شناسهٔ خبر: 19613982 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا/امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای فراموش شده

ایلام - ایرنا - امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ دین اسلام به شمار می‌رود و در دین مبین عمل به آن بارها مورد تاکید قرار گرفته و در احادیث مختلف، ائمه اطهار (ع) به امر معروف و نهی از منکر و اجرای این مساله شرعی که از فروع دین مبین اسلام است برای سالم سازی جامعه تاکید فراوانی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اهمیت این فریضه الهی تا جایی است که مهمترین هدف قیام تاریخی امام حسین(ع) در کربلا احیای این فریضه واجب است و این امام همام بخاطر احیای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین دعوت مردم به اسلام و روی آوردن آنها به معروفات و دوری از منکرات از جان خود و اهل بیت بزرگوارش گذشت.
اگر چه به اذعان بسیاری از کارشناسان مذهبی و اجتماعی اجرای این فریضه در کاهش آسیب های اجتماعی و سالم سازی جوامع نقش بسیاری دارد اما هر یک از ما در درجه نخست به عنوان مسلمان و در درجه دوم به عنوان یک شهروند تا چه اندازه در زمینه اجرای این تکلیف شرعی توانسته ایم موثر باشیم؟
وجود بسیاری از آسیب های اجتماعی و پیشی گرفتن منکرات بجای معروفات در جامعه حکایت از غربت فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر دارد و شاید بخاطر همین مساله است که عمده کارشناسان و فعالان حوزه مذهبی بر گفتمان سازی این فریضه تاکید دارند.
خبرگزاری ایرنا مرکز ایلام با توجه به رسالت خطیر اطلاع رسانی به منظور ترویج فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر، مصادیق آن، راهکارهای احیای امر به معروف با رویکرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق نهی از منکر با حضور کارشناسان مذهبی و صاحب نظران این حوزه کرد.
میهمانان این میزگرد جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان و یک کارشناس مذهبی بودند که نظرات خود را در خصوص موضوع امر به معروف و نهی از منکر ارائه کردند.

** مردم و مسئولان باید مطالبه گر اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشند
جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام گفت: باید تمام مسئولان و اقشار مردم مطالبه گر انجام فرایض امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه باشند.
علی کریمی افزود: اشاعه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان 2 واجب الهی نیازمند داشتن بستر مناسب، فرهنگ سازی و بهره مندی از برنامه های مدون و عملی است.
وی اظهار کرد: در حوزه فرهنگ سازی رسانه ها مهمترین نقش را در ایجاد بستر مناسب به منظور همه گیر و فراگیر شدن این 2 فریضه در لایه های جامعه دارند.
کریمی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و مطالبه گری فرایض امر به معروف و نهی از منکر در جامعه یادآور شد: مردم باید بر اهمیت اجرای این 2 حدود الهی و شیوه های درست آن آشنا باشند.
وی تاکید کرد: به فرموده رهبری مردم و مسئولان باید نسبت به معروف های کلان چون حفظ آرمان های نظام، ترویج اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون زا، معیشت خانواده ها، تقویت امید در جامعه حساس بوده و برای تحقق آنها حرکت کنند.
کریمی افزود: همچنین با منکرها و ناهنجارهای مهم و بزرگی مانند تفرقه افکنی، قانون زدایی، طلاق، اعتیاد، دروغ، بی بند و باری، عدم توجه به باورهای دینی باید به مقابله پرداخت و جامعه را از این موارد پاک کرد.
وی در مورد گروه های فعال در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در استان ایلام گفت: گروه هایی موسوم به طلایه داران متشکل از همه اقشار و ضابطین بسیج و نیروهای انتظامی و نظامی برای احیای این فریضه الهی شکل گرفته است.
به گفته وی، گروه های سازماندهی شده امر به معروف و نهی از منکر پس از شناسایی گزینش شده و آموزش های لازم را فرا گرفته و در گروه های 10 نفر ساماندهی می شوند و هر پنج گروه یک ناحیه را تشکیل می هند.
جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام اضافه کرد: گروه های طلایه دار متشکل از اعضای هیات های مذهبی، یگان های نظامی و انتظامی، انجمن های مردم نهاد، اصناف و اقشار هستند.
کریمی گفت: همچنین در میان دانش آموزان نیز گروه های یادآوران و در ادارات و دستگاه های اداری نیز گروه های یاوران معروف تشکیل شده اند که هر گروه 10 عضو دارد.
وی تاکید کرد: این گروه های سازمان دهی شده تنها به تذکر زبانی به افراد هنجار شکن بسنده می کنند ضمن اینکه توصیه کرده ایم از احساساتی شدن در هنگام اجرای این فریضه پرهیز کرده و قبل از اقدام به نهی یا معروف تعمل و تفکر کنند.
کریمی افزود: طبق اصل هشت قانون اساسی انجام فرایض امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای عمومی و همگانی است و مختص دستگاه، ارگان یا افراد و گروه های خاصی نیست و همه اقشار جامعه در برابر اجرای آن دخیل هستند.

** امر به معروف فریضه واجب فراموش شده
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی، هنری مساجد ایلام نیز با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر فریضه واجب فراموش شده جامعه است، گفت: تمامی آحاد ملت مسلمان ایران باید در حفظ و حراست از احکام نورانی اسلام سعی و تلاش ویژه داشته باشند که یکی از ارکان اساسی دین و ضامن برپایی همه فرایض اسلامی این فریضه است و احیای آن بسیاری از مشکلات جامعه را رفع می کند.
حجت الاسلام علی چراغی پور اظهار کرد: یکی از مصادیق در احیای این فریضه الهی شناسایی منکرها و معروف ها در جامعه است تا اجرا کنندگان آن بتوانند این فریضه را بدرستی انجام دهند.
وی دومین عامل موثر در احیای این فریضه را لزوم یادگیری احکام امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: متولیان اجرای این فریضه باید موارد وجود و عدم وجود آن را فرا گرفته و در محافل و فضاهای عمومی اجرا کنند.
حجت الاسلام چراغی پور رعایت نکردن حقوق زنان، جوانان و کودکان در خانواده ها را از جمله وجود منکرات در خانواده ها عنوان کرد که در درجه نخست والدین باید در خانواده به عنوان کوچکترین نظام اجتماعی رعایت کند.
وی با بیان اینکه نا آگاهی از شرع یکی از علت های مهم عدم احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: در این زمینه رسالت سنگینی بر عهده دستگاه های فرهنگی است.

** محدود بودن برنامه های امر به معروف و نهی از منکر برای جوانان و نوجوانان
وی با بیان اینکه برنامه های این فریضه برای جوانان و نوجوانان محدود است، یادآور شد: این دبیرخانه برای توسعه و احیای این فریضه برنامه های مختلفی در طول سال اجرا و سا در دست اجرا دارد.
حجت الاسلام چراغی پور آموزش طلایه داران برای اجرای فعالیت های امر به معروف و نهی از منکر، تشکیل نشست های پرسش و پاسخ برای جوانان بویژه دانشجویان، کارگاه های مهارت افزایی، بکارگیری از ظرفیت هنر با تشکیل نشست های رسانه ای ویژه سایت های خبری و شبکه های مجازی، راه اندازی کانال تلگرامی معروف، برپایی همایش امر به معروف و نهی از منکر ویژه رسانه ها، حمایت از پایان نامه های آموزشی با موضوع این فریضه و تقدیر از فعالان مطبوعات و فضای مجازی در حوزه امر به معروف را از جمله برنامه های این دبیرخانه برای ترویج این فریضه الهی برشمرد.
وی چاپ کتاب با موضوع امر به معروف و نهی از منکر، تولید برنامه تلوزیونی با موضوع این فریضه، گردهمایی اساتید این حوزه و مسابقه مقاله نویسی دانش آموزانی و دانشجویی در استان و برگزاری نشست علمی بررسی راهکارهای علمی امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر برنامه های این دبیرخانه برای احیای این فریضه الهی برشمرد.

** امر به معروف و نهی از منکر باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام هم معتقد است: چنانچه بخواهیم جامعه ای سالم و مترقی داشته باشیم باید گفتمان امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در افراد تقویت شود.
حجت الاسلام حشمت رستمی تاکید کرد: اگر افراد نسبت به رفتارهای دیگران بی تفاوت باشند رفتار دیگران چه مثبت و چه منفی در مسیر آنها قرار گرفته و به مرور از آن تبعیت می کنند که در این زمینه باید امر به معروف و نهی از منکر به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود.
وی تشکیل طلایه داران یا یاوران امر به معروف و نهی از منکر را یکی از برنامه های گفتمان سازی این فریضه الهی توسط این سازمان اعلام کرد و افزود: در این زمینه گروه هایی از اعضای تشکل های مذهبی شکل می گیرد یعنی از هر هیات مذهبی افرادی فعال و دغدغه مند این حوزه شناسایی می شوند و آموزش های لازم را از طریق ستاد امر به معروف و نهی از منکر دریافت می کنند.
حجت الاسلام رستمی با ذکر اینکه اکنون 800 هیات مذهبی در استان وجود دارد که از این تعداد 500 هیات فعال است، یادآور شد: چنانچه از هر هیات 20 نفر به عنوان عضو گروه های طلایه داران انتخاب شوند حرکت اجتماعی قوی شکل خواهد گرفت که در آینده دستاوردهای مثبتی خواهد داشت.
وی تکرار مطالب را از دیگر راهکارهای گفتمان سازی فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: متولیان این فریضه اعم از روحانیان، اصحاب رسانه، فرهنگیان و دیگر اقشار باید این مساله را مرتب تکرار کرده تا احیای آن محدود به دوره زمانی خاص نباشد.
وی با اشاره به اعزام مبلغان اعزامی همزمان با ماه رمضان به این استان گفت: یکی از مسائلی که به این روحانیان برای برنامه های تبلیغی شان تاکید داریم اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است تا نسبت به احیای معروفاتی که در جامعه کمرنگ شده نظیر وقف، حفظ محیط زیست و منکرات در جامعه نظیر معضل های اجتماعی اقدام کنند.

** ضرورت بکارگیری شیوه های جذاب در احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر
حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه شیوه های جذابیت در گفتمان سازی این فریضه نیز باید در جامعه مورد توجه قرار گیرد گفت: متاسفانه یکی از آفت هایی که داریم برخی متولیان امر به معروف و نهی از منکر در احیای این فریضه چه کلامی و چه فیزیکی خشونت را بکار می برند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات ایلام گفت: با گفتار بد نمی توان این فریضه را احیا کرد بلکه با همراهی گفتاری می توان منکر را در جامعه ریشه کن و معروف را در جامعه احیا کرد.
وی بکارگیری شیوه جذاب آگاهی از طریق زبان خوش برای اجرای این فریضه را از دیگر راهکارهای این فریضه عنوان کرد تا فرد نسبت به آن ایمان پیدا کرده و به سمت معروف هدایت شود.

** ضرورت مشارکت گروه های مرجع اطلاع رسانی برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر
حجت الاسلام رستمی رسانه ها را عالی ترین گروه مرجع در تاثیرگذاری رفتار مردم و تغییر سبک زندگی مردم دانست و گفت: امروزه خانوارها بیشتر از فضای مجازی استفاده می کنند که باید از ظرفیت رسانه های مجازی برای احیای این فریضه استفاده و شیوه فعالیت به سمتی هدایت شود که مخاطب داشته باشد.
وی شناسایی مدیران گروه های توانمند در حوزه فرهنگی، ایجاد کانال های جدید فرهنگی برای تاثیرگذاری مثبت و برپایی کارگاه های ترویج سواد رسانه ای با قدرت تحلیل داده ها را از دیگر راهکارهای ترویج فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در حوزه رسانه ها دانست.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام با تاکید بر اینکه حوزه معروف و منکر باید از هم تفکیک شوند، گفت: فضاهایی مثل خانواده، محیط های اداری و عمومی بر روی هم اثر گذار بوده و اگر این فریضه در نخستین نهاد اجتماعی که خانواده است، رعایت نشود در سایر محیط ها هم رعایت نخواهد شد.
وی با اشاره به رشد آسیب های اجتماعی گفت: باید حرکات ما به سمتی باشد که امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنیم تا به موازات آن معروف ها در جامعه افزایش و منکرها کاهش یابند.

** اجرای امر به معروف و نهی از منکر با اقدام های تشکیلاتی و سازمانی موثر نیست
یک کارشناس حوزه دین و اخلاق نیز گفت: برخورد با ناهنجاری ها و هنجارشکنن باید از طرف ناهی یا آمر برخورد و رفتاری نرم، لطیف و جذب کننده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین حاتمی افزود: باید افراد ناهی و آمر از طرف مقابل شناخت کافی داشته باشد و شیوه برخورد درست، منطقی و موثر با او را بدانند.
وی یادآور شد: احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگ سازی در سطح وسیع و به صورت خودجوش و با اتکا به قدرت مردمی است و اقدام های تشکیلاتی و دولتی چندان موثر نیست.
حجت الاسلام حاتمی اظهار کرد: باید اجرای این 2 فریضه الهی با حرکت های جهادی توسط مردم و مسئولان در جامعه تبیین شود و به عنوان یک مطالبه همگانی درآید.
این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: البته باید فرد ناهی یا ناکر خود فردی مقید به مبانی دینی باشد و قبل از توصیه به دیگران خود وی به امور دینی پایبندی باشد.
وی توصیه کرد: همچنین باید فرایض امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه های اجرایی و دولتی بویژه در بین مسئولان به خوبی نهادینه و عملیاتی شود.
به گفته وی، باید گروه ها یا افرادی که دارای تریبون هستند همچون رسانه ها، ائمه جمعه و جماعات همواره اجرای امر به معروف و نهی از منکر را به مردم و مسئولان به عنوان یک فرهنگ مطالبه گری گوشزد کنند.
به گزارش ایرنا، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در پی دغدغه های رهبر معظم انقلاب در سال 72 تشکیل شد و در دوره اصلاحات لایحه امر به معروف و نهی از منکر به مجلس آن زمان برده شد اما مجلس آن را تصویب نکرد و در دوره های بعدی نیز به این موضع پرداخته نشد.
اما در سال 94 قانون حمایت از عامرین به معروف و ناهیان از منکر با تایید مجلس و ارائه به دولت از یک طرح به قانون مبدل گشت و این طرح در 23 فرودین سال 95 با 24 ماده و 19 تبصره به عنوان یک بخشنامه اجرایی درامد.
اجرای دقیق و موثر این قانون نیازمند ردیف اعتباری است که هنوز برای آن پیش بینی نشده است و نیز برخی از موانع و موارد قانون باید اصلاح و بازنگری شود.
خبرنگاران: آزاده خرم - زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7171/ 7172/9102

نظر شما