شناسهٔ خبر: 19596621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست خوزستان:

۴۰ کشاورزی که زمین خود را آتش زده بودند به دادگاه معرفی شدند

اهواز - مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: هفته گذشته ۴۰ کشاورز خوزستانی که آتش سوزی در زمین های خود انجام داده بودند را به دادگاه معرفی کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا لاهیجان زاده  پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار کرد: باید از فرمانداران که حتی گاها خودشان در اطفای حریق شخصا همکاری دارند تقدیر و تشکر می کنم. در هفته گذشته دو مورد آتش سوزی در پارک جنگلی ملی کرخه داشتیم. متاسفانه ۱۲ هکتار درگیر آتش در ۲۷ و ۲۹ اردیبهشت در این پارک بود که دلیل اولی مشخص نبود ولی دومین مورد به آتش سوزی اراضی کشاورزی برمی گردد.

لاهیجان زاده بیان کرد: جهاد کشاورزی آموزش هایی داشته ولی هنوز هم تمام مزارع را در بسیاری از شهرها آتش می زنند. هفته گذشته ۴۰ کشاورزی که آتش سوزی را انجام داده بودند را به دادگاه معرفی کردیم ولی مثل سال گذشته پروسه دادگاه آنقدر طولانی و بعد هم تبرئه می شوند. جهاد کشاورزی باید بعد از آموزش و ترویج فرهنگ عدم آتش سوزی نسبت به استفاده از اهرم های فشار و برخوردی اقدام کند.

وی بیان کرد: در الوار گرمسیری ۳۰۰ نفر داوطلبانه اعلام آمادگی برای اطفای حریق داشتند که مشکل آنها فقط حداقل ها است. هوانیروز مسجدسلیمان چند بار است که اعلام آمادگی داشته و حتی سازمان های مردم نهاد نیز برای اندیکا پد فرود بالگرد را ساخته اند و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشت.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: پایگاه و ایستگاه های هوایی کرمانشاه و یا شیراز برای استان آن فایده لازم را ندارند چون برخی مواقع برای آتش سوزی های عصر تا هنگام اعزام کلی زمان برده و فایده ای ندارد؛ بنابراین تقاضای ساخت این پایگاه برای خوزستان را داریم.

صادق کریمی‌کیا سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: تاکنون ۲۷ سازمان مردم نهاد در استان خوزستان مجوز دارند و هشت سازمان نیز در آستانه دریافت مجوز هستند.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری و دیده بانی می توان از ظرفیت های این سازمان های مردم نهاد استفاده کرد. نیروهای بومی اولین کسانی هستند که در ابتدای شروع آتش سوزی حضور دارند و بنابراین بهترین ظرفیت همین سازمان ها هستند. راحت ترین و بی هزینه ترین کار برای کشاورزان این است که با یک کبریت زمین را آتش زده و بعد کشت بعدی را انجام دهند ولی باید آنها را اقناع و توجیه  کرد.

نظر شما