شناسهٔ خبر: 19608458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ستاد توسعه فرهنگ | لینک خبر

ستاری؛

تعامل دانش و اقتصاد زمینه‌ساز بهبود جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی است

صاحب‌خبر -

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: اگر خواهان اقتصادی پویا و موفق هستیم می‌بایست دانش، فناوری و نوآوری را پایه اقتصاد قرار دهیم و متقابلاً برای رشد علمی و ارتقای جایگاه کشور در ، باید با پررنگ کردن بخش خصوصی در عرصه پژوهش، ایجاد فرهنگ کسب و کار در دانشگاه‌ها و هدایت جوانان به کسب و کارهای فناورانه نوپا، نقش اقتصاد را در عرصه علمی پررنگ کنیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریس‌جمهوری، در مراسم هفتمین دوره جایزه شهید علیمحمدی با تاکید بر ضرورت ارتقای جایگاه جهانی کشورمان در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: دولت از آغاز راه خود به دنبال تحقق اقتصاد دانش‌بنیان بوده است چراکه این اقتصاد راه‌کار توسعه و پیشرفت کشور است.
ستاری افزود: رتبه‌ی علمی کشورهای پیشرفته و مقایسه جایگاه جهانی این کشورها در عرصه اقتصاد نشان می‌دهد این دو مقوله دارای ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با یکدیگر هستند و به هر میزان که توانسته‌اند به رشد علمی دست یابند اقتصادی پویاتر داشته و از سوی دیگر اقتصاد را در عرصه توسعه علمی و پژوهشی دخیل ساخته‌اند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رشد جایگاه علمی کشورمان بیان کرد: با نگاهی به رتبه‌بندی مقالات دانشمندان کشومان در مقایسه با دیگر کشورها می‌توانیم شاهد رشد و ارتقای فزاینده این جایگاه باشیم، به‌طوری‌که کشورمان در عرصه نانو امسال با ارتقایی یک پله‌ای، در رتبه پنجم و میان توسعه‌یافته‌ترین کشوهای دنیا قرار گرفت که با همین نرخ رشد، قرار گرفتن ایران در رتبه چهارم تا پایان سال جاری دور از انتظار نیست.
ستاری با بیان این‌که رشد فزاینده تولید علم کشور زمینه ساز تقویت و توسعه جایگاه بین المللی ایران خواهدبود تأکید کرد: اگر خواهان اقتصادی پویا و موفق هستیم می‌بایست دانش، فناوری و نوآوری را پایه اقتصاد قرار دهیم و متقابلاً برای رشد علمی و ارتقای جایگاه کشور در ، باید با پررنگ کردن بخش خصوصی در عرصه پژوهش، ایجاد فرهنگ کسب و کار در دانشگاه‌ها و هدایت جوانان به کسب و کارهای فناورانه نوپا، نقش اقتصاد را در عرصه علمی پررنگ کنیم.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، رشد کسب و کارهای نوپا را هم‌گام با تولید علم کشورمان یادآور شد و گفت: استارت‌آپ‌ها نیز همچون عرصه علمی کشور رشدی نمایان دانرند و خلاقیت، نوآوری، اعتماد به‌نفس و پشتکار جدی جوانانی که در این عرصه گام می‌گذارند، این رشد خارق‌العاده را رقم زده است؛ به طوری که برخی از استارت‌آپ‌ها در کم‌تر از یک سال رشدی هزاردرصدی را تجربه می‌کنند و رشد کم‌تر از 10 درصدی این استارت‌آپ‌ها در یک هفته، نشان‌دهنده مانع یا خللی در مسیر شتابان آن‌هاست.

در مراسم هفتمین دوره جایزه شهید علیمحمدی با حضور محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از پژوهشگران علوم پایه برگزار شد، دانشمندان برتر کشور در علوم فیزیک و ریاضی، این جایزه علمی را از معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دریافت کردند.
مریم شاه‌سیاه فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر ناصر گلستانی فارغ‌التحصیل دانشگاه تربیت مدرس به عنوان برندگان بخش ریاضی، همچنین بابک زارع فارغ‌التحصیل مقطع دکتری فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، دکتر محمدرضا محمدی ظفر دانش‌آموخته پژوهشگاه دانش‌های بنیاد و دکتر نصیری به عنوان محقق برتر حوزه فیزیک این جایزه را دریافت کردند.
جایزه علیمحمدی به پاس خدمات علمی و دانشگاهی شهید دکتر مسعود علیمحمدی استاد فقید دانشگاه تهران و نخستین دانش‌آموخته‌ی دکتری فیزیک داخل کشور، از جمله نقش مؤثرش در ایجاد زیرساخت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و تلاش‌های وی برای برپایی تحصیلات تکمیلی در ایران تحت این عنوان نام‌‌گذاری شده است.
ما باید جایگاه و نقشمان را در عرصه بین‌المللی تقویت کنیم و با رشد توانمندی‌های علمی و فناورانه کشور ضمن توسعه تعاملات بین‌المللی جایگاه خود را در این عرصه ارتقا دهیم.
گفتنی است جایزه علیمحمدی توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با همکاری انجمن فیزیک ایران همه‌ساله به رساله‌های دکتری برگزیده که در داخل کشور تهیه شده باشند و طی 3 سال متنهی به سال منتهی به سال‌ اعطای جایزه مرحلۀ دفاع را گذرانده باشند اعطا می‌شود.

نظر شما