شناسهٔ خبر: 19611099 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

محصولات فضایی ایران تجاری سازی می شود

صاحب‌خبر -

وزارت ارتباطات- سعید شاخصی به تجاری سازی محصولاتی که قبلا توسط پژوهشگاه فضایی ایران تولید شده است، پرداخت و گفت: تجاری سازی از سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است و امسال در تلاش هستیم بعضی از فناوری هایی که در گذشته شکل گرفته  است، در بخش فضایی و غیرفضایی را به سمت تجاری سازی  پیش بریم.
وی گفت: پتانسیلی که از  گذشته در پژوهشگاه وجود داشته است اگر به مرحله تجاری سازی برسد هم برای این پژوهشگاه و هم برای کشور مفید است.
شاخصی تاسیس شرکت های دانش بنیان در این حوزه را  یکی دیگر از برنامه های در حال پیگیری پژوهشگاه فضایی ایران بیان کرد و افزود: شیوه نامه تاسیس این شرکت ها با توجه به دستورالعمل ها تدوین شده است و در حال حاضر دو شرکت در این زمینه در حال راه اندازی است که این شرکت ها هم در حوزه فضایی و هم در حوزه غیر فضایی فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه موضوعات مربوط به فضا، موضوعات جدیدی در کشور است، گفت: به همین علت این فناوری هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده تا بتواند وارد بازار شود اما محصولات قبلی پژوهشگاه فضایی، قبل از ادغام پژوهشکده ها مانند دستگاه ازن ژنراتور که در پژوهشکده رانشگرهای فضایی تولید شده است در حال حاضر مورد نیاز کشور است و باید بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران افزود: دو بخش فضایی و غیر فضایی در قسمت هایی با هم پوشانی دارند به طوری که خیلی از محصولات در صنعت از سرریز صنعت فضایی شکل گرفته است و به همین علت به صورت گسترده ، تجاری سازی محصولات غیر فضایی را در برنامه های سال 96 این پژوهشگاه  قرار داده ایم.
شاخصی گفت: در راستای پروژه های غیر فضایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور مثال با شرکت ملی پست در سورتینگ بسته های پستی که در پژوهشکده مکانیک شیراز انجام شده است، همکاری داریم.
وی اینترنت اشیا را زمینه دیگر همکاری با حوزه هایICT  اعلام کرد و گفت: به طور مثال در دشت مغان در حوزه اینترنت اشیا و کشاورزی پروژه ای در دست اقدام است و زمینه های دیگری نیز برای فعالیت در این حوزه وجود دارد.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران به مدیریت دانش به عنوان یکی دیگر از محورهای فعالیت این پژوهشگاه در سال 96 پرداخت و افزود: در این حوزه موضوعات توسعه دانش و فناوری اطلاعات قرار دارد که در بخش فناوری اطلاعات با استفاده از فیبر نوری سیستم های پژوهشگاه ارتقا یافته است و به وسیله اتوماسیون، ساختارهای مختلف دو پژوهشکده در تهران  و سه پژوهشکده در استان ها و یک مرکز تحقیقات فضایی به صورت  یکپارچه به هم متصل شده و سیستم های اداری، مالی و مدریت پروژه متمرکز می شود و همچنین قسمت های مختلف پژوهشگاه به همراه پژوهشکده های آن به هم مرتبط می شوند .
وی درباره برنامه های مربوط به توسعه دانش در پژوهشگاه فضایی نیز افزود: مراحل مختلف دانش شامل کسب دانش، انتقال و حفظ آن در حوزه توسعه دانش انجام می شود که امیدواریم بتوانیم این دانش های تولیدی را مستند کنیم  تا برای استفاده دانشگاه ها و دیگر مراکز و پروژه ها قابل استفاده باشد.
شاخصی گفت: از چند سال گذشته بحث مدیریت دانش در پژوهشگاه شکل گرفته است و پژوهشگران ما ملزم هستند مراحل مختلف پروژه ها را در قالب یک مستند تدوین کنند و این اطلاعات در پژوهشگاه ثبت و ضبط می شود ، به طوری که مستند سازی خوبی در این زمینه انجام شده و اطلاعات مناسبی از پروژه ها در قالب فناوری های به دست آمده جمع آوری شده است.

نظر شما