شناسهٔ خبر: 19604320 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رونمایی از پروژه‌های ارتقای فناورانه کاخ‌موزه گلستان

تهران-ایرنا-پروژه‌های ارتقای فناورانه کاخ‌موزه گلستان که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام بود، رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه‌های ارتقای فناورانه کاخ‌موزه گلستان با حضور سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، فرهاد عزیزی مدیر پایگاه‌های میراث فرهنگی، مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان و جمعی از کارشناسان، پژوهشگران و علاقه‌مندان رونمایی شد.
این پروژه‌ها از سال 1393 با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به منظور ارتقای فناورانه مجموعه میراث‌جهانی کاخ گلستان، به‌عنوان اولین سایت جهانی، هم‌راستا با توسعه تکنولوژی روز با حفظ احترام به کالبد تاریخی و در جهت ارتقای سطح کیفی، حفاظت و انتقال دانش آغاز به کار کرد.
پروژه معرفی آثار و اشیای تالار حوضخانه با استفاده از فناوری‌های مجازی نوین با هدف بهبود شناخت و معرفی میراث جهانی و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا چون رمزینه پاسخ سریع، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و نمایش سه‌بعدی صورت پذیرفت. همچنین پروژه نورپردازی تالار حوضخانه با هدف معرفی بهتر و دقیق‌تر آثار هنری، حفظ آثار در مقابل اثرات مضر و مخرب محیطی، با استفاده از فناوری‌های مدرن نورپردازی پس از مدل‌سازی و مستندسازی کامل آثار و تابلوها و آزمایش‌های لازم به اجرا در آمد.
از دیگر رخدادهای مهم این برنامه می‌توان به افتتاح آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیای تاریخی در ضلع جنوبی کاخ‌موزه گلستان اشاره کرد.
سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در این مراسم درباره افتتاح آزمایشگاه مرمت میراث فرهنگی عنوان کرد: این اتفاق ثمره همکاری سازمان میراث فرهنگی و معاونت علمی است و من امیدوار هستم این همکاری الگویی برای سایر نهادها شود تا با همیاری بتوانند به موفقیت برسند.
وی در ادامه افزود: فاز نخست ارتقای فناورانه کاخ گلستان آغاز یک فرایند فناورانه است. کشور ما مهد خلاقیت و نوآوری بوده است و سال‌ها بوده که این خلاقیت مورد بی‌مهری قرار گرفته است. در سالهای اخیر تلاش شده تا دوباره به نوآوری‌ها بها داده شود و عامل انگیزه‌ای برای جوانان شود. ضروری است در قرن جدید با فناورانه و خلاقیت، عصر جدیدی در اقتصاد کشور رقم زده و اقتصاد دانش‌بنیان را مورد توجه قرار دهیم.
مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان در ادامه بیان کرد: مراحل راه‌اندازی این کارگاه از 6 ماه قبل آغاز و در 2 فاز شامل احیاء و بهینه‌سازی فضای کارگاهی شامل سیستم تهویه، نصب کابینت و تجهیزات اداری، حفاظ فلزی برای در و پنجره، و خرید تجهیزات از جمله انواع میکروسکوپ، اتوکلاو، تجهیزات کشت قارچ برای انجام فعالیت‌های تخصصی مرمت آثار نقاشی، کتب و اسناد با ارزش مجموعه کاخ گلستان اجرا شده است.
وی افزود: این مجموعه دارای 2 فضای کارگاهی مواد آلی و معدنی و یک فضای آزمایشگاهی بیولوژی و شیمی برای انجام مطالعات، تحقیقات فنی و آسیب‌شناسی بر روی مجموعه آثار کاخ گلستان است. این کارگاه برای ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی و اتصال آزمایشگاه مرمت کاخ گلستان به سیستم شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری از طریق اینترنت راه‌اندازی شده است.
محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، پس از بازدید از سیستم نرم‌افزار الکترونیکی حوضخانه، مجموعه هزارویک‌شب و آزمایشگاه مرمت آثار گفت: ارتقای سیستم فناورانه کاخ گلستان اتفاق مهمی است که با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی صورت پذیرفت.
وی خاطر نشان کرد: درحال‌حاضر، مشارکت سازمان میراث‌فرهنگی با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در زمینه ارتقای فناورانه کاخ گلستان الگوی بسیار خوبی است که امیدوارم این الگو به دیگر پایگاه‌ها تسری یابد. راه اندازی کارگاه مرمت آثار تاریخی باعث می‌شود تا به شکل علمی در این پایگاه کار کنیم. همه پایگاه‌های میراث فرهنگی نیازمند آزمایشگاه هستند تا مجموعه آثار تاریخی در آن‌ها مرمت شده و حتی از مجموعه‌های دیگر نیز، آثارشان را برای مرمت به این مکان بیاورند.
طالبیان با اشاره به این نکته که در کاخ گلستان ظرفیت علمی خوبی وجود دارد با توجه به این که مکان آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی نزدیک است و می تواند از پشتوانه علمی آن بهره بگیرد،گفت: همه پایگاه ها علاوه بر آزمایشگاه باید کتابخانه تخصصی نیز داشته باشند کاخ گلستان الگوی خوبی برای سایر اماکن و پایگاه ها می تواند باشد که در آن کارهای ویژه اتفاق بیفتد. در سال 96 قصد داریم از حضور فارغ التحصیلان مختلف دانشگاهی برای کارهای مطالعاتی و مستندنگاری استفاده کنیم و اعتباراتی نیز برای آن در نظر بگیریم.
در راستای پروژه‌ ارتقای فناورانه کاخ‌موزه گلستان در فروردین ماه سال 1395، پروژهی تجهیز زیرساخت شبکه و فیبر نوری کاخ که به عنوان پروژه‌ای زیرساختی پیش‌نیاز انجام سایر پروژه‌ها بود، به پایان رسیده است.
علمی**1023**1440
تنظیم کننده:ابوالقاسم تیموری ** انتشار: گلشن

نظر شما