شناسهٔ خبر: 19598806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت/

آستان قدس رضوی به مسئله بانکداری واقعی اسلامی ورود کند

ورود آستان قدس در حوزه اقتصاد مقاومتی اسلامی یقینا می‌تواند الگویی کارآمد، مردمی و بدور از رانت و سلطه گری(غربی) برای انسجام ملت‌های اسلامی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمود مقامی: معتقدم که اگر بخواهیم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به آرمان مد نظر بنیانگذاری کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی برسیم، می‌بایست در بخش‌های مختلف تفکر "ما می‌توانیم" ریشه بدواند و در گام بعدی حفظ آنان و سپس انتقال این ثمره به عنوان الگو به کشورهای اسلامی و سپس به همه جهان در دستور کار قرار گیرد.

 

رسیدن به این موضوع الزاماتی دارد که می‌طلبد همانطور که مقام معظم رهبری نیز در مدل فرآیند انقلاب اسلامی آنرا تشریح فرمودند که نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و سپس تمدن اسلامی قرار دارد، حرکت مجموعه‌های اصلی نظام براین مهم باشد. در حال حاضر نیز به نظر ایشان و به نظر تمام تحلیل‌گران اکنون ما در مرحله تثبیت دولت اسلامی هستیم.

 

اگر به خواهیم بعد از این مقدمه برگردیم به موضوع این نوشتار در مرحله دولت اسلامی وظایف تحقق این مهم تنها مربوط به دولت‌ها نمی شود بلکه قوای دیگر و ارکان دیگر نظام نیز شامل می شود و همچنین نگارنده یادداشت معتقد است که جایگاه بزرگ و مهم آستان قدس رضوی در زمینه تحقق سریع این موضوع نقش بی بدیلی بر عهده دارد.

 

در حال حاضر حوزه اقتصاد به عنوان یکی از اضلاع قدرت هوشمند انقلاب اسلامی در برهه کنونی از اهمیتی مضاعفی برخورد دار است که می‌باست مجموعه آستان قدس رضوی ورود به مسائلی همچون اصلاح الگوی مصرف، سبک زندگی و موضوع اقتصاد مقاومتی ورود تبینی و عملی داشته باشد.

 

اما چرا باید آستان قدس در این زمینه ورود کند؟ در پاسخ به این سئوال سخنی از امام خمینی(قدس سره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داریم که ایشان می فرمایند: " اصلاً مرکز ایران آستان قدس است و ما امیدواریم که همه ما را خداوند از خدمتگزاران آستان قدس رضوی سلام الله علیه قرار بدهد. (صحیفه نور، جلد 16،صفحه 221)".

 

در واقع اگر نگاه ما مبتنی بر پیشرفت همه جانبه کشور، برای رسیدن به الگوی مد نظر اسلام ناب محمدی برای حمایت از محرومین و مستضعفین عالم باشد، پیاده شدن الگوی اقتصاد مقاومتی رضوی در کنار سایر موضوعات اصلی برای بازگشت کرامت انسانی و  سبک زندگی رضوی بسیار ضروری است.

 

مسائلی که انتظار می رود آستان قدس رضوی برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بدان وارد شد، موضوع بانکداری اسلامی، احیای منابع خدادادی، تشکیل مرکز نخبگان رضوی، چابکسازی شرکت‌های تابعه و تغییر نگرش از افزایش سرمایه(بنگاه داری اقتصادی) به الگوسازی مبتنی بر جایگاه رضوی، توانمندسازی محرومین و مستضعفین و بسیج عمومی برای تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی رضوی کاملاً کارآمد است. مسئله ای که در این زمینه وجود دارد ارائه نظرات و طرح‌ها به منزله بزرگ شدن مجموعه رضوی نیست بلکه ضرورت پرداختن به اولویت‌های کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی و نقش دادن به مردم در تحقق موضوعات است.

 

 اما در تشریح خلاصه این پیشنهادات و دغدغه‌ها؛ در حال حاضر ربا و نوع بانکداری کنونی در کشور ایران سبب شده است که مراجع اعظام تقلید، علما و بزرگان از ادامه این روند ابراز نگرانی کنند. توجه به این حوزه یعنی بانک اسلامی رضوی با کارکرد الگوسازی برای سایر بانک‌های داخلی و خارجی می‌تواند کشور را در بخش‌های مختلفی از جمله توجه به محرومین، ایجاد اشتغال، نهادینه سازی فرهنگ قرض الحسنه، بانکداری بدون رباء، جلوگیری از رانت‌های بانکی و مردمی سازی بانکی به عنوان حداقل‌ترین مزیت‌های آن در دستور کار قرار داد. باید به این مسئله اشاره کرد که در حال حاضر بخش اعظمی از منابع و ثروت های کشورهای همسایه در اختیار نظام سرمایه داری و صهیونیستی غربی قرار دارد که این مهم سبب شده تا کنترل و نبض اقتصاد این کشورها در اختیار قدرت دلار و از این قبیل باشد چرا که عموما کشورهای اسلامی و غیراسلامی که وابستگی صد در صدی به نظام سرمایه‌داری غربی دارند در واقع پول و سرمایه‌ای ندارد و بیشتر برده دلار هستند. برای تحقق این مهم در حوزه کشورهای اسلامی نیز می توان از ظرفیت اعتاب مقدسه جهان اسلام برای سرعت بخشیدن به این مسئله اصلی کمک گرفت. یقین دارم اگر ابعاد مختلف بانکداری اسلامی رضوی در تمام زوایای آن مورد توجه قرار گیرد تمامی کشورهای غیر اسلامی نیز به این سمت و سو گرایش پیدا خواهند کرد. البته بررسی کارشناسی این مسئله نیازمند بررسی مراکز تحقیقاتی می‌باشد.

 

مسئله مهم دیگر بسیج مردمی آستان قدس برای احیای منابع خدادادی کشور برای کمک به دولت‌ها در راستای ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و خودکفایی است. متأسفانه در حال حاضر بخش‌های بزرگ معدنی، کشاورزی، آبی و هوایی کشور در طی ادوار مختلف(دولت‌ها) دچار تلاطم‌های سیاسی و تصمیم‌گیری شده است به‌طوریکه در صورت احیاء آنان علاوه بر ایجاد مشاغل زیاد در حوزه‌های مختلف، کشور را می تواند در بسیاری از موارد به خودکفایی برساند. در گذشته تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا وابستگی خاص به نفت قطع شود و  برای تحقق این موضوع هم امیداست مجموعه دولت به سمت بهره گیری از آستان قدس برای پرداختن به ابعاد گوناگون منابع غنی خدادادی کشور برود.

دغدغه دیگری که در بخش اقتصاد مقاومتی رضوی می‌تواند کشور ایران اسلامی را در بُعد مهمی همچون علم و فناوری به جایگاه تأثیرگذاری برساند توجه به بخش نخبگان علمی است. در حال حاضر کشور هندوستان، چین، استرالیا و ... بخشی زیادی از درآمدهای اقتصادی خود(غیرنفتی،) را مرهون توجه به نخبگان علمی و از طرفی تجاری سازی ایده‌ها دانست. این موضوع از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رسیدن به قله‌های علمی کشور بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفته است که در نشست‌های متعددی که با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها داشته‌ام، برورکراسی اداری کنونی در مراکز حمایتی علمی- دولتی را مانع از شکوفایی علمی ایده‌ها و طرح‌ها بیان می کردند که به نظر می آید آستان قدس می‌تواند با پویا سازی بخش‌های علمی و فناوری مجموعه کنونی و ترسیم افق جدید در این حوزه به رشد علمی و فناوری کشور خصوصا فعال شدن شرکت های دانش بنیان به قطب علمی و تجاری در جهان تبدیل گردد. در این بخش نیز ورود آستان قدس یقینا می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور را در زمینه‌های گوناگون فراهم سازد.

 

در ادامه نیز در بخش‌های چابکسازی شرکت‌های تابعه و تغییر نگرش از تولید ثروت به الگوسازی، توانمندسازی محرومین و مستضعفین و بسیج عمومی نیز آستان قدس رضوی با امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی که دارد برای تحقق اقتصادی و اجتماعی نیازمند تغییر رویه از نگاه افزایش سرمایه محوری به سمت الگوسازی است. چرا که نگاه مردم به مجموعه‌های اقتصادی آستان قدس به عنوان بنگاه اقتصادی نیست بلکه انتظار توانمندسازی محرومین و مستضعفین در مرحله نخست است که به حول قوه الهی در طی یک سال گذشته نسیم رضوی با نگاه انقلابی و جهادی در حال وزیدن به نفع مردم است. مسئله آخری که به طور اختصار به آن اشاره می کنم توجه به بسیج عمومی برای سرعت بخشیدن به کارهاست. مردم ثابت کرده اند که اگر به آنها در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نقش داده شود یقینا علاوه بر حمایت با همان روحیه دفاع از کیان کشور در دوران دفاع مقدس در عرصه جنگ کنونی اقتصادی به طور خاص جهادگونه وارد خواهند شد و این بزرگترین ظرفیت برای آستان قدس محسوب می شود.

 

اگر بخواهم در پایان نیتجه گیری مختصری از مطالب بالا داشته باشم این است که برای تحقق سریع دولت اسلامی مهمترین ضلع آن داشتن اقتصادی اسلامی کارآمد، قوی و با برنامه در تمامی زوایا است. ورود آستان قدس در حوزه اقتصاد مقاومتی اسلامی یقینا می‌تواند الگویی کارآمد، مردمی و بدور از رانت و سلطه گری(غربی) برای انسجام ملت‌های اسلامی باشد. اعتقاد نگارنده یادداشت بر این است که محدود سازی آستان قدس رضوی صرف در حوزه فرهنگی و مذهبی اجحاف به توانمندی گسترده این نهاد است و ترسیم افق در این مجموعه یقینا کمک شایانی به انقلاب اسلامی خواهد کرد همانطور که امام راحل(ره) فرمودند: اصلاً مرکز ایران آستان قدس است.

نظر شما