شناسهٔ خبر: 19592671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

الجعفری: عراق وارد سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ نمی‌شود

وزیر خارجه عراق درمصاحبه با روزنامه آ ب ث اسپانیا، در مورد ترویج موضع ضد ایرانی دونالد ترامپ در خاورمیانه گفت: عراق وارد سیاست های آمریکا علیه ایران نمی‌ شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 «ابراهیم الجعفری» در سوال این روزنامه مبنی بر اینکه ترامپ خواستار شکل گیری جبهه ای جدید برابر ایران شده است و آیا عراق در چنین ابتکاری مشارکت خواهد کرد؟ افزود : عراق وارد سیاست های محوری یک کشور علیه کشور دیگری نخواهد شد.

وی ادامه داد: واقعیت های زیادی عراق را با ایران (جغرافیا، تاریخ، مسائل اجتماعی، منافع مشترک و غیره) پیوند زده است.

وزیر عراقی تاکید کرد: تهران به هیچ منطقه ای از عراق حمله نکرده است. در حالیکه همسایه شمالی‌ ما (ترکیه) 110 کیلومتر وارد خاک کشورمان شده و در پایگاه باشیکا (شمال شرقی‌ موصل ) مستقر شده است. ما این مداخله را رد کردیم اما با این وجود، رابطه خود را با ترکیه ادامه داده ایم. عراق یک کشور متمدن است و نگاه سیاه و سفید به مسائل ندارد.

الجعفری در این مصاحبه که درحاشیه کنفرانس بین الملل قربانیان خشونت های قومی و مذهبی در خاورمیانه که در مادرید برگزار شد، با ابراز رضایت از نقش آفرینی اسپانیا در مبارزه علیه داعش از طریق آموزش ارتش و پلیس این کشور تصریح کرد که کشورش نیازمند مشارکت بیشتر اسپانیاست.

وی توضیح داد: عراق جدا از آموزش و حمایت لجستیکی، به مسائلی همچون پوشش هوایی نیز نیازمند است، هر چند که این مهم نباید به معنی استقرار پایگاه نظامی یک کشور خارجی در عراق باشد.

الجعفری در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال درخواست عراق از اسپانیا برای مشارکت در بمباران مواضع داعش در این کشور گفت: اگر نیاز باشد حتما این درخواست را به ائتلاف ارائه خواهد شد.

وی افزود: در نشست با وزرای خارجه و دفاع اسپانیا نیز مقرر شده است، ارتباط بین مادرید و بغداد در خصوص این همکاری ها همچنان حفظ شود.

وزیر خارجه عراق در ادامه بیان داشت: اسپانیا فراتر از همکاری نظامی فعلی با عراق، می تواند در دیگر بخش ها هم با ما همکاری کند چراکه کیفیت خوب کالاهای اسپانیایی و قیمت رقابتی آنها شرایط را برای این مهم فراهم کرده است. 

نظر شما