدها و نبایدهای این جایگاه باشد.

وی با بیان اینکه حفظ جایگاه نمایندگی مجلس از انجام تکالیف نمایندگی مهمتر است، اظهار کرد: فردنماینده مدت زمانی به‌عنوان نماینده می‌ماند و سپس می‌رود، اما صیانت از این جایگاه از مقدس‌ترین وظائف دینی و ملی همه بویژه خودنمایندگان است.

خانه‌ای که می‌تواند برای ملت ناامن باشد
سیده زهرا موسوی، دانشجوی دکترای حقوق جزا، رفتارهای انتخاباتی را از تهدیدها و آسیب‌ها ذکر کرد و گفت: هزینه‌کردهای نجومی برای ورود به مجلس، که نوعی چنگ‌اندازی پنجه‌های قدرتمند ثروت بر رخسار این نهاد مقدس است، باید در سطح کلان و در قالب قوانین شفاف توسط شورای محترم نگهبان مورد دقت قرار گیرد تا مجلس شورای اسلامی آلوده به اغراض جریان‌های آلوده نشود، ضمن آنکه اعتماد مردم نیز بتدریج از این کانون قانون‌گذاری کشور سلب می‌شود.

وی در همین ارتباط افزود: وقتی راهیابی به مجلس جولانگاه ثروت‌اندوزان و سرمایه‌سالاران شود، دیگر جایی برای عرضه فرزندان شایسته ملت باقی نمی‌ماند، چراکه آنها هیچ‌گاه نمی‌توانند از عهده قدرت تاثیرگزار ثروت و تبلیغات دیوانه‌کننده آنها برآیند؛ لذا پس از مدتی مجلس محل اجتماع نمایندگان جریان‌های آلوده سیاسی و اقتصادی می‌شود و نمی‌توان در آن نمایندگان واقعی ملت را یافت که دارای تاثیر بر روند انجام صحیح وظائف مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

شورای نگهبان، نگهبان مجلسی سالم و بدون آلودگی
این جوان دانشجو با اشاره به وظائف خطیر شورای نگهبان، یادآور شد: طبیعی است که طبق قانون کلید حفظ سلامت واردین به مجلس در دست شورای نگهبان باشد. با عرض پوزش از شورای محترم نگهبان باید گفت که بخش اعظمی از وضعیت کنونی چالش‌هایی که نمایندگان برای مردم و نظام اسلامی بوجود می‌آورند، محصول نوع نگاه و رفتار شورای محترم نگهبان و بخشی نیز متوجه مردم به‌عنوان انتخاب‌کنندگان است. واقعاً شورای نگهبان بدون ملاحظه باید صلاحیت ورود آنانی را که در انتخابات هزینه‌های نجومی می‌کنند و رأی مردم را می‌خرند، رد کند و در این زمینه تحت تاثیر هیچ لابی و فشاری قرار نگیرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما