شناسهٔ خبر: 19597230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خسارات میلیاردی تگرگ به مزارع و باغات شهرستان های مرند و اسکو

تبریز – بارش تگرگ در شهرستان های مرند و اسکو موجب وارد آمدن خسارات چندین میلیاردی به مزارع و باغات این شهرستان ها شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در پی ناآرامی های جوی و بارش تگرگ در شهرستان های مرند و اسکو، کشاورزان و باغداران این شهرستان ها متحمل خسارات چندین میلیاردی در باغات و مزارع خود شده اند به گونه ای که این میزان تنها در یک روستای شهرستان مرند ۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

خسارت ۷۰ میلیاردی تگرگ در مرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند در همین خصوص شنبه با اشاره به خسارات ناشی از بارش تگرگ در باغات روستای ارلان این شهرستان به خبرنگاران گفت: بر اثر بارندگی های زمستان سال گذشته و بارش های بهاره امسال خسارات جدی هم به باغات و هم  به بخش زراعی شهرستان وارد آمده است که خسارات وارده منجر به عدم تلقیح و تبدیل نشدن گل ها به میوه شده است.

منوچهر رحمانی ادامه داد: کل خسارات در مجموع ۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است که از این میزان ۶۲ میلیارد ریال مربوط به خسارات در بخش باغی و حدود  هشت میلیارد ریال مربوط به بخش زراعی است و اعم خسارات در بخش باغبانی مربوط به درختان زردآلو، هلو، آلو، گردو، آلبالو، گیلاس و بادام و در بخش زراعی، مزارع گندم، جو و کلزا  می باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود پنج هزار هکتار و در حدود ۳۵ درصد مزارع و دو هزار هکتار در حدود ۳۰ درصد از باغات شهرستان مرند بیمه شده اند، افزود: از سال ۹۳ در راستای مدیریت بهینه مصرف آب و طرح های مقابله با خشکسالی اقداماتی از قبیل اصلاح الگوی کشت، توسعه باغات در اراضی شیب دار، توسعه باغات گل محمدی، اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، کاشت زعفران و باغات پسته صورت گرفته و با همکاری دولت آبیاری تحت فشار در ۲۴۰ هکتار از باغات و مزارع اجرا شده که ۴۰ هکتار توسط خود کشاورزان انجام گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به اینکه شعار امسال مدیریت جهاد کشاورز ی شهرستان اشتغال جوان است، خاطر نشان کرد: در سال جاری سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان حدود ۲۰ هکتار افزایش داشته و شاهد افزایش ۶۵ هکتاری در کاشت پسته بوده ایم و در راستای اشتغال جوانان به زودی شاهد فعالیت های اساسی در فرآوری گیاهان داروئی و گلاب گیری در سطح شهرستان خواهیم بود.

خسارت تگرگ به مزارع و باغات شهرستان اسکو

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو نیز از خسارت تگرگ به مزارع و باغات این شهرستان خبر داد و با اشاره به بازدید از مزارع خسارت دیده در اثر تگرگ گفت: در اثر بارش باران شدید و تگرگ اخیر حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد محصولات باغی و زراعی بخش ایلخچی این شهرستان خسارت وارد شده است.

آیت اله عبادپور افزود: خسارت وارده بیشتر مربوط به مزارع عمده کلزا، یونجه، گندم، جو و صیفی جات و همچنین باغات بادام، زردآلو و سنجد بوده و برآورد ریالی خسارت وارده در دست اقدام است که امیدواریم مساعدت لازم در خصوص جبران بخشی از این خسارات برای کشاورزان صورت گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما