شناسهٔ خبر: 19598439 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

مشعل: آماده سازش هستیم/با هر وسیله‌ای از خود دفاع می‌کنیم

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل از آمادگی مشروط این جنبش برای سازش با رژیم صهیونیستی خبر داد و از مواضع دونالد ترامپ در مورد حماس ابراز ناامیدی کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز، خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس که به تازگی این مقام را واگذار کرده، در یک مصاحبه روی خط مشی و رویکرد عمل‌گرایانه جدید این جنبش تاکید کرد.

مشعل گفت حماس آمادگی پذیرش کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ را دارد.‌

وی اعلام کرد که اگر حماس احساس کند اسرائیل اراده‌ای جدی برای صلح دارد، متقابلا آماده سازش است.

مشعل با این همه، از مقاومت در همه اشکال آن دفاع کرده و گفته است: «این برای ما خشونت نیست.ما از خودمان با هر ابزار و وسیله نظامی که در اختیارمان باشد دفاع می‌کنیم. البته ترجیح می‌دادیم سلاح‌های پیشرفته‌ای را داشته باشیم که اسرائیل دارد.»

مصاحبه خالد مشعل با هفته نامه آلمانی اشپیگل هنوز منتشر نشده است؛ اما وب‌سایت "اشپیگل آنلاین" چکیده و سرفصل‌های این گفت‌وگو را منتشر کرده است.

مشعل از مواضع دونالد ترامپ و نطق اخیر او در ریاض نیز ابراز سرخوردگی کرد.

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس کشورهای عربی- اسلامی در ریاض، حماس را در ردیف "القاعده و داعش" قرار داد. مشعل گفته که چنین مقایسه‌ای را نمی‌پذیرد.

وی گفت: «چنین قیاسی خطا و یک تهمت بزرگ است، زیرا مقاومت حماس تنها به فلسطین محدود می‌شود و علیه اشغالگری اسرائیل است.اعضای حماس، "آدمکش‌های خونریزی نیستند که بی‌گناهان را در سراسر جهان می‌کشند.»

خالد مشعل هم‌چنین گفت که قصد ندارد روزی جانشین محمود عباس در تشکیلات خودگردان فلسطینی شود و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را پستی "غیرعادلانه و فاقد مشروعیت" خواند که بر شروط اشغالگران صحه می‌گذارد.

سازمان حماس به تازگی اعلام کرد که دیگر سیاست نابودی اسرائیل را دنبال نمی‌کند و از اخوان‌المسلمین نیز فاصله خواهد گرفت.

بعد از اعلام این خبر، خالد مشعل، رهبری سیاسی حماس را پس از دو دهه واگذار کرد تا اسماعیل هنیه جانشین او شود.

حماس در اساسنامه جدیدش، تشکیل کشور فلسطین بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ را پذیرفته اما هم‌چنان اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

نظر شما