شناسهٔ خبر: 19615950 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو نسبت به پارسال در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تب کریمه کنگو عفونتی ویروسی است که موارد ابتلا به آن نسبت به پارسال در کشور کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -
دکتر محمد مهدی گویا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: تب کریمه کنگو بر اثر تماس انسان با دام آلوده و یا بر اثر گزش حشراتی که با دام آلوده در تماس بوده اند به انسان منتقل می‌شود.

وی گفت: رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در هنگام ذبح دام و پوشیدن بدن در برابر گزش کنه زمینه بروز این بیماری را کاهش می‌دهد.

گویا با بیان اینکه میزان ابتلا به کریمه کنگو در کشور نسبت به پارسال کاهش یافته و جای نگرانی ندارد افزود: سال گذشته ۶۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۶ نفر بر اثر آن فوت کردند و امسال تعداد موارد ابتلا ۲۸ نفر بوده است که تاکنون ۲ نفر از آن‌ها فوت کردند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: این بیماری در صورت تشخیص زود هنگام درمان دارویی دارد و علائم آن بهبود پیدا می‌کند، اما در ۳۰ درصد موارد که علائم پیشرفته شود امکان از دست رفتن جان بیمار وجود دارد.

گویا با اشاره به اینکه سر درد، تب، لرز، درد عضلات پشت پا، تهوع، استفراغ و گلو درد از علائم اولیه ابتلا به کریمه کنگو است ادامه داد: پس از ۳ روز از ابتلا به این ویروس علائم پیشرفته به صورت خون ریزی از دهان، لثه، زیرپوستی، دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی و ادراری آغاز می‌شود که احتمال مرگ بیمار در این زمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری تاکنون در زاهدان، ایرانشهر، اصفهان، کرمانشاه و بندر عباس دیده شده است گفت: دفن بدن بیمار فوت شده بر اثر این بیماری با افراد عادی متفاوت است و باید در شرایط به طور کامل ایزوله در عمق زمین صورت گیرد تا امکان انتقال از جسد به حداقل برسد.

نظر شما