شناسهٔ خبر: 19599410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فلاحت پیشه در گفتگو با مهر:

اقدام تحریمی سنا نقض برجام و اعلام جنگ دیپلماتیک با روحانی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا علیه ایران خلاف نص صریح برجام است، تاکید کرد: این یک اعلام جنگ دیپلماتیک با دولت روحانی است.

صاحب‌خبر -

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: تحریم‌هایی که اخیراً در کمیته روابط خارجی سنا کلید زده شد، خلاف نص صریح برجام است و باید در کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ مطرح شود.

وی افزود: پیش از برجام، سه نوع تحریم علیه ایران شکل گرفته بود که بر اساس برجام باید برداشته می‌شد؛ تحریم‌های ذیل ۷ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های مازاد بر قطعنامه‌ها که در اتحادیه اروپا تصویب شده بود و تحریم‌های مازاد که توسط دولت و کنگره آمریکا اعمال شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری اوباما، تحریم‌های دسته سوم به حالت تعلیق درآمد و کنگره آمریکا نیز تعلیق آنها را شروع کرد، اما از همان زمان و در عمل، کارشکنی‌هایی در کنگره صورت گرفت و دولت آمریکا هم در عمل تحریم‌های غیرهسته‌ای جدیدی را دنبال کرد که مانع دیده شدن جنبه‌های تحریم‌زدایانه برجام شد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رویکرد تندتری برای اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای دنبال شده است، گفت: این تحریم‌ها عمدتاً با هدف راضی نگه داشتن سه لابی مهم برای آمریکا بوده است که شامل لابی صهیونیست‌ها، لابی عرب‌ ـ نفت و لابی نومحافظه‌کارانه آمریکایی‌ است که منافع این گروه سوم در صنعت جنگ‌افزاری آمریکا پنهان است.

وی با اشاره به سفر اخیر ترامپ به منطقه غرب آسیا اظهار داشت: ترامپ به عنوان یک تاجر سیاسی به منطقه ما آمد و با امضای قرارداد تسلیحاتی ۳۸۰ میلیارد دلاری با سعودی‌ها رسماً به دنبال اعلام جنگ و کارشکنی در منطقه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فارغ از اینکه عربستان توان اجرای این قرارداد را دارد یا خیر، اتفاقی که در عمل افتاد، این بود که ترامپ نیاز داشت تا پس از بازگشت از این سفر، چراغ‌سبزی را به عرب‌ها و نومحافظه‌کاران داخلی نشان دهد که این اتفاق در سنای آمریکا رقم خورد؛ البته آنها مدعی هستند که این خللی در برجام ایجاد نمی‌کند اما ما معتقدیم قطعاً در برجام خلل ایجاد خواهد کرد.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: در شرایطی که آقای روحانی اعلام می‌کرد که در دوره دوم ریاست جمهوری تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم لغو خواهد کرد، این اتفاق رخ داد و این یک اعلام جنگ دیپلماتیک با دولت روحانی است.

کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ تشکیل شود

وی با تأکید مجدد بر لزوم بررسی مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵، اظهار داشت: در صورت نهایی شدن این تحریم‌ها، طرح این موضوع در کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ باعث تغییر چالش‌ها از بین ایران و اروپا به ایران و آمریکا و جلب نظر مساعد روسیه و چین خواهد شد و حریف را مجبور می‌کند تا در زمینی که مطلوب ماست، بازی کند.

انتقاد روزنامه جمهوریخواهان و دموکراتها از سیاست های ترامپ

این نماینده مجلس با اشاره به فعالیت دو روزنامه واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز در آمریکا گفت: واشنگتن‌پست، ارگان حزب جمهوریخواه و نیویورک‌تایمز، ارگان حزب دموکرات است، اما هر دوی آنها در یک هفته اخیر در نقد سفر ترامپ به عربستان مقاله نوشته‌اند و عربستان را عامل تنش‌آفرینی در منطقه توصیف کردند.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: این به معنی شکل گرفتن ظرفیت‌های دیپلماتیک جدید برای جمهوری اسلامی است که باید در قالب دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی به طور همزمان از آن استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز گذشته پیش‌نویس طرحی را تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی در صحن کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا، افراد جدیدی را به فهرست تحریم‌های غیرهسته‌ای به بهانه فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی اضافه خواهد کرد.

نظر شما