شناسهٔ خبر: 19610635 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

با حمایت ستاد توسعه فناوری مواد وساخت پیشرفته معاونت علمی؛

دستگاه اتوماتیک شکل‌دهی قطعات مهندسی پیچیده در کشور بومی‌سازی شد

صاحب‌خبر -

پروژه " طراحی و ساخت دستگاه پیشرفته قالب‌گیری تزریقی با فشار پایین(LPIM)"با حمایت ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی انجام شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احمدرضا محمد مجری پروژه " طراحی و ساخت دستگاه پیشرفته قالب‌گیری تزریقی با فشار پایین(LPIM)" درباره این پروژه اظهار کرد: ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی با توجه به رسالت خود یعنی توسعه فناوری های مرتبط با علم مواد و ساخت تجهیزات مرتبط با این حوزه دانشی، حمایت از این پروژه را انجام داده است. این دستگاه برای شکل دهی قطعات مهندسی پیچیده از جنس پودر فلزی، پودرسرامیکی، پلیمر و انواع کامپوزیت استفاده می شود.
وی با بیان اینکه طراحی و ساختاین دستگاه برای نخستین بار در کشور انجام شده است ادامه داد: درصنعت دنیا استفاده از این دستگاه مرسوم است اما به دلایلی همچون محدودیت‌های ارتباطات بین المللیدر گذشته، عدم نقدینگیمناسب صنایع داخلی و هزینه های بالای نمونه های خارجی،صنعتگران را ترغیب به استفاده از روش هایقدیمی و سنتی کرده است بنابراین ساخت و توسعه این دستگاه می تواند افقی جدید بر روی صنعتگران و پژوهشگران در حوزه های مختلف مواد پیشرفته باز کند.
محمد با اشاره به تنوع سبد کاربردی این دستگاه گفت: این دستگاه در صنایع مختلف همچون صنایع پزشکی، نساجی، خودروسازی، هوا و فضا، نیروگاهی و نفت کاربرد دارد. البته بهره برداران این دستگاه نیز باید ذهن پویا و همت لازم در استفاده از این دستگاه را داشته باشند و از آن برای تولید و بهبود کیفیت قطعات پیشرفته استفاده کنند.
وی درباره مزیت های این دستگاه بیان کرد: این دستگاه نسبت به دستگاه های قالب گیری تزریقی با فشار بالا مزیت هایی همچون شکل دهی قطعات در دمای قالب گیری پایین، زمان کم چسب زدایی از قطعات، امکان استفاده مجدد از مواد مازادپس از تزریق، سایش کم قالب ودر نهایت هزینه پایین تمام شده قطعات در سطح تولید را دارد.
محمد همچنین ابراز کرد: کشورهای پیشرفته در حوزه صنایع فلزی، غیر فلزی و پلیمری رشد بسیاری داشته اند و تولید این دستگاه گام نخست برای توسعه این حوزه استراتژیک و دسترسی به فناوری ساخت قطعات پیشرفته با اشکال پیچیده است، لیکن میبایست پژوهشگران ایرانیاز این توانمندی بومی شده در حوزه تخصصی خود بهره مند شوند.
وی عنوان کرد: کنترل دمای تزریق تا 300 درجه سانتیگراد،طراحیمخزن استیل مجهزشده به همزن سیاره ای دو تیغه با کنترل سرعت که منجر به ساخت قطعات با چگالی یکنواخت خواهد شد، وجود پمپ خلاجهت حباب گیری مواد قبل از تزریق که به کیفیت بالای ساخت قطعه خواهد انجامید، عدم استفاده از نیروی هیدرولیک و استفاده از نیروی نیوماتیک، کوچک بودن دستگاه و مصرف انرژی کماز جمله ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه است. بنابراین با بومی سازی این دستگاه از یک سو نیاز به استفاده از دستگاه های خارجی با قیمت بالا رفع شده و همچنین از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود و از سویی دیگر امکان ایجاد تحول در صنعت ساخت قطعات پیچیده فراهم خواهد شد.
انتهای پیام/25

نظر شما