شناسهٔ خبر: 19599538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رمضانخوانی و سحر خوانی دو سنتی دیرینه در سیستان

کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی زابل عنوان کرد: رمضانخوانی و سحرخوانی دو سنتی دیرینه و زیبا در فرهنگ مردم سیستان به شمار می رود که تنها در ماه مبارک رمضان اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین عسکری کهندل در گفت وگو با خبرنگار اوشیدا؛ ابراز کرد: بر اساس کتاب تاریخ سیستان، رمضان در این منطقه تاریخی غنی دارد و مردم این منطقه در صدر اسلام به دلیل برخورداری از رصد‌خانه به راحتی از حلول ماه مبارک‌ رمضان با خبر می‌شدند و یک ماه را روزه ‌داری می کردند.

حسین عسکری در ادامه گفت: رمضان خوانی و سحر خوانی دو آیین مهم منطقه سیستان در ماه مبارک رمضان است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد، در گذشته جهت اطلاع‌رسانی سحر به شیوه های خاصی صورت می گرفته، در بسیاری مواقع با ایجاد سروصدا در هنگام سحر، کوبیدن درب منازل، فانوس به دست و یا چاوشی کردن (خواندن اشعاری زیبا وعرفانی) فرارسیدن هنگام سحر را به همدیگر اطلاع می دادند که تا سالهای متمادی به دلیل عدم وجود رسانه ویا وسایل ارتباط جمعی این شیوه مورد توجه بوده است.

وی در مورد آیین رمضان خوانی در منطقه سیستان گفت: گروه های شش تا ده نفره ای، در ساعات اولیه شب های نیمه دوم ماه مبارک رمضان تا شب قبل از ضربت خوردن امیرالمومنین علی(ع) بر درب منازل شهر و روستا رفته و به طور دسته جمعی با همخوانی و همنوایی و با آهنگ خاصی شعر رمضونیکه را که در وصف ماه رمضان است را می خوانند که صاحب خانه بعنوان تبرکی به گروه رمضان خوانی چیزی از قبیل نقدینه یا شیرینی جات بدهد.

استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی زابل خاطرنشان کرد: سیستان سرشار از آداب و رسوم زیبایی است که متاسفانه در حال کمرنگ و فراموش شدن است بنابراین امیدواریم با فرهنگ سازی سعی بر حفظ این سنن زیبا شود.

انتهای پیام/

نظر شما