شناسهٔ خبر: 19587992 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تقریبا تمام حملات تروریستی به عربستان ارتباط دارد

صاحب‌خبر -
واشنگتن پست نوشت ایران با گروه های تروریستی مبارزه می کند و به آنها کمک نمی کند، در حالی که همه حملات تروریستی در غرب به نوعی با عربستان سعودی ارتباط دارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت ایران با گروه های تروریستی مبارزه می کند و به آنها کمک نمی کند، در حالی که همه حملات تروریستی در غرب به نوعی با عربستان سعودی ارتباط دارند.

پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به قلم فرید زکریا نوشت: بر اساس تحلیل «پایگاه داده ای تررویسم جهانی» متعلق به «دانشکده لیف ونار کینگ لندن» Global Terrorism Database by Leif Wenar of King's College London بیش از 94 درصد از کسانی را که از سال 2001 تاکنون تروریسم اسلامی به کام مرگ فرو برده به داعش، القاعده و از گروه های جهادی دیگر با ایران مرتبط نبودند؛ ایران با این گروه ها مبارزه می کند و نه اینکه به آنها کمک می کند؛ تقریباً همه حملات تروریستی در غرب به نوعی با عربستان سعودی ارتباط دارند و تقریباً هیچکدامشان با ایران ارتباطی ندارند.

در گزارش واشنگتن پست آمده است: بمب گذاری این هفته در شهر منچستر در انگلیس یکی دیگر از حوادث تلخی بود که به ما گوشزد کرد تهدید تروریسم افراطی همچنان ادامه دارد. سفر دونالد ترامپ به منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) نشان داد که هنوز هم کشوری که این تروریسم را در دنیا اشاعه می دهد - یعنی عربستان سعودی - توانسته است از زیر بار مسئولیت آن فرار کند. در واقع، ترامپ به عربستان سعودی چراغ سبز نشان داد و دستش را در منطقه آزاد گذاشت.

حقایق روشن است. عربستان سعودی به مدت پنج دهه نسخه کوته‌بینانه و تحمل‌ناپذیر را در سراسر دنیای اسلام ترویج کرده است - نسخه ای که در هیچ کجای دیگر اجرا نمی شود. اسامه بن لادن و پانزده نفر از نوزده تروریست یازده سپتامبر تابعیت سعودی داشتند. بر اساس ایمیل های افشاء شده هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، ما می دانیم که در سال های اخیر دولت عربستان سعودی و قطر «از داعش و سایر گروه های افراطی در منطقه حمایت مالی و تجهیزاتی مخفی کرده اند.»

اتباع سعودی دومین گروه بزرگ تشکیل دهنده جنگجوهای خارجی در داعش را تشکیل می دهند؛ برخی گزارش ها حاکی است که اتباع سعودی بیشترین تعداد تروریست های تشکیل دهنده در عراق هستند. داعش باورهای خود را از نسخه وهابی اسلام عربستان سعودی گرفته است. همانطور که یکی از امامان جماعت سابق مسجد جامع سعودی در سال گذشته گفت، داعش «اصول ما را که در کتاب هایمان یافت می شود گرفت ... ما نیز از همان مکتب پیروی می کنیم اما آن را به شیوه ای دیگر به کار می بندیم.»

داعش تا زمانی که توانست برای مدارسش کتاب درسی بنویسد، از کتب درسی عربستان سعودی استفاده می کرد. پول سعودی ها اکنون در حال دگرگونی اسلام در اروپاست. گزارش های افشاء شده سرویس های اطلاعاتی آلمان نشان می دهد که مؤسسات خیریه وابسته به دفاتر دولتی عربستان سعودی، قطر و کویت در حال تأمین مالی مساجد، مدارس و امام های جماعت در کشور آلمان هستند تا نسخه تحمل‌ناشدنی اسلام را در سراسر آلمان اشاعه دهند.
گارلوتا گال، نویسنده روزنامه نیویورک تایمز این فرایند را در کشور کوزوو توصیف می کند که به خاطر آن یک سنت 500 ساله اسلام میانه رو در حال از بین رفتن است. وی می نویسد: «امامان جماعت تربیت شده سعودی از پایگاه های خود اصول و باورهای وهابیت را ترویج می کنند: قانون شریعت و دیدگاه های جهادی و تکفیری خشونت آمیز - که کشتن مسلمانانی که بدعت گذار هستند و تفسیر سعودی ها از اسلام را قبول ندارند - بر هر اصلی دیگر ترجیح داده می شود. ... کمک مالی خیریه‌ای به این شرایط کمک کرده است. به خانواده ها دستمزد ماهیانه پرداخت می شود به شرط آنکه به موعظه های امامان مسجد گوش داده شود.»

سخنرانی ترامپ در مورد اسلام کمی با قبل تغییر کرده بود و مسلمانان را قربانی تروریسم جهادی خواند. وی زمانی که گفت، «هیچگونه بحثی در مورد این تهدید کامل نیست مگر آنکه از دولتی نام ببریم که به تروریست ها پناه، کمک مالی، جایگاه اجتماعی مورد نیاز برای جذب نیرو می دهد»، در واقع صورت مسئله را پاک کرد.

ترامپ در مورد میزبان خود، عربستان سعودی صحبت نمی کرد، بلکه از ایران سخن می گفت. اکنون اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم، بسیار نادرست است که ایران را به عنوان منشأ تروریسم جهادی توصیف کنیم. بر اساس تحلیل «پایگاه داده ای تروریسم جهانی» متعلق به «دانشکده لیف ونار کینگ لندن»، بیش از 94 درصد از مرگ‌هایی را که تروریسم افراطی از سال 2001 به بار آورده است داعش، القاعده و سایر گروه های جهادی مرتبط با عربستان مرتکب شده اند. ایران با این گروه ها مبارزه می کند و نه اینکه به آنها کمک می کند.

تقریباً همه حملات تروریستی در غرب به نوعی با عربستان سعودی ارتباط دارند. تقریباً هیچکدامشان با ایران ارتباط ندارند. ترامپ از دیدگاه عربستان سعودی به مسئله ترروریسم نگاه می کند، دیدگاهی که پادشاهی سعودی را تبرئه می کند و تقصیر را به گردن ایران می اندازد. سعودی ها توجه مذاکره کنندگان بی تجربه ترامپ را به قراردادهای تسلیحاتی و کمک های مالی به صندوق بانک جهانی معطوف کردند؛ ( صندوق بانک جهانی را ایوانکا ترامپ اداره می کند). ترامپ زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود در پیامی در فیسبوک در سال 2016 نوشت: «عربستان سعودی و بسیاری از کشورهایی که پول هنگفتی به بنیاد کلینتون می دهند زنان را برده می دانند و همجنس بازان را می کشند. هیلاری باید همه این پول هایی را که دریافت کرده است بازگرداند!»
 

نظر شما