شناسهٔ خبر: 19596781 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسئول بهداشت محیط کیش :

مواد غذایی گرم در ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی توزیع شود

کیش - ایرنا- مسئول بهداشت محیط کیش با تاکید بر رعایت بهداشت فردی و محیطی در مراکز پخت و تهیه مواد غذایی گفت : برای عرضه این مواد به ویژه غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی استفاده شود.

صاحب‌خبر -

خلیل علیرضایی روز شنبه در مورد توصیه های بهداشت محیطی و فردی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در ماه رمضان در گفت وگو ایرنا اظهار کرد : متصدیان و شاغلان در مراکز عرضه غذا باید بهداشت و نظافت فردی را رعایت کنند .
وی با تاکید بر اینکه توزیع مواد غذایی باید در ظروف یکبار مصرف استاندارد صورت گیرد اضافه کرد : شهروندان، مواد غذایی ، آش و حلیم را از مراکز مجاز و در ظروف دربسته خریداری کنند و مراکز پخت و توزیع نیز از ریختن این مواد و نوشیدنی های داغ در ظروف پلاستیکی ، فوم ، نازک و شفاف یکبار مصرف به جد خود داری کنند .
علیرضایی در مورد توزیع مواد غذایی گرم و زمان نگهداری آن پیش از پخش گفت : غذای های پخته شده و آماده مصرف نباید بیش از 2 ساعت در فضای آشپزخانه نگهداری شود و برای توزیع آنها از ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی مورد استفاده قرار گیرد.
این کارشناس بهداشت محیط تصریح کرد: ظروف پلاستیکی دارای ترکیبات خاص و نفتی هستند و در هنگام ریختن مواد غذایی داغ و یا چرب ، ماده ای سمی از آن تولید می شود که عامل ایجاد سرطان و برخی بیماری ها می شود از این رو تاکید وزارت بهداشت استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی است .
علیرضایی افزود : در هنگام استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده همچون خرما، پنیر به سالم بودن بسته ، پروانه و مجوز سازمان غذا و دارو و همچنین تاریخ تولید و انقضا مصرف آن توجه لازم صورت گیرد.
وی اضافه کرد : با توجه به فصل گرما و استفاده از شیرینی هایی از جمله زولبیا و بامیه توصیه می شود تا شهروندان از خرید محصولات روباز که در فضای معمولی نگهداری می شوند، خودداری و شیرینی ها را از مراکز مجاز خریداری کنند.
این کارشناس بهداشت محیط تاکید کرد: شیرینی ها باید در جعبه های مشخص که دارای مهر استاندارد سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است خریداری شود.
علیرضایی رعایت نظافت و بهداشت محل به ویژه کارگاه های تهیه و طبخ شیرینی های سنتی، زولبیا بامیه ، آش و حلیم و سایر موادغذایی را از ضرورت ها عنوان کرد.
مسئول بهداشت محیط کیش در مورد استفاده از سبزی و میوه و توزیع آن در افطار گفت : در صورت استفاده از سبزی و میوه، مسئولان تهیه این مواد به سالم بودن آن توجه کنند و برای شست و شو آنها از مواد گندزدا و مجاز استفاده شود.
وی به خادمانی که مسئول توزیع غذا و افطار هستند توصیه کرد که ضمن رعایت بهداشت فردی از راه رفتن روی سفره هنگام توزیع غذا خود داری کنند.
علیرضایی رعایت نظافت در سرویس های بهداشتی ،وضوخانه و استفاده از سیستم لوله کشی و نصب مخزن مایع دستشویی را مهم برشمرد و گفت : در مراکز عمومی و مساجد نیز از مصرف دخانیات پرهیز شود.
این مسئول در مرکز توسعه سلامت گفت : هموطنان در صورت مشاهده تخلف رعایت نکردن بهداشتی فردی و محیطی و همچنین فروش مواد غذایی تاریخ گذشته، موارد را به سامانه شکایات مردمی 190 اطلاع دهند.
مسئول بهداشت محیط کیش در مورد بازدید ناظران و کارشناسان بهداشتی از مراکز تهیه و توزیغ غذا اظهار کرد : در طول سال بازدید ها از این مراکز به صورت مرتب انجام می شود و در ماه رمضان از آشپزخانه ها و مراکز تهیه و توزیع زولبیا و بامیه ، آش و حلیم به صورت مرتب این بازدید ها انجام خواهد گرفت و نمونه برداری از مواد غذایی صورت می گیرد.
وی به ایرنا گفت : پیش از فرا رسیدن ماه رمضان توصیه های بهداشتی و رعایت موارد لازم به دفاتر بازارها ، امام جمعه ودفتر امام جمعه اهل سنت ارسال شده تا مساجد و مکان هایی که افطار توزیع می کنند ملزم به رعایت این موارد باشند .
علیرضایی با بیان اینکه شش گروه در نوبت های صبح و عصر ( 4 گروه صبح و 2 گروه عصر )و در ایام کشیک از مراکز پخت و توزیع مواد غذایی و اشپزخانه ها بازدید می کنند افزود: در صورت مشاهده مورد غیر بهداشتی در مواد غذایی ، نمونه برداری انجام و بر اساس دستورالعمل ماده 13 اقدامات لازم صورت می گیرد.
1630*1641/ خبرنگار : مریم زبان دان - انتشار دهنده : امیر برزی

انتهای پیام /*

نظر شما