شناسهٔ خبر: 19587660 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر خارجه کویت با هدف تنش زدایی با امیر قطر دیدار کرد

وزیر امور خارجه کویت با امیر قطر دیدار کرد تا ظاهرا با هدف تلاش برای کاهش تنش ها بین قطر و دیگر کشورهای عربی خلیج (فارس) مذاکراتی با وی انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری رویترز از دبی، وزیر امور خارجه کویت روز جمعه با امیر قطر دیدار کرد تا ظاهرا با هدف تلاش برای کاهش تنش ها بین قطر و دیگر کشورهای عربی خلیج (فارس) بر سر سیاست قطر در قبال ایران و گروه های اسلامگرای منطقه ای، مذاکراتی با وی انجام دهد.

اقدام خبرگزاری دولتی قطر به انتشار اظهاراتی به نقل از تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور در انتقاد از لفاظی های کشورهای عربی خلیج (فارس) علیه ایران، ناامیدی عربستان سعودی و امارات عربی متحده را درپی داشت. این اظهارات نشان دهنده تنش هایی بین امیر قطر و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست.
قطر اعلام کرد خبرگزاری دولتی این کشور هک شده و اظهاراتی که سه شنبه شب در آن منتشر شد جعلی است. قطر با اعلام این مسئله ظاهرا تلاش کرد نشان دهد دیدگاه های شیخ تمیم بد تعبیر شده است.
اما کشورهای عربی خلیج (فارس) از جمله عربستان سعودی اجازه دادند رسانه های دولتی آنها این اظهارات امیر قطر را منتشر کنند. این اقدام آنها باعث عصبانیت دوحه و آغاز جنگی لفظی در رسانه های منطقه ای شد.
کویت که در مناقشه قبلی کشورهای عربی خلیج (فارس) با قطر نقش میانجی را ایفا کرده بود روز جمعه شیخ صباح الخالد الصباح وزیر امور خارجه خود را برای دیدار با امیر قطر اعزام کرد. خبرگزاری رسمی کویت اعلام کرد وی حامل سلام و درود امیر کویت برای امیر قطر و مردم این کشور بود اما به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.
یک مقام عرب منطقه خلیج (فارس) روز پنجشنبه در مصاحبه با رویترز گفت امیر کویت در گفتگو با امیر قطر پیشنهاد میانجیگری و میزبانی مذاکرات برای کاهش تنش ها بین قطر و کشورهای عربی خلیج (فارس) را مطرح کرد.
امکان دسترسی به مقامات کویت برای دریافت اظهارنظر آنها در این خصوص فراهم نشده است.
وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت دوحه خواستار حفظ روابط محکم و برادرانه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) است.
اختلاف ها بین قطر و دیگر کشورهای منطقه ای بر فراتر از مرزهای آنها تاثیرگذار است. کشورهای عربی خلیج (فارس) از ثروت نفت و گاز خودشان برای نفوذ بر حوادث در جهان عرب و روابطی که می تواند موازنه سیاسی را در لیبی، مصر، سوریه، عراق و یمن تحت الشعاع قرار دهد، استفاده می کنند.

نظر شما