شناسهٔ خبر: 19594012 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اخذ رای الکترونیکی، ضرورتی که باید تکرار شود

تهران- ایرنا- صف های طولانی، کمبود یا دیر رسیدن تعرفه، آرای باطله، مبهم و ناخوانا مواردی است که در رای گیری الکترونیکی به پایان می رسد. حال که بیش از 9 هزار و 700 شعبه در انتخابات اخیر از این سیستم استفاده کردند؛ تفاهم برای الکترونیکی کردن انتخابات ها ضرورتی است که باید تکرار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، برگزاری انتخابات با چنین شیوه ای قطعا می تواند علاوه بر افزایش سرعت اخذ رای، صحت و سلامت هرچه بیشتر انتخابات را تضمین کند.
همچنین انتخابات الکترونیک هزینه‌ های جانبی مانند چاپ تعرفه و عوامل انسانی که تا چند روز پس از انتخابات در شعبه درگیر شمارش آرا هستند را کاهش می‌ دهد و نتایج انتخابات در کمترین زمان اعلام می شود.
انتخابات تمام الکترونیکی برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران با موافقت شورای نگهبان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 1390 در 14 حوزه انتخابیه اجرایی شد که تجربه بسیار موفقی بود و این انتخابات بدون هیچ شبهه ای برگزار شد.
پس از برگزاری این انتخابات، وزارت کشور با استفاده از تجربه و نظرات صاحب‌ نظران شورای نگهبان نسبت به با کیفیت تر کردن تجهیزات دستگاه های اخذ رای الکترونیکی اقدام کرد و آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در بیش از یک سوم شعب اخذ رای در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که برخلاف اصرار این وزارتخانه شورای نگهبان پس از ماه ها کش و قوس و بحث و بررسی برای برگزاری انتخابات به این شیوه رضایت نداد.
اما هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با بررسی این شیوه از اخذ رای با برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در 140 شهر کشور در 28 استان موافقت کرد.
در انتخابات اخیر از میان 25 فرآیند برای برگزاری انتخابات 24 فرآیند در تمام انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، الکترونیکی بود و تنها فرآیند اخذ و شمارش به صورت تمام الکترونیکی فراگیر نبود.
اخذ و شمارش آرا تنها در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و آن هم در 140 شهر در 9 هزار و 700 شعبه اجرایی شد که حدود هشت میلیون و 145هزار و 590 نفر رای خود را به صورت الکترونیکی به صندوق انداختند.
تجمیع آرا در این شهرها به واسطه الکترونیکی بودن اخذ رای در کمترین زمان انجام شد به طوری که در یکی از شهرها نتیجه انتخابات حدود 20 دقیقه مشخص شد.
در هیچکدام از شهرهایی که انتخابات تمام الکترونیکی در آنجا برگزار شد هیچ شعبه ای به دلیل نقص فنی دچار اختلال نشد.
در تمامی انتخابات اخیر فرآیند احراز هویت رای دهندگان به صورت الکترونیکی بود که این اقدام باعث شد دیگر اخذ رای با شناسنامه فوت شدگان یا رای تکراری توسط برخی افراد را نداشته باشیم.
رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در خصوص میزان موفقیت دستگاه های اخذ رای الکترونیکی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: اخذ رای الکترونیکی در 140 شهر به صورت موفق و بدون هیچ مشکلی صورت گرفته است.
امیر شجاعان افزود: در هیچ شعبه ای به دلیل نقص فنی دچار اختلال نشدیم، تنها در بوشهر به دلیل ازدحام جمعیت آن هم به دلیل گرمای هوا و حضور مردم در ساعات پایانی رای گیری، مجبور به اضافه کردن صندوق های دستی در کنار دستگاه های اخذ رای الکترونیکی شدیم.
وی ادامه داد: در 43 شهر از 140 شهر در 30 دقیقه نخست نتایج اعلام و آرا مشخص شد و در دو ساعت نخست نیز این 43 شهر به 104 شهر رسید و نتایج مابقی نیز به مرور اعلام شد.
رییس مرکز توسعه الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور گفت: در تخلیه الکترونیکی نتایج آرا از صندوق ها در 99.5 درصد شعب کاملا موفق عمل کردیم و توانستیم آرا را به صورت الکترونیکی استخراج و به پایگاه داده وزارت کشور ارائه کنیم و تنها در نیم درصد شعبه ها آرای چاپ شده شمارش شد.
شجاعان با تاکید بر اینکه اخذ و شمارش آرا در انتخابات اخیر نسبت به سال 1390 موفق تر بود، افزود: بسیاری از مشکلاتی که امروز در خصوص آرا از جمله بحث کمبود تعرفه ها و ناخوانا بودن رای ها و مشکلات حوزه تجمیع وجود دارد با گسترش دستگاه های الکترونیکی اخذ و شمارش آرا برطرف می شود و این یک ضرورت است که باید به سمت اجرایی شدن آن حرکت کنیم.
وی ادامه داد: در اخذ رای به شیوه الکترونیکی هیچ گاه مشکل کمبود تعرفه وجود ندارد چون تعرفه ها به صورت الکترونیکی صادر می شود، از طرفی در این شیوه هر تعرفه برای هر کد ملی صادر می شود و اینجور نیست که کسی بتواند تعرفه بیشتری توزیع کند.
رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: رای گیری با دستگاه های اخذ رای الکترونیکی خطاهای شمارش را به صفر می رساند و آرای مخدوش و باطله از بین خواهد رفت.
شجاعان افزود: ناخوانا بودن رای در شیوه اخذ رای الکترونیکی از بین می رود و آرای استخراج شده با آرای هیات نظارت یکسان است چون خطای اپراتوری را نداریم.
همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در روز آغاز انتخابات 29 اردیبهشت ماه بر این نکته تاکید کرد که امیدواریم برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در 140 شهر آزمونی برای شورای نگهبان باشد تا نسبت به دستگاه های اخذ رای الکترونیکی اطمینان لازم را پیدا کند و در انتخابات آینده شاهد برگزاری انتخابات به این شیوه باشیم.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیکی در 140 شهر کشور گفت: امیدواریم شورای نگهبان و وزارت کشور در آینده برای استفاده از سیستم مکانیزه اخذ رای به نتیجه برسند چون در شعب اخذ رای که دارای این سیستم هستند سرعت عمل وجود دارد و ازدحام نداریم.
فرهاد تجری سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی نیز در این زمینه گفت: اخذ و شمارش رای به صورت الکترونیکی در 140 شهر تجربه بسیار خوبی بود که در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی آن را برگزار کردیم.
وی افزود: 99 درصد از شرکت‌ کنندگان از برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی در این شهرها اعلام رضایت کردند اما چون یک مقداری با عدم آگاهی مردم نسبت به نحوه استفاده از سیستم ‌ها مواجه شدیم و اینکه احراز هویت همه رای دهندگان به صورت آنلاین باید تایید می‌شد، موجب شد که استفاده از سیستم الکترونیکی کمی زمان ‌بر شود.
با وجود اینکه دو تجربه موفق در برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و مردم نیز بیش از پیش از تکنولوژی های نوین در زندگی روزمره استفاده می کنند به گونه ای که امروزه استفاده از اینترنت تقریبا در کل کشور رایج شده است؛ ضرورت دارد تا دستگاه ها و نهادهای متولی امر انتخابات چه در حوزه نظارت، چه در حوزه اجرا و چه در حوزه قانون گذاری اهتمام و توجه ویژه ای به این مساله داشته باشند تا در انتخابات آینده گستره جغرافیایی برگزاری انتخابات به این شیوه افزایش و ابهامات پیرامون آن کاهش یابد.
سیام*9254**1429
خبرنگار: سجاد خسروانیان**انتشار:محسن طاهرزاده

انتهای پیام /*

نظر شما