شناسهٔ خبر: 19589003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

گزارش یک سقوط مرموز از کشتی آرزو

صاحب‌خبر -
یک سقوط مشکوک؛ یک پرونده معمایی. مرگ مرموز یک ملوان ایرانی در آن سوی آب‌های ایران، درخاور دور. خودکشی، حادثه یا قتل به‌درستی مشخص نیست. ناپدید‌شدن یک ملوان درجه دو عرشه، رد پای یک افسر اوکراینی و مشاهدات برخی از خدمه کشتی که از درگیری میان این دو حکایت دارد، همه داشته‌های این پرونده است. پیکر محمدحسين ‏بحراني‌پور، ملوان درجه ٢ ایرانی پیدا نشده و ملوان اوکراینی هم به اتهام قتل بازداشت شده است.
 
به گزارش شهروند، شواهد مرگ ملوان ایرانی به دست افسر اوکراینی را تأیید می‌کند، با وجود این، آندری، افسر ملوان اوکراینی مدعی است که در مرگ محمدحسین هیچ نقشی نداشته و او خودکشی کرده است.
 
گزارش یک سقوط
٢٨دی ‌ماه ‌سال گذشته کشتی «آرزو» حرکتش را آغاز کرد. ٣٠ مایل دریایی با دریای چین شرقی فاصله داشت. خدمه کشتی خودشان را برای یک مسافرت طولانی آماده می‌کردند. کشتی «آرزو» متعلق به شركت كشتيراني اقيانوس خروشان كيش همراه با پرسنلش آرام آرام از آب‌های سرزمینی چین دور می‌شد تا بعد از یک مسافرت طولانی دوباره به وطن بازگردد. همه چیز  برای شروع یک مسافرت دریایی خوب آماده بود که ناگهان خبری تکان‌دهنده، همه چیز را به هم ریخت. یک درگیری بین خدمه کشتی، یک ملوان ایرانی با یک افسر اوکراینی، محمد حسین با آندری پس از جر و بحث مفصل با هم گلاویز شدند و ناگهان صدایی که نشان می‌داد که چیزی از عرشه به داخل آب سقوط کرده است.
 
ساعت ٨ و ٤٠ دقیقه به وقت محلی بود که خبر این سقوط مشکوک و ناپدید شدن محمدحسین بحرانی از طریق یکی از ملوانان کشتی، به ناخدای «آرزو» اعلام شد.  طبق تحقیقات این ملوان سراسيمه پیش ناخدا رفته بود  و گفته بود: «محمدحسين ‏بحراني‌پور ملوان درجه ٢ عرشه خودش را به داخل آب پرت کرده است.» بعد از این حادثه بلافاصله صدای سوت کشتی به صدا درآمد و حالت فوق‌العاده اعلام شد.  کشتی‌های نجات نیز  به آب انداخته شد تا ردی از محمد حسین یافت شود. با اعلام برج مراقبت ‏عمليات جست‌وجو براي نجات افسرجوان شروع شد. عملیاتی که البته هیچ وقت به نتیجه نرسید. تيم‌های جست‌و‌جو ٣ روز آب‌هاي چين را وجب به وجب گشتند، اما تلاش براي ‏پيدا‌كردن ملوان ايراني بي‌نتيجه ماند. همزمان برخی از خدمه کشتی، درگیری محمد‌حسین و یک ملوان اوکراینی دقایقی پیش از سقوط او به دریا را به ناخدای آرزو اطلاع دادند.
 
همین موضوع با توجه به سقوط مشکوک ملوان ایرانی باعث شد تا پرونده‌اي در خصوص مرگ مرموز ملوان ايراني در دادسراي بندرعباس تشكيل شود . در تحقیقات و بررسی‌های بیشتر مشخص شد که ادعای برخی از خدمه کشتی درباره گلاویزشدن دو ملوان صحت داشته است. گویا  محمد حسین لحظاتي پیش از حادثه با ملوان اوكرايني به شدت درگير شده است. به همین دلیل  پرونده ‏به دادسراي امور بين‌الملل فرستاده شد . ٢٣ بهمن ماه بود که آندری افسر اول كشتي بازداشت شد.
 
روایت ناخدای«آرزو»
در ادامه دستورات ‏‏لازم برای بازرسی کشتی، همراه با دعوت ‏‏کاپیتان و ملوانان صادر شد تا نقاط مبهم این پرونده روشن شود. ناخدای «آرزو» به‌عنوان یکی از افراد مطلع درخصوص این حادثه به دادسرا آمد و درباره جزییات روز حادثه این گونه تعریف کرد:  «ساعت
‏‏٤٠: ٠٨ صبح هفدهم ژانويه (٢٨ دی‌ماه‌ سال ٩٥) به وقت محلي بود. من  در يكي از قسمت‌هاي كشتي داشتم مدارك برای توقف در بندر بعدي را آماده می کردم كه ناگاهن افسر اوکراینی به نام آندری سراسیمه پیش من آمد و گفت که محمد حسین ملوان درجه ٢ عرشه خود ش را به داخل آب انداخته است.  او مرتب تاکید می کرد که محمدحسين خودش را به دريا انداخته است. من هم بعد از شنیدن این اتفاق بلافاصله  به برج فرماندهی رفتم ‏وديدم افسرسوم همزمان آلارم كشتي را فعال كرده است  تا كشتي‌هاي ديگر را در جريان قرار دهد. چراکه  طبق قوانين بين‌الملل دستورات لازم برای متوقف‌كردن موتور كشتي باید صادر می شد. ‌عمليات جست‌و‌جو با هماهنگي مقامات چيني و شركت كشتيراني را آغاز کردیم. من هم همزمان به افسر اول کشتی دستور دادم تا قايق‌های نجات را آماده كند. بقیه پرسنل هم در نقاط مختلف ديده‌باني را آغاز کردند.»
 
او درباره شنیده‌هایش از درگیری‌های محمدحسین با آندری هم گفت: «پس از اين حادثه از ملوانان ديگر كشتي شنيدم كه بين ملوان ايراني و اوكرايني درگيري رخ داده است. يقه ‏لباس ملوان اوكرايني هم پاره شده بود اما او همچنان ادعا می کردكه ملوان ايراني خودش را به دريا پرت كرده است و منكر جنايت ‏بود.‏» در ادامه تحقيقات ماموران به سراغ ملوانان دیگر نیز رفتند و  يكي از آنها به ماموران گفت: «روز حادثه براي خوردن صبحانه به انبار مواد غذايي رفتم . پس از بازگشت ‏ملوان اوكرايني را سمت چپ كشتي ديدم كه مي‌گفت ملوان ايراني به داخل دريا سقوط کرده است.»
 
انکار ملوان اوکراینی
با همه این اظهارات آندری ملوان اوکراینی در تحقیقات پلیسی خودش را بی‌گناه خواند. او که در بازداشت به سر می‌برد، مدعی است که محمد حسین دست به خودکشی زده است و او هیچ نقشی در سقوط او به دریا ندارد:   «همه چيز در عرض ٣ دقيقه رخ داد. ساعت ٣٧: ٠٨ صبح به وقت محلي بود.  ‏من در يكي از اتاق‌هاي كشتي  نشسته بودم. مشغول کارم بودم که ملوان ايراني را آن‌جا دیدم. شیفت كارش شروع شده بود و باید به کارش می رسید. برای همین به او تذکر دادم. اما محمدحسین در جواب به من گفت كه براي رفتن به دستشويي آمده است. به او گفتم بايد براساس قوانین سرکارش حاضر شود و او را به بيرون هدایت كردم. سر همین موضوع با هم بحثمان شد. در ادامه این درگیری  او با مشت به من ضربه زد كه يقه لباسم پاره شد. بعد در حالي كه ناسزا مي‌گفت به سمت عرشه ‏رفت او جلوی چشمانم ناگهان خودش را به دريا انداخت.» گفتنی است با وجود اينكه جنايت در خارج از مرزهای ايران صورت گرفته قوانین موجود در این‌باره صلاحیت بررسی این چنين پرونده‌هايي را به   دادسراي جنايي تهران واگذار کرده است. به همین دلیل ‏پرونده به دادسراي جنايي تهران فرستاده شد و قاضي ايلخاني، بازپرس شعبه هشتم مسئول بررسی این پرونده شد. او دستور احضار متهم اوكرايني و خانواده ملوان ‏ايراني را صادر كرده است. قرار است خانواده قربانی همراه با ملوان و مترجمش در هفته جاری  به دادسرای جنایی تهران بیایند تا شاید از این حادثه مرموز پرده‌برداری شود.

سه ماه سرگردانی ٦ ملوان ایرانی در اقیانوس هند
شش ملوان ایرانی پس از غرق شدن لنج ماهیگیری‌شان به مدت سه ماه در آب‌های اقیانوس هند سرگردان بودند. آنها درنهایت از سوی پلیس کنیا نجات یافتند و تحت معالجه قرار گرفتند. همچنین از طرف سفارت جمهوری اسلامی ایران برای آنها غذا، لباس، پتو و سایر ملزومات مورد نیاز تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت.  سه ماه پیش بود که ٦ ملوان ایرانی در حالی که در آب‌های اقیانوس هند بودند، لنج ماهیگیریشان غرق شد. از آنها خبری در دست نبود و مشخص نبود که این ملوانان به چه سرنوشتی دچار شده‌اند تا این‌که سه ماه از این موضوع گذشت و درنهایت مشخص شد که این ملوانان در پی غرق شدن لنج ماهیگیری‌شان به مدت سه ماه در آب‌های اقیانوس هند سرگردان مانده‌اند. آنها توسط پلیس ساحلی کنیا نجات یافتند. این ٦ نفر پس از گذراندن مقدمات قانونی و با تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران به‌زودی به آغوش خانواده‌های خود بازمی‌گردند.  سفارت جمهوری اسلامی ایران به محض دریافت خبر با پلیس و وزارت امور خارجه کنیا تماس گرفت و از طرف سفارت جمهوری اسلامی ایران برای آنها غذا، لباس، پتو و سایر ملزومات مورد نیاز تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت. همچنین این ٦ نفر مورد معاینات پزشکی و معالجه قرار گرفتند.

نظر شما