شناسهٔ خبر: 19587436 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

1200 مورد مسمومیت کودکان با مواد مخدر
ایسنا: رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه سال گذشته هزارو 189 مورد مسمومیت کودکان با مواد مخدر گزارش شد، گفت: از این تعداد پس از بررسی‌های لازم ۴۶۷ کودک به بهزیستی تحویل، ۶۴۷ نفر به خانواده و ۶۰ نفر به اقوام سپرده شدند و ۱۵ کودک نیز فوت کردند. 
حسین اسدبیگی با اشاره به مأموریت‌های اورژانس اجتماعی درخصوص کودکان مبتلا به مسمومیت با مواد مخدر اظهار کرد: سال گذشته همکاران ما با کمک مردم، نهادهای مردمی و منابع مختلف و به‌خصوص مراکز درمانی وارد امر رسیدگی به وضعیت کودکان مسموم‌شده با مواد مخدر که عمدتا از مادران معتاد به دنیا می‌آیند، شدند.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور در ادامه به اعلام ریز آمار این کودکان پرداخت و افزود: همان‌طور که گفته شد در مجموع هزارو 189 مورد مسمومیت با مواد مخدر گزارش شد که ۶۰۰ مورد دختر و  ۵۸۹ مورد پسر بودند. از مجموع این آمار ۶۳۹ مورد نوزاد و مابقی در سنین بالاتر قرار داشتند. اسدبیگی افزود: از این میزان ۸۴۹ مورد از سوی مراکز درمانی گزارش شده بودند. پس از بررسی‌های لازم ۴۶۷ کودک به بهزیستی تحویل داده شدند، ۶۴۷ نفر به خانواده و ۶۰ نفر به اقوام سپرده شدند و ۱۵ کودک نیز فوت کردند. به گفته وی استان‌های تهران، کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی به ترتیب دارای بیشترین موارد گزارش‌شده در این خصوص بودند.  به لحاظ رده سنی نیز می‌توان گفت بیشترین موارد مسمومیت مربوط به نوزادان و کمترین موارد مربوط به گروه سنی ۱۱ تا ۱۸ سال بوده است.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور  در پاسخ به اینکه آیا در رده سنی ۷ تا ۱۸ سال موارد اخراج از مدرسه هم مشاهده شده است یا خیر، گفت: مدرسه سعی می‌کند این کودکان را تا جایی که می‌شود اخراج نکند زیرا ترک تحصیل زودهنگام از عوامل مهم آسیب‌های اجتماعی است. اخیرا آموزش و پرورش با کمک قوه قضائیه و بهزیستی طرحی تحت عنوان «نماد» را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دست دارد.

فرماندار  ويژه شهرستان ري:
قیامدشت شهر شد

ایسنا: فرماندار ویژه شهرستان ری از ابلاغ دستور ارتقای روستای قیامدشت به شهر خبر داد. هدایت‌الله جمالی‌پور در تشریح ارتقاي روستای قیامدشت به شهر گفت: از مدت‌ها پیش رایزنی‌های بسیاری درباره وضعیت قیامدشت آغاز شده بود تا مردم زحمتکش این منطقه به حق و حقوق خود برسند.
معاون استاندار تهران افزود: در این مدت در جلسات متعددی که با مقامات ذی‌ربط داشتیم، بارها این نکته را عنوان کردیم که در استان‌های دیگر، مناطقی هستند که با جمعیتی کمتر از قیامدشت، شهر و حتی شهرستان هستند و طبق قوانین کشوری، منطقه‌ای با این جمعیت، نباید روستا باشد و پیگیر این حق مردم شدیم. وی با تأکید بر نتیجه‌بخش‌بودن پیگیری‌ها و جلسات برای ارتقاي این منطقه به شهر افزود: نهایتا با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام‌شده، مقامات مربوطه در وزارت کشور، با شهرشدن قیامدشت موافقت کردند.

آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران در دولت جديد اصلاح شود
ایلنا: قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران در دولت دوازدهم تأکید کرد. محمد شریف‌مقدم درباره انتظارات پرستاران از دولت دوازدهم گفت: یکی از مشکلاتی که با آن درگیر هستیم، به آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران برمی‌گردد. 
هر فردی که می‌خواهد تعیین صلاحیت شود؛ ابتدا باید به انجمن یا صنف خود مراجعه کند، اما در این آیین‌نامه این امکان از سازمان نظام پرستاری گرفته شده است و خود وزارت بهداشت این مجوز را صادر می‌کند و پرستاران خواهان رفع این مشکل هستند.
شریف‌‌مقدم با اشاره به وضعیت فارغ‌‌التحصیلان رشته پرستاری تصریح کرد: وزارت بهداشت با طرح تربیت پرستاران نگرانی‌هایی برای دانش‌آموختگان این رشته به وجود آورده است، ما در کل کشور ۱۸۰ دانشکده پرستاری داریم که سالانه ۶۰ هزار دانشجو می‌پذیرد و در سال حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل داریم. 
با توجه به این حجم فارغ‌التحصیلان آیا می‌توان «طرح تربیت پرستاران» را قبول کرد؟ نباید این موضوع را از یاد برد که مهارت‌های پرستاری احتیاج به آموزش‌های آکادمیک دارد و کسی نمی‌‌تواند با آموزش در بیمارستان پرستار‌شود.

نظر شما