شناسهٔ خبر: 19590807 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارش/

برگزاری شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در کرمانشاه

بیست و هشتمین جلسه شورای دولت و بخش خصوصی با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در سالن شهدای دولت با استانداری کرمانشاه آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد، اسدالله رازانی عصر روز پنجشنبه در بیست و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمانشاه در یک صده اخیر همواره مرکزیت رفع حاجات و نیازهای منطقه غرب بوده و نسبت به استان‌های همجوار نقش هاب منطقه ای را داریم.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: نظام برنامه ریزی کشور ما هم اکنون نظام برنامه ریزی بخشی است و هرگز برش استانی و منطقه ای درست و قابل توجهی نداشتیم و یکی از آسیبهای جدی ما است.

رازانی افزود: کمتر اتفاق افتاده که برای استانها برنامه پنجم ساله نوشته شود و در مرجع بالادستی به تصویب برسد و انتظار داریم در کمیسیون اقتصادی مجلس به این مسئله توج جدی شود و نظام برنامه ریزی برش منطقه ای و استانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه شش درصد از اراضی کشور، هشت درصد از آبهای کشور، ۹۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را داراست، افزود: ۱۶ سد قابل توجه با ظرفیت یک میلیارد مترمکعب گنجایش داریم، یک میلیارد مترمکعب نیز از سامانه گرمسیری سهم داریم اما این مقدار نیز ما را از چالش خارج نمیکند و همچنان در حوزه کشاورزی چالش داریم.

رازانی بااشاره به پدیده مهاجرت، بیکاری ۲۲ درصد، حاشیه نشینی، تخلیه مناطق مرزی در استان کرمانشاه افزود: در مناطق مرزی بعنوان مثال در پاوه با گره توسعه مواجه هستیم.

وی با اشاره به پدیده مهاجرت از روستا به شهر و از استان گفت: ما نرخ رشدی  در استان نداریم و نزدیک به دو دهم درصد است و مازاد جمعیت و نخبه ها از استان خارج می‌شوند.

رازانی از وجود ۳۵۰ هزار حاشیه نشین در ۱۳ محله کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: در قصرشیرین هنوز جمعیت به این شهرستان بازنگشته و جمعیت از ۱۷ هزار نفر فراتر نرفته‌است.

وی افزود: سومار نقش جایگزین پرویزخان را بازی می کند و روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون صادرات داریم و برای آینده تجاری با عراق هیچ استانی مزیت استان کرمانشاه را ندارد، ما مدعی هستیم که منطقه قصرشیرین مزیت بالایی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری دارد.

رازانی راه آهن تا یک ماه دیگر به کرمانشاه میرسد و ادامه آن از کرمانشاه به خسروی نیز موقعیت مهمی خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه  بیان کرد: بیکاری تنها چالش استان کرمانشاه نیست و با چالش حاشیه نشینی نیز مواجه هستیم.

وی با اشاره به نرخ بیکاری ۲۲ درصدی استان کرمانشاه گفت: سالانه باید ۳ درصد از بیکاری استان کم شود و به عبارتی سالانه سی هزار شغل باید ایجاد کنیم که بسیار بسیار سخت است.

رازانی افزود: استان کرمانشاه در شاخص های گاز، آب، مدرسه، راه روستایی از میانه جدول کشوری بالاتر است و استان دوازده سیزدهم هستیم.

وی بیان کرد: تمام تخصیص ها به استان کرمانشاه باید هدفمند صورت بگیرد.

برای توسعه متوازن در کشور دچار مشکل هستیم

شافعی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: نمایندگان مجلس حرکت رو به تعالی دارند و هر نماینده مجلس خود را نماینده کل کشور می‌داند و امید داریم که این روند تقویت شود آن وقت ما دچار اشتباهات گذشته نخواهیم شد و در توسعه کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: چرا جمع ارزش های ملت ایران نمی تواند از تک تک توانمندیها فزونی نماید و چرا از هم افزایی در کشور سود مورد انتظار را به دست نمی آوردید.

شافعی گفت: ما برای توسعه متوازن در کشور دچار مشکل هستیم معتقدیم در گذشته اکثر جهت گیری ها در توسعه تحت تاثیر تمایلات سیاسی و مرزبندی ناشی از آن بود و کمتر به توانمندیهای منطقه ای توجه شده است.

وی بیان کرد: در شرایط موجود اجماع برنامه ریزی حرکت منطقه ای باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود. کشور ایران  تنوع بالای علمی، قومیتی و طبیعی دارد و نمیتوان با چنین تنوعی در مرکز کشور نسخه واحد نوشت و برای همه ارسال کرد.

شافعی گفت: با چنین شرایطی توسعه اتفاق نمی افتد شرایط کرمانشاه مانند فارس و سیستان و بلوچستان نیست، در برنامه توسعه ای نسخه واحد می نویسم و نظر آقای رازانی این است که برنامه منطقه و استان با توجه به شرایط ویژه خودش تدوین شود و این برنامه به برنامه ملی پیوند بخورد.

وی بیان کرد: اگر برنامه توسعه از روستا آغاز شود چه اتفاقی می‌افتد آیا باز هم حاشیه نشینی خواهیم داشت.

شافعی افزود: ما کی میخواهیم دیوار ستبر تمرکز قدرت را در مرکز کشور بشکنیم، باید این نگاه را داشته باشیم، استانداران والیان ولایات ایران اند و از اختیارات و قدرت عمل برای مدیران منطقه استفاده کنند و این خلأ وجود دارد.

وی نگاه استانداران به مناطق صرفا نگاه هزینه ای است و باید این نگاه به نگاه درآمدی تبدیل شود، این پیشنهاد مطرح شد که ما بر اساس اشتراکات علمی، طبیعی در مناطق مختلف، ایران را به هفت تا هشت منطقه تقسیم کنیم، این کار در ایران قبل از انقلاب تحت عنوان ستیران انجام شد اما ادامه نیافت.

شافعی افزود: در این نگاه استانداران، روسای مجمع نمایندگان و دانشگاههای مناطق حضور پیدا کنند و کار توسعه منطقه ای انجام شود.

وی بیان کرد: صندوق توسعه مناطق باید به سمتی برود تا اعتبار لازم را برای هدایت منابع مردم به سمت کار مولد ایجاد کند تا مردمی کردن اقتصاد را شاهد باشیم.

شافعی با تاکید بر لزوم تشکیل شرکتهای هلدینگ توسعه منطقه ای گفت: اگر ایران را عمودی به سه قسمت تقسیم کنیم در گذشته شرق و غرب کشور در عقب مانده گی کامل ماندند و توسعه در مرکز بوده است و باید جبران مافات کنیم.

وی بیان کرد: دولت آمادگی دارد، در برنامه ششم توسعه سمت و سویی مثبت تر داشته باشیم، در برنامه ششم نمایندگان به نواقص توجه کردند و تغییراتی دادند که شورای گفتگو را کارآمدتر کرده است، وزیر کشور به این شورا اضافه شد و مصوبات شورا ظرف یک ماه در هیئت دولت باید تعیین تکلیف شود

 ۷۰ درصد ذخایر قیر طبیعی کشور در کرمانشاه وجود دارد.

 محمد عارف ابراهیمی امروز پنج‌شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با ریاست اتاق بازرگانی و اصناف ایران و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در محل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: با شناسایی ۶۸ نوع ماده معدنی در ردیف هفتم کشورهای دنیا قرار داریم.

وی افزود: ۵۷ میلیارد تن ذخیره اکتشافات شده داریم که سازمان "نیترو" سه سال پیش ارزش این مواد را بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار اعلام کردند.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار واحد معدنی داریم که ۵ هزار واحد آن غیر فعال است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه بیان داشت: حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تن استخراج در سال داریم و در استان کرمانشاه ۱/۱ میلیارد ذخائ اکتشاف شده داریم و ۲۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده که ۳ نوع آن در حال فعالیت است.

وی ظرفیت اسمی انواع مواد معدنی استخراج شده در استان را ۱۷.۵ میلیون تن بیان کرد و یادآور شد: همچنین ۲۵۸ پروانه بهره برداری در کرمانشاه داریم.

ابراهیمی تصریح کرد: در استان کرمانشاه سنگ تزیینی یک برند جهانی است.

وی در ادامه ابراز داشت: دومین ماده که به صورت گسترده در استان کرمانشاه تولید می شود قیر طبیعی است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه بیان داشت: قیر طبیعی در کرمانشاه حدود ۷۰ درصد ذخائر کشور را دارد و ۳۰ معدن پروانه دار دارد.

وی با اشاره به نامگذاری سالهای اخیر از سوی مقام معظم رهبری  به اقتصاد مقاومتی گفت: مسئولین همانطور که در سخنرانی ها به این مسئله می پردازند باید به نقاط قوت ها هم بپردازند.

ابراهیمی اذعان داشت: باید برای امنیت سرمایه گذاری و مبارزه با فساد باید فرهنگسازی کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا باید تفاوت قائل شویم بین کارآفرین و یا سرمایه گذاری که معوقه بانکی آن بدلیل مشکلات تحریم  و ... بوده با کسی که سوء استفاده کرده است.

اقتصاد کشور به مدیران جسور نیاز دارد و بامحافظه کاری اداره نمیشود

محمدرضا پورابراهیمی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: چندین سال است که در مجلس در خصوص بحث ساختارهای متمرکز در برنامه ریزی کشور مقابله می کنیم اما نتیجه آن این شده که وضعیتی کاملا نامتقارن در حوزه اقتصاد استان‌های کشور می‌بینیم یک استان ۲۵ درصد نرخ بیکاری دارد و یک استان ۵ درصد نرخ بیکاری دارد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: مقاومت‌های جدی در ساختارهای خود دولت برای ما پیش آمد یکی از اقدامات ما در برنامه ششم این بود که اختیارات شورای برنامه ریزی را افزایش دهیم اما وقتی پیشنهادات خود را مطرح کردیم اولین منتقد ما خود دولت در رأس بود

وی گفت: نه تنها در این استان بلکه در همه استانها در بود و نبود شورای برنامه ریزی الان در تصویب بودجه جاری خاصیتی ندارد و ابلاغ می‌کند، ۹۰ درصد سرفصل‌های بودجه جاری در استان‌ها در جای دیگر بسته شده و شورای  برنامه ریزی فقط صورت جلسه می‌نویسد.

پور ابراهیمی افزود: استاندار یک نشست یک روزه بگذارد و احکام استانی که باید مدیران شما روی آن متمرکز شوند و تک تک برنامه‌ها را بررسی کنید اگر نیاز بود از مجلس هم در خدمت باشیم اعلام کنید. ما استان کرمانشاه را پاره‌ای از کشور می‌دانیم نگاه ما ملی است، یکی از ابهامات سهم اختیارات استانی در تخصیص بودجه‌ را شورای برنامه ریزی افزایش دهد

وی گفت: موضوع بحث اختیارات: استانداری که نتواند برای مسائل استانش تصمیم بگیرد نمی تواند برای استانش مفید باشد استانداری که تمام تصمیمات دستگاه های صنعت و معدن و کشاورزی و راه و دارایی مالیات آن در مرکز گرفته می شود و اختیارات لازم را ندارد نمی‌تواند موثر باشد و این را جلو بردیم و مصوب کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: الان در برنامه ششم بخش های زیادی از این اختیارات کاملا مشخص شده که به استان واگذار شود، نمونه آن شورای عالی معادن که بخش زیادی از اختیارات در این بخش تفویض می‌شود.

در برنامه ششم برای اولین بار دیپلماسی اقتصادی را آوردیم

وی گفت: اگر استان ظرفیت‌هایی که وجود دارد را تصاحب کند و بکار گیرد و استاندار مدیریت کند مطمئن هستیم که ظرف بازه زمانی ۵ ساله در شورای اداری این استان خبرهای خوبی را خواهیم شنید و این امکان پذیر است.

پورابراهیمی افزود: ماده  ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه: به منظور استقرار نظام برنامه  ریزی توسعه سرزمینی و نظارت بر اجرای آن، شورای عالی آمایش سرزمین با مسئولیت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با وظایف ذیل تشکیل می‌شود. اگر بخواهیم سه چالش برای استان کرمانشاه مطرح کنیم چالش اول بیکاری است.

وی افزود: در بند ب به منظور تسریع و تشویق سرمایه گذاری صنعتی و معدنی کشور اقداماتی توسط دولت انجام می‌شود شامل این موارد است که شهرستان های غیربرخوردار از اشتغال که نرخ بیکاری آنها بالاتر از میانگین کشوری است تمام مواردی که مشمول مناطق آزاد، معافیت هایی که برای مناطق ویژه است اعمال می‌شود.

وی گفت: در بحث معافیت مالیاتی بسته ما مصوبه برنامه ششم توسعه است بدین شرح که بخش ب تک ماده ۳۲ قانون برنامه ششم شامل معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی در مناطق غیربرخودار از اشتغال به میزان معافیت‌های منظور شده در مناطق آزاد تجاری صنعتی اعمال می‌شود توسعه واحد و نیز تولید کالای جدید در این واحدها  مشمول این قانون می‌باشد.  این موضوعات را مصوب کردیم و اکنون در اختیار شما است.

پور ابراهیمی خطاب به استاندار کرمانشاه گفت: الان ظرفیت در اختیار شما است بسته پشینهادی وجود دارد و این مسائل حتما می‌تواند به جهش اقتصادی استان کمک کند.

 وی در خصوص بحث رایزنان بازرگانی در خارج از کشور گفت: ما در برنامه ششم برای اولین بار: مدیر دیپلماسی اقتصادی را آوردیم و اعتقاد ما در کمیسیون اقتصادی این بود و  من در صحن علنی مجلس از وزیر امور خارجه سوال کردم که جایگاه وزارت امور خارجه در حوزه  حمایت از فعالان اقتصادی در خارج  از کشور چیست و کجاست؟  ماموریت هایی که در وزارت امور خارجه پیگیری شده یا سفرای ما امنیتی بودند یا سیاسی  ما سفیر اقتصادی نداشتیم.

پور ابراهیمی افزود: نشست کمیسون اقتصادی را با آقای ظریف برگزار کردیم ایشان هم اعلام آمادگی کرد و گفت ما هم قبول داریم و در برنامه ششم برای اولین بار دیپلماسی اقتصادی را آوردیم که ما باید در خارج از کشور این حمایت‌ها را انجام دهیم و امروز این ظرفیت در اختیار شما است.

وی افزود: ما ظرفیت بزرگ اقتصادی در روسیه داریم یک خط اعتباری ۵ میلیارد دلار برای طرح های و یک خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلار بعد از سفر آقای رئیس جمهور آنجا با آقای پوتین بستند ظرفیت بسیار خوبی برای تامین مالی وجود دارد مشکلاتی وجود داشت که اخیرا برطرف شده است.

اولویت رئیس جمهور باید رسیدگی به معضلات اقتصادی باشد

پور ابراهیمی گفت: استان کرمانشاه زرخیز است و این متوسط بارندگی بزرگترین ظرفیت تولید است ما آماده‌ایم از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح های صنعتی حوزه فرآوری و... برای استان کرمانشاه کمک کنیم. مجلس و کمیسیون اقتصادی تمام قد ایستاده تا در کنار  شما به  حل مشکلات بپردازد

وی افزود: کمیسیون اقتصادی اعلام آمادگی می‌کند که از تمام ظرفیت خود برای کمک به دولت و حل مشکلات اقتصادی استفاده شود اما از دولت نیز انتظاراتی داریم الان آقای رئیس جمهور در حال بررسی هستند تا کابینه جدید را معرفی کنند ما اعتقاد داریم که اولویت تمرکز و توجه ویژه آقای رئیس جمهور باید به معضلات اقتصادی باشد امروز گره مسائل کشور در حوزه اقتصادی است.

پور ابراهمی اظهار کرد: ۵ عضو اصلی اقتصادی ما در کابینه داریم که موثراند شامل رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن، رئیس سازمان برنامه و بودجه که موتور حرکت را تنطیم می‌کند و دیگری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. درخواست ما از آقای رئیس جمهور این است که با یک وسواس و دقت و نگاه ویژه و تخصصی رصد و پیگیری کند تا تیم اعضای کابینه کسانی باشند که بتوانند در دور دوم تحولات مهم اقتصادی را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: ما انتطار تعامل اعضای کمیسون اقتصادی و کابینه را داریم. اختلاف نظرات در وزاری کابینه باعث چالش در مسائل اقتصادی می شود از اقای رئیس جمهور انتظار داریم تیمی که در حوزه اقتصادی معرفی می کند همراه باشند از دولت در حوزه اقتصادی باید صدای واحد به گوش برسد در غیر اینصورت چالش اقتصادی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به لزوم حضور نیروهای جوان و توانمند و موثر به عنوان امر مورد تاکید مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب نیز از رئیس جمهور خواستند این مسئله را ببینند هیچ وزیری نمی تواند موفق باشد مگر تعامل مثبت با مجلس داشته باشد و دیگر انتظار ما موضوع بحث جسارت در تصمیم گیری است ما امروز نیازمند مدیران جسوری هستیم تا در اقتصاد تصمیمات جسورانه بگیرند اقتصاد کشور با رویکرد محافظه کاری اداره نخواهد شد.

پور ابراهیمی گفت: هدفمندی یارانه ها که مورد اعتراض همه بوده نیاز به یک مدیر جسور دارد که بتواند این موضوع را تصمیم گیری کند و مجلس نهایت اهتمام را به این موضوعات خواهد داشت.

وجود ۵۰۰هزار میلیارد طرح نیمه تمام درکشور/بیکاری ابربحران کشوراست

زهرا سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: وظیفه اصلی کمیسیون اقتصادی، قانون گذاری و نظارت است و طبق تبصره ماده ۱۲ برنامه ششم مقرر شد که مصوبات جلسات شورای گفتگو ظرف سی روز کاری در دستور کار هیئت وزیران قرار بگیرد.

وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم که هم موانع کسب و کار رفع شود و هم تسهیل کردن فعالیت‌های اقتصادی و منطقی کردن اندازه دولت را در پی داشته باشد و لذا باید توانمندی های بخش خصوصی و راهکارهایی که بتواند این تنگناها را برطرف کند بشناسیم.

سعیدی گفت: باید تندیسی از افرادی که در حوزه کسب و کار و ایجاد اشتغال تلاش می‌کنند اگر نتوان از طلا باید از چوب برایشان ساخت ما از کارخانه بازیافت خانم دکتر شیرزادی در کرمانشاه بازدید کردیم ایشان به عشق وطن آمدند و کار کردند.

وی افزود: بیکاری نه تنها یک بحران که یک ابربحران در کشور ما شده و هرکسی که  مانند خانم شیرزادی در زمینه ایجاد اشتغال همت بگمارد به نظر من باید کمکش کرد و از استاندار محترم خواهش می کنم بدهی هایی که شهرداری دارد پرداخت شود.

سعیدی گفت: ان شاءالله بتوانیم یک کنسرسیوم صادراتی و یک شرکت توانمند صادراتی در تک تک استان‌ها در صنعت کشور بسازیم و سیاست های تشویقی برای کارفرمایان در نظر بگیریم و با توسعه راه های کشور زمینه ارتقا شغل و کسب و کار را فراهم خواهد شد.

وی افزود: دغدغه نمایندگان در کمیسیون اقتصادی این است که در سطح کلان مشکلات و چالش های اقتصادی را برطرف کنند و ما قول حمایتمان را به شما می دهیم.

فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه اظهار داشت: کرمانشاه با داشتن تمدن دیرینه ایرانی اسلامی سابقه درخشانی از ایثارگری دارد.

وی بیان کرد: آنچه به عنوان دغدغه اصلی از سوی مسئولین استان مطرح می شود مربوط به بودجه است، در راستای تقویت بودجه استان، در مجلس گام‌های موثری را می توان برداشت اما به سرمایه گذاری بخش دولتی اکتفا کنیم.

بخش خصوصی در صف مقدم جهاد اقتصادی است

حسینی افزود: بیاییم بخش خصوصی را بازوی توانمند  و موثر و اصلی خودمان در هر استان بدانیم اگر این کار محقق شود و اگر دید مسئولان استان کما اینکه میدانم اراده محکم و قوی مسئولان استان بر حمایت از بخش خصوصی است در کنار نمایندگان محترم استان به نحوی که بخش خصوصی را که امروز صف مقدم جهاد اقتصادی هست ببینید با این دیدگاه در کنار بخش خصوصی باشید نه با دیدگاهی که غالبا در رسانه ملی متاسفانه منعکس می شود و بخش خصوصی و کارخانه دار و تولیدکننده را تضعیف میکنند. با دیدگاهی که بدانید بخش خصوصی جهاد اقتصادی می کنند، این بخش در شرایط سخت تحریم کار کردند و امروز مانند دکتر شیرزادی نخبه وطن پرست هستند.

وی بیان کرد: مهمترین کاری که می توان در راستای حمایت از تولید و اشتغال در سال جاری و  سالهای آتی انجام داد این است که بخش خصوصی را بطور جدی حمایت کرد و این حمایت باید در راستای استعدادهای منطقه و ظرفیت های استان باشد به نحوی که در چرخه اقتصاد ملی و کمک به ارتقا شاخص های کلان اقتصاد کشور منجر شود.

حسینی افزود: مسئولین و نمایندگان استان بیشتر نخبه های استان که بعضا در خارج از استان و کشور هستند را شناسایی کنند و حمایت کنید تا موانعی که پیشرو است کمتر شود. در برنامه ششم توسعه ما رشد ۲.۸ درصدی را داریم تصویب می کنیم در گذار به سمت افزایش بهره وری داریم.

وی تاکید کرد: صنایع و شهرک‌های صنعتی فعال در استان باید با دانشگاه ها مرتبط  شود و از طریق واحدهای کارآفرینی و اشتغال از نیروهای فارغ التحصیل استفاده کنید.

دکتر آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ سال جهاد و مدیریت جهادی است، اظهار داشت: دردی در صنعت و در استراتژی های اقتصادی کشور است که در همه استان ها مشترک است اما باید به دنبال درمان آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس ۳۳ درصد از کل مشکلات را می تواند حل کند، گفت:  ۴۸ مورد  از شاخص های کسب و کار دست قوه قضائیه است و همه آن دست ما نیست با این که مجلس در راس امور است و مرد از دامن زن به معراج می رود...

نخود ایرانی به خاطر بسته بندی و عدم اصلاح ساختاری و عدم انجام فرآوری های لازم از قیمت نامناسبی برخوردار نیست

آقاپور علیشاهی بیان کرد: یکی از مشکلات این استان در رابطه با مناطق مرزی و صرافی ها است، یکی از شکایت هایی که در مناطق مرزی داریم درباره صرافی ها است و  این کار از کمیسیون اقتصادی بر می آید که صرافی های بخش خصوصی فعال شوند و فعالیت صرافی های دولتی هم بیشتر شود و ساعت فعالیتشان بیشتر شود.

وی افزود: در کرمانشاه کشت حبوبات را داریم، در ۲۰۱۷ از طرف سازمان جهانی فائو سال حبوبات نامگذاری شده از این ظرفیت باید استفاده کنیم بویژه از ظرفیت هم مرزی با عراق و مصرف بسیار زیاد نخود در بین کشورهای  استفاده کنیم اما آمارهایی که دیدم خیلی نگران کننده بود تا دو سال پیش ۳۵ هزار تن صادرات داشتیم اما امسال ۱۸ هزار تن واردات نخود داشتیم و این خیلی خطرناک است.

آقاپور علیشاهی گفت: نخود ایرانی متاسفانه به خاطر بسته بندی و عدم اصلاح ساختاری و عدم انجام فرآوری های لازم از قیمت نامناسبی برخوردار نیست، باید پایلوتی در استان برای بحث مصالح ساختمانی تعریف شود و اگر تا ۶ تا ۹ ماه دیگر این سهم بازار را نتوانیم تسخیر کنیم این امتیاز را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه باید در استان کرمانشاه از شرایط پساتحریم و برجام استفاده شود، گفت: استان آذربایجان شرقی در جذب  سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۵ با ۲۰۰۰ میلیارد تومان رتبه یک شده است.

بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این جلسه گفت: ما باید ابتدا ساختارهای مدیریتی را در کشور اصلاح کنیم و بر اساس آن ساختار برنامه‌هایمان را بچینیم.

وی با اشاره به بیکاری ۲۲ درصدی استان کرمانشاه افزود: امروز وزیر کار در مجلس اعلام کرد که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به جمع متقاضیان کار اضافه می شود در حالیکه ما در حداکثر توان ۷۰۰ هزار شغل را توانستیم در سال گذشته ایجاد کنیم و ۵۵۰هزار شغل کم داریم در ۴ تا ۵ سال آینده چه شرایطی خواهیم داشت اگر فرض کنیم ۳ و نیم میلیون بیکار داشته باشیم... تا سه سال آینده یک میلیون فارغ التحصیل لیسانس و دکتری به بیکاران ما اضافه می شود.

مبارزه با بیکاری جهاد ملی می خواهد

بهمنی گفت: ما امروز صحبت از رشد اقتصادی می کنیم رشد اقتصادی زیباست اما خوب است که ناشی از تولید و صنعت و مسکن و معدن باشد. درست است ۱۱.۶ درصد رشد اقتصادی داریم اما ۹.۶ درصد آن مربوط به نفت است، صنعت ما ۰.۳ درصد است، رشد مسکن ۱۷.۹ درصد منفی است که موتور محرکه اقتصاد در دنیا صنعت است و ۱۷۸ صنعت را به چرخش در می آورد.

وی گفت: مبارزه با بیکاری جهاد ملی می خواهد کارخانجات ما امروز یکی پس از دیگری تعطیل می شود اول باید حفظ شغل داشته باشیم، امروز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه کاره در کشور داریم .

بهمنی با اشاره به امکانات بالقوه استان کرمانشاه گفت: امروز باید به استان های محروم بیشتر برسیم، امروز تولید ما با نرخ ۲۴ و ۲۶ و ۲۷ درصد جواب نمی دهد انگیزه تولیدکننده در کشور وجود ندارد نرخ سود ۲۰ درصد برای بازرگانی هم جواب نمی دهد و می توان با دو یا سه بخشنامه اینها را پایین آورد. تورم یک رقمی نمی تواند سود بالای ۲۰ درصد داشته باشد.

شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با تاکید بر ضرورت اعمال کنترل و نظارت گفت: در مناطق مختلف کشور، مالیات ها باید برای انگیزه جذب سرمایه گذاری متفاوت باشد، سال قبل ۱۱میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی که ۱ میلیارد دلار آن انجام شده و امسال ۶۵ میلیارد داریم.

وی افزود: وقتی سود اقتصادی را برقرار نکردیم چطور جذب سرمایه گذاری کنیم، اگر فرصت را از دست دهیم عقب می مانیم، دو کمیسون اصل ۴۴ یا  رفع موانع تولید هم داریم. چرا فضای کسب و کار ما پیشرفت ندارد ما از سال ۹۰ که رفع موانع مصوب شد تا الان این قانون بعد از ۵ تا ۶ سال هنوز اجرا نشده است.

از بیکاری فارغ‌التحصیلان کشاورزی تا محرومیت تعاونی‌های مرزنشین

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور رئیس اتاق ایران و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمانشاه ۲.۵۹ درصد جمعیت کشور و یک و نیم درصد از مساحت کل کشور را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به وجود ۱۴ شهرستان و ۳۱ بخش در استان گفت: ۵.۹ میلیارد مترمکعب حجم ابهای سطحی را در استان داریم و شاید داشتن آب یکی از ملاک‌هایی است که توسعه استان را به دنبال خواهد داشت.

کاشفی وسعت اراضی کشاورزی آبی استان کرمانشاه را ۲۳۵ هزار هکتار و وسعت اراضی دیم را ۷۱۱ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۸ سد در حال بهره برداری و ۸ سد در دست احداث در استان داریم که با احداث آنها ۸۵۱ میلیون متر مکعب به ظرفیت آبهاب ما اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در تولید نخود رتبه اول، تولید جو و ذرت رتبه دوم را داراست، گفت: ۵۱۷ واحد صنعتی فعال و ۱۹۹ واحد نیمه فعال، ۲۲ شهرک صنعتی ۵ نیروگاه در دست بهره‌برداری در استان داریم و ۳ نیروگاه دیگر نیز در دست احداث است.

کاشفی به فعالیت دو کارخانه سیمان بزرگ سیمان در استان با ظرفیت  ۳.۴ میلیون تن تولید و صادارات در استان اشاره کرد و افزود: واحدهای پتروشیمی، سیمان کاشی و قطعات خودرو را در استان داریم و چند واحد صنایع غذایی رب گوجه و روغن نباتی ما جزو واحدهای نمونه کشور بشمار می‌آیند.

در بحث ایجاد صنایع تبدیلی دچار محرومیت هستیم

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه  با اشاره به وجود ۳ پتروشیمی فعال در استان کرمانشاه گفت: یک پتروشیمی دیگر نیز در حال احداث است که ظرفیتی برای صنایع تولیدی است و متاسفانه در بحث ایجاد صنایع تبدیلی دچار محرومیت هستیم.

کاشفی به بیان ظرفیت‌های استان کرمانشاه در بخش معدن پرداخت و افزود:  ۲۰ نوع ماده معدنی مختلف در استان داریم اعم از قیرطبیعی  که بزرگترین آن در کشور و هنوز نتوانستیم علم روز فرآوری آن را به خدمت بگیریم. همچنین کارخانه سرامیک و۳ واحد کاشی و سرامیک، ۳۳ واحد سنگ بری و... در استان داریم.

وی با بیان اینکه طی ۴ سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار صادرات از مرزهای استان کرمانشاه انجام شده، تصریح کرد: هر ساله بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات را داشتیم و ۵۰ درصد صادرات کشور به عراق از مرزهای این استان انجام می‌شود.

 

کاشفی ۲۳ بیمارستان با ۳۴۵۰ تخت، قطبیت درمان و آموزش را از دیگر ظرفیت‌های استان کرمانشاه برشمرد و گفت: ۲۱۰۰ اثر تاریخی و طبیعی از جمله کتیبه جهانی بیستون در استان وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اقلیم ۴ فصل استان کرمانشاه گفت:  ۶۰رشته صنایع دستی در استان فعال است همچنین ۲۸ هتل در حال فعالیت داریم.

وی در خصوص شاخص کسب و کار استان بیان کرد: بر اساس آخرین شاخص کسب و کار استان که مربوط به پاییز سال گذشته است، موقعیت ما جزو استان‌های هفتم کشور است.

بسته حمایتی ویژه برای برون رفت از بحران بیکاری به استان کرمانشاه تخصیص یابد

کاشفی در ادامه با اشاره به نرخ ۲۲ درصدی بیکاری استان اظهار کرد: در بحث درآمد هزینه خانوارهای استان، متوسط شکاف هزینه درآمدی در کشور ۲۸۶۳ از میانگین ۱۵ میلیون است اما در استان ما ۵۲۰ هزار تومان است.

وی اردبیل، چهارمحال بختیاری، کردستان و کرمانشاه را ۴ استان بالای با نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: چهار محال بختیاری و کرمانشاه نرخ بیکاری بیش از بیست درصد دارند و لذا به به اتفاقاتی خارج از سیستم معمولی نیاز داریم تا بتوانیم خود را به نُرم کشوری برسانیم و برای این۴ استان پیشنهاداتی داریم از قبیل بسته حمایتی که بتوان امکان ایجاد سریع ۳۰ هزار شغل جدید را در یک فرآیند تعریف کنیم و این تعداد شغل می‌تواند ۵ درصد نرخ بیکاری را کم کند.

کاشفی اختصاص منابع برای استان و واحدهای تولیدی، تقویت منابع فنی اعتباری و تامین  طرح های توسعه نیمه تمام را از دیگر پیشنهادات عنوان کرد و افزود: در در بخش معافیت‌های مالیاتی نیاز به کمک داریم به عنوان مثال چند واحد داریم که کنار شهرک صنعتی هستند اما معافیت مالیاتی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

وی خواستار تخصیص بسته های اختصاصی ویژه به استان و تخصیص منابع لازم جهت راه اندازی واحدهای بزرگ و مادر در حوزه های مختلف کشت و صنعت و پتروشیمی و... شد و گفت: پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای با سه ضلع داشته باشیم که یک ضلع آن را استانداری چهار استان، یک ضلع آن را نمایندگان و یک ضلع دیگر را بخش خصوصی تشکیل دهند و برای این چهار استان در بودجه های سالیانه لحاظ شود تا تحرک را به استان برگرداند.

انتقاد ار سودهای نامتعارف بانکی برای واحدهای تولیدی

کاشفی افزود: اگر قرار است به توازن منطقه ای برسیم و کل کشور یک نواخت رشد کند چاره ای نداریم جز اینکه کمک کنیم.

در ادامه جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت استان کرمانشاه  بیان کرد: در شرایطی که همه صاحب نظران اقتصادی  راه برون رفت از معضلات اقتصادی کشور را در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی می دانند همه ما وظیفه داریم به منظور تولید کافی و ایجاد فرصت های شغلی در این راه قدم برداریم.

شکری افزود: در برخی سازمانها همفکری کمتر است و واحدهای ما در بحث پرداخت سود بانکی نامتعارف و مالیات مشکل دارند. مسئولان مالیاتی به خواسته بحق مودیان بی توجهی می‌کنند استان ما چطور می تواند همپای دیگر استانها مالیات دهد.

در ادامه رئیس نظام مهندسی کشاورزان استان کرمانشاه اظهار داشت: ۵۰ درصد از بهره‌برداران حوزه کشاورزی در سطح ملی بی‌سواد هستند و کمتر از ۲ تا ۳ درصد از بهره برداران بخش کشاورزی تحصیل کردگان دانشگاهی هستند.

صیفی با اشاره به ۲۱۰ هزار فارغ التحصیل حوزه کشاورزی گفت: از این تعداد قریب به ۱۶۰ هزار نفر جویای کاراند.

وی پیشنهاد داد که یارانه بابت دانش به تحصیل کردگان حوزه کشاورزی پرداخت شود تا دانش را به سطح مزارع منتقل کنند در این صورت تولیدات کشاورزی ما در استان از ۴ میلیون تن به ۸ میلیون تن می رسد و ۲۵ هزار فرصت شغلی در استان فراهم می‌شود.

در ادامه محمدی رئیس اتاق تعاون کرمانشاه  اظهار داشت: اقتصاد کشور متشکل از بخش دولتی و خصوصی و تعاون است اما بخش تعاون مظلوم واقع شده است.

در سفارت خانه ها رایزن بازرگانی وجود ندارد

وی بیان کرد: کوله بران و سهمیه سوخت مرزنشینان در حاشیه قرار گرفته و پیشنهاد می شود که تعاونی مرزنشین و اتاق تعاون متولی این امر شوند و بخش دولتی نظارت کند.

محمدی افزود: تسهیلات لحاظ شده با تولید و صادرات همخوانی ندارد، در کشور مشکل تولید نداریم بلکه مشکل ما بازار فروش است و چون قیمت‌های تمام شده بالاست امکان رقابت با دیگر کشورها را نداریم.

وی افزود: در کشور ما به امر بازاریابی به عنوان عامل ثانویه و کم تاثیر نگریسته می‌شود، ما در سفارت خانه ها رایزن بازرگانی نداریم، با وجود ۳۵۰ تبصره و ماده چطور می توان یک تعاونی روستایی تشکیل داد.

در ادامه مردوخی رئیس نظام صنفی رایانه استان کرمانشاه اظهار داشت: فناوری اطلاعات در کشور بشدت مظلوم واقع شده و آخرین دستگاهی است که به آن بودجه می‌دهند.

مردوخی گفت: فناوری اطلاعات در بحث اشتغال هم فرصت است و هم تهدید، بسیاری از فرصت های شغلی را  استان های برخوردار می گیرند هیچ قانون مشخصی از ما حمایت نمی کند.

وی گفت: در قوانین مناقصه کوچکترین فرصت را استان های برخوردار می گیرند و شرکت های استان ما بهرهمند نمی شوند 

۷۰ درصد ذخایر قیر طبیعی کشور در کرمانشاه وجود دارد

محمد عارف ابراهیمی امروز پنج‌شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با ریاست اتاق بازرگانی و اصناف ایران و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در محل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: با شناسایی ۶۸ نوع ماده معدنی در ردیف هفتم کشورهای دنیا قرار داریم.

وی افزود: ۵۷ میلیارد تن ذخیره اکتشافات شده داریم که سازمان "نیترو" سه سال پیش ارزش این مواد را بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار اعلام کردند.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار واحد معدنی داریم که ۵ هزار واحد آن غیر فعال است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه بیان داشت: حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تن استخراج در سال داریم و در استان کرمانشاه ۱/۱ میلیارد ذخائ اکتشاف شده داریم و ۲۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده که ۳ نوع آن در حال فعالیت است.

وی ظرفیت اسمی انواع مواد معدنی استخراج شده در استان را ۱۷.۵ میلیون تن بیان کرد و یادآور شد: همچنین ۲۵۸ پروانه بهره برداری در کرمانشاه داریم.

ابراهیمی تصریح کرد: در استان کرمانشاه سنگ تزیینی یک برند جهانی است.

وی در ادامه ابراز داشت: دومین ماده که به صورت گسترده در استان کرمانشاه تولید می شود قیر طبیعی است.

وی بیان داشت: قیر طبیعی در کرمانشاه حدود ۷۰ درصد ذخائر کشور را دارد و ۳۰ معدن پروانه دار دارد.

وی با اشاره به نامگذاری سالهای اخیر از سوی مقام معظم رهبری  به اقتصاد مقاومتی گفت: مسئولین همانطور که در سخنرانی ها به این مسئله می پردازند باید به نقاط قوت ها هم بپردازند.

ابراهیمی اذعان داشت: باید برای امنیت سرمایه گذاری و مبارزه با فساد باید فرهنگسازی کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا باید تفاوت قائل شویم بین کارآفرین و یا سرمایه گذاری که معوقه بانکی آن بدلیل مشکلات تحریم  و ... بوده با کسی که سوء استفاده کرده است.

اتنهای پیام/

نظر شما