شناسهٔ خبر: 19616130 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفتگویی بررسی شد؛

رواج سفره های تجملاتی و محروم شدن قشر کم درآمد از ثواب افطاری دادن

یک استاد حوزه با بیان این که متاسفانه امروزه مساله ی افطاری دادن تجملاتی شده و گاهی نیز به حاشیه رفته است، اظهار داشت: بعضی با دادن افطاری آنچنانی و تجمل گرایی موجب شده اند تا افرادی که توان مالی کمتری دارند از افطاری دادن محروم شوند این افراد به گونه ای باب کرده اند که سفره های افطاری باید رنگین باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  زنان کویر ، نزدیک اذان است، سفره پهن می شود. عرض و طول سفره چند برابر تعداد میهمانان است.  زلوبیا و بامیه، شله زرد با انواع تزیین ها، آش های متنوع، با نان و پنیر و سبزی های تزیین شده ، چند پارچ شربت نعناء، گلاب، خاکشیر و... تازه آغاز یک افطاری است و هنوز شام نیامده تا هنرهای کامل خانم خانه به نمایش درآید.

شاید در دل میزبان شوقی حاصل از رنگارنگ بودن سفره به رقص در آید اما میهمانان با نگرانی به سفره نگاه می کنند ، چرا که اگر زحمت پهن کردن چنین سفره ای را فاکتور بگیریم هزینه ی زیاد آن را نمی توان توجیح کرد .

مریم طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که  اصل طعام دادن در اسلام تاکید شده است گفت: امام صادق(ع) می فرماید: سه گروه اهل نجات هستند، کسانیکه به دیگران طعام می دهند ، کسانیکه بلند سلام می دهند و افراد اهل نماز شب هستند.

این مدرس حوزه ادامه داد: در اسلام به افطاری دادن تاکید فراوان شده از این رو  امام صادق(ع)می فرمایند: مَن فَطَّرَ صائماً فلَهُ مِثلُ أجرِهِ؛ هر که روزه دارى را افطار دهد، همانند وى پاداش دارد. امام باقر(ع) می فرمایند قال الکاظم (ع) نیز می فرمایند: فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک؛افطاری دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبی) بهتر است.

وی با  بیان این که متاسفانه امروزه مساله ی افطاری دادن تجملاتی شده و گاهی نیز به حاشیه رفته است، اظهار داشت: بعضی با دادن افطاری آنچنانی و تجمل گرایی موجب شده اند تا افرادی که توان مالی کمتری دارند از افطاری دادن محروم شوند این افراد به گونه ای باب کرده اند که سفره های افطاری باید رنگین باشد.

این مدرس حوزه تاکید کرد: افراد دارای توان مالی کمتر چون نمی توانند سفره های آنچنانی به راه بیاندازند در نتیجه اصل کار را انجام نمی دهند بنابراین افراد زیادی از این ثواب محروم شده و این کار موکد در اسلام کنار گذاشته می شود.

طباطبایی با بیان این که دین اسلام بر سادگی استوار است، تصریح کرد: افرادی که دارای توان بیشتری هستند به جای رواج تجملات به تعداد بیشتری افطاری دهد تا به این وسیله از ثواب بیشتری برخوردار شوند.

 

این استاد حوزه در پایان گفت: ثواب افطاری دادن در میان میان اقوام و خویشان بسیار بالا است چرا که علاوه بر افطاری دادن، صله رحم است که برکت و عمر فرد را زیاد می کند و از شفاعت پیغمبر نیز برخوردار می شوند.

اگر به کلام مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله خامنه ای توجه کنیم بارها شاهد بوده ایم که ایشان به افطاری دادن ساده تاکید ویژه دارند، ایشان فرموده اند: «یک سنت خوب، افطاری دادن های ساده و بی پیرایه در مساجد و خیابان هاست».

بی شک همانگونه که افطاری های تجملاتی در فرهنگ مان وارد شده و کم کم جا برای خود باز کرده ما نیز امروزه باید بکوشیم تا فرهنگ دادن افطاری ساده به کما نرود.

 

 

انتهای پیام/

 

نظر شما