شناسهٔ خبر: 19596164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

تعهد کاری روحانی در زیرمجموعه دولت هم باشد

جریان پیروز مورد اعتماد مردم قرار گرفته. متقابلا مردم توقع دارند و ما نمی‌توانیم چشم خود را ببندیم و بگوییم همه چیز خوب است و مشکل نداریم یا صبر کنیم، چون توان نداریم، هم مشکل وجود دارد و هم توان حل آنها.

صاحب‌خبر -
محمد هاشمی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و نتایج آن گفت: جریان پیروز مورد اعتماد مردم قرار گرفته. متقابلا مردم توقع دارند و ما نمی‌توانیم چشم خود را ببندیم و بگوییم همه چیز خوب است و مشکل نداریم یا صبر کنیم، چون توان نداریم، هم مشکل وجود دارد و هم توان حل آنها.

به گزارش اعتدال، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با عصر ایران اظهار داشت: ما هم پیش‌بینی می‌کردیم و هم انتظار این درصد مشارکت و رای را داشتیم. این راهی که ۹۲ شروع شد، عمدتا بر مبنای تدبیر و راهنمایی و دعوت مرحوم هاشمی رفسنجانی بود و در سایه تدبیر ایشان و شخصیت فراجناحی ایشان. اصلاح‌طلبان و گروه‌های خردگرا و اعتدالیون حول محور ایشان جمع شدند و در حقیقت می‌توان گفت، فرماندهی و راهبری این جریان به دست ایشان بود و مرحوم در شرایط مختلف رهنمودها و نصایح لازم را داده بودند.

وی ادامه داد: این کاری که آقای هاشمی کردند، جزو استثنائات تاریخ است، یعنی با همه شرایطی که داشتند آمدند، وارد صحنه انتخابات شدند و از آن طرف هم شورای نگهبان و افراطیون و اصولگرایان تحلیلی که از ورود آقای هاشمی داشتند، این بود که آیت‌الله ۳۰ میلیون رای خواهد داشت و چند گزینه را مطرح کردند. یکی این که انصراف دهد و دوم او را رد صلاحیت کنند و گزینه سوم اگر بتوانند در انتخابات اثر بگذارند.

هاشمی افزود: گزینه تاثیر در انتخابات و گزینه این که ایشان در صحنه انتخابات بماند و ۳۰ میلیون رای داشته باشد، برای آنها مطلوب و عملی نبود ناچار گزینه سوم را انتخاب و ایشان را رد صلاحیت کردند با این استدلال که هزینه رد صلاحیت مرحوم کمتر است. وقتی ایشان رد صلاحیت شد نامزدهای انتخابات که یکی متعلق به جریان اصلاحات و دیگری اعتدال بود، در صحنه بودند که در نهایت منجر به تفاهم و ماندن و ییروزی دکتر روحانی شد.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما یادآوری کرد: بعد از آن ما انتخابات خبرگان و مجلس را در سال ۹۴ داشتیم که آن هم تقریبا به طرز بسیار مطلوبی تمام شد و مردم به لیستی که از طرف این جریان منتشر شده بود، به طور کامل رای دادند. ذهنیتی در بین نخبگان و اصلاح‌طلبان وجود داشت که باید راه و اندیشه‌های آقای هاشمی ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: معمولا همه به این موضوع معترف بودند. با جلوگیری از اشتباهاتی که بعد از پیروزی در سال ۷۶ به وجود آمد، تفرقه و به اصطلاح تندروی‌هایی که بعد از پیروزی در آن دهه پیش آمد و پرهیز از آن جریان‌ها و با توجه به این که وحدت بین نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی و کارگزاران و مابقی حاصل شده بود، در سایه این وحدت این‌ها توانستند دو کار را حل کنند. یکی همان انتخاب رییس‌جمهور و دوم در شورای شهر لیست مشترک بدهند و با یک لیست وارد میدان شوند که مورد توجه قرار گرفت و با یک پیروزی چشمگیر و تفاوت جدی آرا و اعتماد مردم به پیروزی رسید.

محمد هاشمی توضیح داد بعد از این پیروزی چه باید کرد: اولا باید این وحدت و انسجامی که بین نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالیون و بخشی از جریان اصولگرای معتدل و خردگرا ایجاد شده است، حفظ شود. اگر تفرقه ایجاد شود، یا به کسی غروری دست دهد و فکر کند که بهه هر حال خودش و جریانش به تنهایی سهم زیادی در این توفیقات داشته، آفت‌هایی است که منجر به شکست خواهد شد و نباید در این وحدت و انسجامی که به وجود آمده، خلائی وارد شود تا بتوان مسائل بعدی را در سایه همین وحدت حل نمود.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که وقتی مردم جایگاهی را با رای خود به نامزد و شخصیتی تنفیذ می‌کنند، توقع خدمت دارند. باید به مردم رسیدگی شود و در حقیقت باید جریان پیروز به نیازهای مردم پاسخگو باشد. اگر مشکلاتی است با مردم در میان بگذارد و مردم را در تمام زمینه‌ها به حساب بیاورد. امام فرمودند: «هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، به مردم واگذار کنید.» و روی مردم تاکید داشتند.

او خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی که جریان پیروز مورد اعتماد مردم قرار گرفته و به او رای دادند، متقابلا مردم توقع دارند و ما نمی‌توانیم چشم خود را ببندیم و بگوییم همه چیز خوب است و مشکل نداریم یا صبر کنیم، چون توان نداریم بلکه هم مشکل وجود دارد و هم توان حل آنها و نیاز به پاسخگویی است ،پس هر جا هر سنگری که در اختیار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون هست، باید سنگرنشینان پاسخگوی مردم به مسئولیتشان باشند و سعی کنند رضایت مردم را جلب کنند و این گونه نباشد که مردم و مسائل آنها فراموش شود.

این سیاستمدار با تاکید بر این که اگر این گونه عمل شود و غرور و انشقاق نباشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که این اعتماد مردم ادامه داشته باشد و در غیر این صورت باید منتظر شکست و از دست رفتن اعتماد مردم باشیم و رو آوردن مردم به جریان مقابل یادآوری کرد: در جریان این انتخابات و انتخابات گذشته برنامه‌هایی مطرح و قول‌هایی به مردم داده شد و اصولا یکی از حرف‌ها و محورهایی که مرحوم هاشمی تاکید داشتند این بود که دولت آقای روحانی باید دو دوره‌ای شود؛ برای این که بتواند برنامه‌های خود را عملی و تعهدات خود را اجرا کند و برای تحقق وعده‌ها و تداوم برنامه‌ها در جهت حل مشکلات مردم اعم از مشکلات اقتصادی و معیشتی و مسائل روابط بین‌الملل ادامه این دولت الزامی است.

محمد هاشمی در پایان بیان کرد: در مورد وعده‌هایی که رئیس‌جمهور در سال ۹۲ و ۹۶ باید پاسخگو باشد و هر کسی در مجموعه دولت بسته به جایگاه و مسئولیتش باید پاسخگوی مردم باشد، به نظرم جناب روحانی این روحیه را دارد و در همین انتخابات به خوبی مسئولیت‌پذیری خود را نشان دادند و به نظر من این تعهد کاری در جناب آقای روحانی هست و باید در زیرمجموعه دولت هم باشد. معیار باید مسئولیت‌پذیری و توانایی انجام کار و شایسته‌سالاری باشد. یک سری موانع در کشور ما وجود دارد که در اختیار یک قوه نیست و فراقوه‌ای است که در چنین جاهایی هم باید با تدبیر و عطوفت و تعامل سازنده مسائل حل شود.»

نظر شما