شناسهٔ خبر: 19597759 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روحانی در تماس تلفنی با پوتین:

سیاست اصولی تهران روابط بسیار نزدیک و پیشرفته با مسکو است/ تداوم همکاری‌های سه‌جانبه با سوریه

R1011158/P1360/S1,13/CT1

رؤسای جمهور ایران و روسیه به‌صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (شنبه 6 خرداد) در تماس تلفنی رییس جمهور روسیه با وی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاریها با همسایگان خود و از جمله روسیه استقبال می‌کند، گفت: ایران مصمم‌تر از گذشته آماده  تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای با کشور روسیه است و در آینده پیشِ‌رو، شاهد همکاری‌های بسیار نزدیکتری میان دو کشور خواهیم بود.

رییس جمهور با تشکر از تبریک رییس جمهور روسیه و با اشاره به روند رو به توسعه روابط اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر، گفت: این روند رو به رشد روابط نشان دهنده اراده دو کشور برای توسعه همکاری‌ها به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری است و تهران از توسعه همکاری‌های فی‌مابین در پروژه‌های مهم زیرساختی و صنعتی و تقویت روابط در حوزه‌های انرژی و بانکی حمایت می‌کند.

 روحانی با تأکید بر اینکه تهران به تعهدات خود در اجرای برجام، تا زمانی که دیگر طرف‌ها نیز به تعهداتشان عمل کنند، پایبند است، افزود: همکاری‌های روسیه در اجرای برجام و همکاری در زمینه هسته‌ای بین دو کشور مورد استقبال ما است و تهران آماده اجرایی و عملیاتی کردن توافقات هسته‌ای خود با روسیه می‌باشد.

رییس جمهور در ادامه به همکاری‌های مشترک و همچنین توسعه تعاملات در سطح کریدور شمال ــ جنوب اشاره کرد و اظهار داشت: این همکاری‌ها باید همسو با منافع ملتها و تقویت صلح و ثبات منطقه، بیش از پیش توسعه یابد.

روحانی همچنین به همکاری‌های تهران و مسکو در حوزه تقویت صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم به‌ویژه در سوریه اشاره کرد و گفت: تقویت این همکاری‌ها در سوریه بسیار بااهمیت است و ما از تداوم همکاری‌های سه‌جانبه میان ایران، روسیه و سوریه استقبال می‌کنیم و مصمم به ادامه آن هستیم.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران از تعاملات سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای حفظ آتش‌بس در سوریه تحت هدایت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند، افزود: برخی از فعالیتهای کشورها از جمله دولت جدید آمریکا و عربستان موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه است.

وی تصریح کرد: همه کشورها باید برای یک مبارزه واقعی با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه بسیج شوند.

رییس جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک پیروزی مجدد دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: نتایج رأی‌گیری در ایران حکایت از حمایت وسیع و صریح ایرانیان از اقدامات اقتصادی و اجتماعی جناب‌عالی و برنامه‌های منطقه‌ای و بین المللی شما دارد.

پوتین ادامه داد: روسیه مصمم است که روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها بیش از پیش گسترش دهد و ما برای توسعه همکاری‌ها با تهران ارزش والایی قائل هستیم.

وی همچنین به ضرورت پایبندی به برجام و همکاریهای تهران و مسکو در حوزه انرژی هسته‌ای اشاره کرد و ابراز کرد: روسیه پایبند توافقات بین المللی تحت سرپرستی سازمان ملل متحد می‌باشد. همکاری‌های تهران ــ مسکو در این زمینه، براساس حقوق بین الملل و اعتماد بالای دو کشور به یکدیگر گسترش می‌یابد.

رییس جمهور روسیه با بیان اینکه "تماس‌های تنگاتنگ ما در حوزه‌های مسایل مختلف همچنان ادامه خواهد یافت"، گفت: اقدامات تجاوزگرانه برخی کشورها در سوریه مورد نگرانی ما است.

وی اظهار داشت: ما همیشه تأکید داریم که حضور روسیه و ایران در سوریه براساس دعوت دولت قانونی این کشور و در چارچوب موازین حقوق بین المللی است و به تلاش‌ها و همکاری‌های خود برای تقویت صلح و ثبات در منطقه و سوریه ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/*

نظر شما