شناسهٔ خبر: 19587923 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فخرالسادات نصیری ولیک بنی ، الهه قنبری

سبک رهبری توزیع شده و اثربخشی سازمانی مدارس

هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین سبک رهبری توزیع شده با اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه شهر همدان است که از روش همبستگی استفاده شد.

صاحب‌خبر -

چکیده:  

هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین سبک رهبری توزیعشده با اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه شهر همدان است که از
روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری کلیۀ دبیران مدارس متوسطه دولتی شهر همدان در سال 1393 است. با استفاده از
نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 335 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد
نیاز از پرسشنامه های استاندارد سبک رهبری توزیع شده و اثربخشی سازمانی مدارس استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده -
یک طرفه، همبستگی پیرسون، t ها، از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون کالموگروف- اسمیرونوف، آزمون
تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت رهبری توزیع شده و
اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه بالاتر از حد متوسط ( 3) است. بین سبک رهبری توزیعی مدیران، با اثربخشی سازمانی
رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، مؤلفۀ توسعه حرف های بیشترین تأثیر را برای اثربخشی سازمانی دارد.

واژه‌های کلیدی: مدارس متوسطه شهر همدان، سبک رهبری توزیع شده، اثربخشی سازمانی

نویسندگان:

فخرالسادات نصیری ولیک بنی ، الهه قنبری

نشریه پژوهش های تربیتی -  جلد 2،  شماره 31، پاییز و زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما