شناسهٔ خبر: 19592556 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

روز انتخابات 2/7 میلیارد پیام درکشور مبادله شد

صاحب‌خبر -

فناوران - نصرالله جهانگرد در مراسم افتتاح مرکز تبادل ترافیک داده شبکه ملی اطلاعات و دروازه بین الملل اینترنت در اهواز، با بیان اینکه امروز پایه تمدن جدید مبتنی بر اگاهی است، افزود: مهم ترین ابزار آگاهی توسعه شبکه های دسترسی و پیکربندی ارتباطی بین تمام مردم است.
وی با بیان اینکه این دسترسی و پیکربندی ارتباطی برای تمام مردم در سطح کشور انجام شده است، گفت: همه این وضعیت را در دو تا سه هفته مربوط به انتخابات شاهد بودند.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: درحقیقت این دور انتخابات در ایران و افزایش سطح مشارکت مردم و امنیت، مرهون دسترسی به این بستر ارتباطی بوده است.
جهانگرد گفت: به جرات می توان گفت که زیر ساخت های ارتباطی که در حال حاضر وجود دارد، پایه تحولات بسیار مهمی در آینده ایران است و ما موظف بودیم شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم.
وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات در دو، سه هفته، تست های بسیار مهمی را گذرانده است که این تست ها شرایطی بود که شورای عالی فصای مجازی برای شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در روز انتخابات 2  میلیارد و 700 میلیون پیام در شبکه ملی اطلاعات جابه جا شد، ادامه داد: در ایام انتخابات شاهد صدها حمله به سایت های همه کاندیداها بودیم که البته هیچکدام نتوانست خللی در کار شبکه ملی اطلاعات ایجاد کند.
وی  درباره پیام های ایام انتخابات گفت: 70 درصد این پیام ها در قالب پیام های چند رسانه ای بوده است به گونه ای که هر کاندیدا به هر نحوی که در جریان تبلیغات انتخاباتی سخن می گفت، فیلم آن را مردم سراسر کشور می دیدند.
 معاون وزیر ارتباطات امنیت و استقلال  را یکی از ویژگی های شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: توسعه شبکه دسترسی در بیش از هزار شهر در کشور، اجازه تحرک را به کاربران داده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در آستانه حرکت به سمت فاز سوم شبکه ملی اطلاعات هستیم که ظرفیت ها را در بخش های مختلف افزایش می دهد، افزود: موج بعدی موضوع خدمات و محتواست که از ماه آینده شروع می شود و  کاربران روی گوشی های تلفن همراه و شبکه های ثابت از دولت الکترونیکی به خدمات متعددی دست می یابند.
 جهانگرد با اعلام اجرای طرحی با همکاری پلیس گفت: مطابق با این طرح همه فرزندان یاد می گیرند که چطور در شبکه اینترنت صدمه نبینند.
وی گفت: تقریبا در همه استان های کشور، مراکز ماهر و  آپا را که مراکزی پیشرفته برای تامین امنیت شبکه در آن استان است، ایجاد کرده ایم.

 روحانی مردم و فضای مجازی را داشت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سفر به خوزستان با بیان تاثیر گذاری فضای مجازی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه گفت: تمام این فعالیت ها در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شد و نه فقط در شهرها؛ بلکه در 27 هزار روستا امکان دریافت و دسترسی به فضای مجازی وجود داشت.
محمود واعظی در مراسم افتتاح مرکز تبادل ترافیک داده شبکه ملی اطلاعات و دروازه بین الملل با بیان اینکه زیرساخت های ارتباطی استان خوزستان آمادگی ایجاد کسب و کارهای نو پا و الکترونیکی را دارد،  افزود: با راه اندازی این مرکز و همکاری دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری،  امیدوارم در کسب و کار و تولید محتوای بومی در سال ۹۶ به مراتب موفق تر از سال گذشته باشیم.
واعظی به تصویب  پروژه های طرح تکاپو در آبان ماه سال گذشته در استان خوزستان پرداخت و افزود: متعهد هستیم در قالب 18پروژه ای که بین شرکت های مختلف امضا شد، در چارچوب طرح تکاپو اشتغال را در این حوزه ایجاد کنیم؛ ولی نباید به همین ۱۸ پروژه نیز اکتفا کرد.
وی گفت: مسوولان استانی باید به طور مرتب کسب و کارهای این حوزه را در داخل و خارج کشور رصد کنند و از کسب و کارهای جدید الگو برداری کنند و باید خیلی از طرح های بزرگ به صورت پایلوت در این استان انجام شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پایلوت دسترسی به فیبر نوری در منازل در منطقه آزاد اروند انجام می شود، گفت:  در آینده هم با همکاری منطقه آزاد اروند دو شهر آبادان و خرمشهر تبدیل به شهر های هوشمند می شوند و ما می توانیم در زمینه کسب و کار های نو و دانش بنیان پیشتاز باشیم و وزارت ارتباطات  هم در این زمینه کمک و حمایت می کند.
 وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف ICT پیشران توسعه است،  افزود: شرکت هایی که برای سرمایه گذاری به منطقه آزاد اروند می آیند، یکی از سوالات آنها از اینترنت و زیرساخت های ارتباطی  است و من این قول را می دهم هر آنچه نیاز شما برای توسعه صنعت، بازرگانی و ارتباطات خارجی باشد، فراهم کنیم.
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان تاثیر گذاری فضای مجازی در انتخابات نقش فضای مجازی در این انتخابات را بسیار مهم بیان کرد و افزود: مقاله ای در یکی از رسانه های خارجی منتشر شده و در آن تحلیل آمده بود که طرف مقابل ما همه چیز در اختیار داشته است؛ اما دکتر روحانی دو چیز داشت؛ یکی مردم و دیگر هم فضای مجازی که البته ما می گوییم سه چیز و خدا را هم داشت؛  اما آنها با تحلیل خود از انتخابات ما اینچنین می گویند و همه هم دیدند که نقش فضای مجازی در انتخابات بسیار تعیین کننده بود.
وی ادامه داد: تمام این فعالیت ها در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شد و نه فقط در شهرها؛ بلکه در 27 هزار روستا امکان دریافت و دسترسی به فضای مجازی وجود داشت .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه خود این فضای مجازی به نوعی امنیت زاست، افزود: در گذشته شاهد بودیم در بسیاری از شهرها انتخابات همراه با درگیری بود؛ اما در سال 94 در انتخابات مجلس  از این فضا استفاده شد و در این انتخابات وزیر کشور در گزارشی اعلام کرد، به صورت قابل توجهی امنیت برقرار بوده است به طوری که مردم به جای اینکه به صورت رودررو و خشن با هم برخورد کنند، از طریق فضای مجازی مطالب خود را مطرح می کنند و نشاط خود را به خیابان ها 
می آورند.
وی گفت: باید به فضای مجازی به عنوان یک فرصت نگاه کنیم و  بخش هایی هم که در فضای مجازی آسیب یا تهدیداتی دارد هم ما به عنوان حاکمیت  باید برطرف کنیم و بخشی هم باید فرهنگ سازی شود و مردم این کار را انجام دهند؛ ولی ما نمی توانیم به خاطر یک یا یک و نیم درصد آلودگی، فضای مجازی نداشته باشیم. البته ما در چهار سال گذشته هیچ وقت آلودگی ها را حتی در حد 1 درصد هم تایید نکرده ایم و باید تلاش کنیم یک فضای مجازی سالم داشته باشیم.

نظر شما